دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
حضرت زینب (س) بزرگ‌ترین شعر حادثه کربلا را سرود

به گفته‌ محمود خرقانی شاعر کودک و نوجوان مشهدی بزرگترین شعر حادثه کربلا را حضرت زینب (س) با این سخن «رایت الا جمیلا» هیچ چیزی ندیدیم به جز زیبایی، در کربلا سروده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، محمود خرقانی شاعر کودک و نوجوان در یازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان گفت: در این ایام محرم و روزهای در منزل ماندن به جز داستان خواندن و فیلم دیدن می‌توانیم فلسفه محرم و فرهنگ عاشورا با شعر خواندن بشناسیم.

خرقانی ضمن توضیح شعرهای مذهبی تصریح کرد: شعرهای مذهبی معروف به شعرهای آیینی موضوع‌شان در مورد ائمه و مسائل دینی است و از علاقه‌مندی شاعران آیینی شعر گفتن در خصوص واقعه کربلا است. به باور من بزرگترین شعر را حضرت زینب (س) با این جمله «در کربلا هیچ چیزی ندیدم به جز زیبایی» سروده است و شاعران می‌توانند با الهام گرفتن از آن شعرهای خوبی بسُرایند.

این منتقد ادبی با بیان اینکه در شعرهای آیینی به ویژه محرم نمادها نقش تاثیرگذاری دارند، افزود: در شعرهای آیینی به ویژه محرم با نمادها مرتبط هستیم که به مرور زمان سینه به سینه نقل شده‌اند و آنچه در ذهن مردم جا دارد، نمادها هستند چون نمی‌توانیم مستقیم به سراغ ائمه برویم.

وی ادامه داد: کار شعر نیز غیر مستقیم گویی و زیباگویی است و برای هرکدام از المان‌های کربلا نمادهای زیادی وجود دارد. خورشید نماد امام حسین (ع)، به‌جای نیزه از نی استفاده می‌شود که هم آهنگ می‌زند و صدای محزون دارد و از دیگر نمادها: شیر،آینه، گل‌های سرخ از جمله لاله است که در کربلا کارایی زیاد دارد و  نماد ماه به حضرت "عباس" (ع) نسبت داده می‌شود.  

خرقانی با مرور بر مجموعه شاعرانی که با موضوع کربلا شعر گفته‌اند، بیان کرد: اولین نفری که پس  از انقلاب به حادثه کربلا در شعرش پرداخت «سید علی موسوی گرمارودی» با شعر «خط خون» بود و بعد از آن شاعران دیگری  مثل: «سید حسن موسوی» و «محمدسعید میرزایی»  و...  شعر سرودند و شعری در مورد عاشورا قوی‌تر است که بتواند به زیبایی‌های این قیام ظریف و عاشقانه‌های بین حضرت «عباس» (ع) و امام «حسین» (ع) به خوبی  اشاره  کند، نه اینکه تنها به ناله‌های این واقعه اکتفا کند.

نویسنده «بافته‌های عنکبوتی خسته» افزود: برای اینکه شاعران بتوانند نگاه شاعرانه‌تری به  صحرای  داشته و از آن الهام بگیرند پیشنهاد می‌کنم فیلم «روزواقعه» به کارگردانی شهرام اسدی را ببینند این فیلم بسیار شاعرانه حادثه کربلا را به تصویر کشیده است.

خرقانی در ادامه سخنان خود با اشاره‌ به برخی تفاوت‌های شعر سپید و وزن دار بیان کرد: شعر وزن دار و آهنگین مثل این  است که شما یک سطح صاف را کاشی‌کاری می‌کنید که ردیف و قافیه وزن دارد و برمبنای آن، وزن کلمات چیده می‌شود، اما در شعر سپید وزن و آهنگ وجود ندارد که بر اساس آن کلمات را بچینیم و همانند این است که شما یک گنبدی را کاشی‌کاری می‌کنید که حالت قوصی دارد و چیدن کاشی‌های کلمات کنار هم بسیار حایز اهمیت است. در شعر سپید با دو موضوع چگونه نوشتن و چه چیز را نوشتن و وزن و آهنگ تاثیرگذار شکل نوشن از بالا تا پایین که بسیار حساس و مهم است؛ ارتباط داریم و باید بتوانید با محکم‌ترین کلمه‌ها شعر را شروع کنید.

وی گفت: در شعرها تا می‌توانید از حالت ذهنی بکاهید و به حالت عینی بیفزایید زیرا چیزهای ذهنی که در بیرون برای آنها مصداقی نداریم، کار را سخت‌تر می‌کند. باید تلاش کنید در مورد یک مطلب از زوایای مختلف و همراه با کشف نگاه کنید زیرا در شعر سپید کشف بسیار مهم است.

شاعر کودک و نوجوان مشهدی در پایان با تاکید به نوجوانان که باید برای شعر نوشتن، شعرهای ساده، وزن و قافیه دار بخوانید، یادآور شد: اگر شاعران شعر سپید در آغاز کار از شعر وزن دار استفاده کنند در آینده به شاعران قویتر تبدیل شده چون می‌دانند کلمات را در شعر سپید چگونه برقصانند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها