شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
استاد صلواتی نقش و چهره‌ای ملی برای مردم ایران دارد

حجت الاسلام سیدحسن خمینی  تصریح کرد: استاد صلواتی یک شخصیت ملی است و نقش و چهره‌ای ملی برای مردم ایران دارد. باید به همگان گفت که انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند، جریان متحجر مذهبی نبودند و انقلاب روی دیگر جریان روشنفکر مذهبی بود.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار فضل الله صلواتی نویسنده، پژوهشگر و تحلیل گر مسائل سیاسی با حضور جمعی از پژوهشگران، اساتید دانشگاه و فرهیختگان علمی، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
 
حجت الاسلام سید حسن خمینی با ابراز خرسندی از حضور در مراسم نکوداشت فضل الله صلواتی گفت: مایه مباهات که در جلسه بزرگداشت برادر بزرگوارم فضل الله صلواتی حاضر شده ام. موضوعات بسیاری را می توان در چنین جلسه ای مطرح کرد اما قبل از بیانی این آیه شریفه را بیان می کنم، « لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا». مطابق این آیه شریفه کسانی که در راه خداوند جهاد می کنند بر آنهایی که نشسته بودند حتی با بهانه اولویت دارند. قرآن می فرمایید مونین قبل از فتح با مومنین بعد از فتح با یکدیگر مساوی نیستند، کسانی که بعد از فتح به جریان مبارزه پیوستند حتی کمک حال مبارزات شدند در مقابل آنهایی که قبل از فتح در روزگار سختی پرچم آزادی خواهی، استقلال، عزت، دینداری،شکوه و نام بلند پیامبر را بر زبان داشتند درجات بسیار بالا دارند و ارزش گذاری شدند.

وی ادامه داد: وقتی تاریخ قبل از انقلاب را ورق می زنیم با گروهی از افراد مواجه می شویم که نه تنها مبارزه نمی کردند، بلکه مبارزان را مورد طعنه قرار می دادند و متاسفانه این دسته از افراد با توجیه دیندارانه یا خیرخواهانه این کار را می کردند. در حالی که علت آنها ترس بوده و خود را در پس توجیهات و علل پنهان می‌کردند.

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی ادامه داد: بسیاری از کسانی که در دوران مبارزه تن به همراهی نمی‌دهند، یا می‌ترسند، یا طمع دارند. اما امثال استاد صلواتی یک ویژگی بزرگ داشت. او نمی‌ترسید، ایمان داشت و طمع و خوف هم نداشت و این مهم جوهره ارزنده‌ای است که و این چنین جوهر وجودی در جوامع اندک و با ارزش هستند. به اعتقاد من افرادی چون صلواتی حاضر شدند ابراهیمپوار به دل آتش بروند. زندان، تبعید، آزار و شکنجه را تحمل کنند. مبارزانی از این دست افراد کمیابی هستند و این افراد میراث یک ملت در تاریخ خودشان هستند. شجاعت افرادی از این دست که بزرگترین سرمایه ملت‌ها برای عبور از پیچ های تاریخی است که بسیار ستودنی و قابل تحسین است. زیرا شجاعت قابل سرایت و قابل تعلیم است و جامعه‌ای که از شجاعت تهی شود از همه فضایل انسانی تهی می‌شود.

وی اظهار داشت: تجلیل از استاد بزرگوار صلواتی تجلیل از شجاعت نسلی است که توانستند در مرحله اول همدل و همراه شوند و در مرحله دوم این شجاعت را در خودشان نهادینه کنند و به غیر خودشان نیز بیاموزند. جامعه ما محتاج این فضیلت است. یکی از ویژگی‌های مبارزان مناعت طبع است و امثال مبارزانی چون استاد صلواتی با گوهره نایاب و کمیابی که دارد، باید بعد از فتح مادرانه از این فرزند دفاع کند و آن را در بر بگیرد و رها نکند، باید بپذیرد دنیا، دار تشکیک است، همه چیز با هم و به خوبی اتفاق نمی‌افتد و معتقدم فعالیت مبارزاتی مبارزانی چون صلواتی هرگز به پایان نمی‌رسد.

حجت الاسلام سید حسن خمینی  تصریح کرد: استاد صلواتی یک شخصیت ملی است و نقش و چهره‌ای ملی برای مردم ایران دارد. باید به همگان گفت که انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان متحجر مذهبی نبودند و انقلاب روی دیگر جریان روشنفکر مذهبی بود. اساتیدی نظیر صلواتی باید برای نسل‌های بعد منشا اثر باشد.
 
اشرف بروجردی: فضل‌الله صلواتی اسطوره مقاومت و نماد فرهنگ است 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب در مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار فضل الله صلواتی نویسنده، پژوهشگر و تحلیل گر مسائل سیاسی که در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد؛ گفت: برای استاد صلواتی می‌نگارم که عطر شمیم وجودش جان جوانان را صیقل داده و راهش را پر رهرو ساخته است. او که خود پروردة آموزه‌های پیامبرش محمد بن عبدالله است که خدایش او را سر مشقی نیکو برای باورمندان به روز باز‌پسین قرار داده و خدا را بسیار یاد می‌کنند می‌باشد و لَقَدكانَ لَكُم في رَسول ِاللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُواللَّهَ وَ اليَوم َالآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا (سوره مبارک احزاب – آیه 21) 

وی ادامه داد: اینک خود اسوة و الگویی است برای نسلی که حقیقت را طالبند و در جستجوی معرفت برای رسیدن به حقیقت پروانه‌وار در طلب جامعه‌ای هستند که در آن «کرامت انسانی» نه به کسب آموزه‌ها که به ذات انسانی توصیف شود. و ما اینک در این محفل گرد هم آمده ایم که بیاموزیم راه أسوه بودن وی را نه فقط به تکریم که به تقدیر از معلمی که آموزه‌هایش هر یک دریایی از معرفت است معرفتی که جان و روان بشری را صیقل داده انسانیت را در او بیدار می‌کند.

بروجردی اظهار داشت: او دریافته بود که معلمی شغل انبیاء است و علیرغم اثرگذاری و اثر بخشی‌اش در مدیریت شهر و نقش آفرینی‌اش در تدوین قوانین به این نتیجه رسید که انسان سازی و پرورش انسان های فکور و فهیم بر همة مسند‌های قدرت ترجیح دارد لذا به تربیت انسان ها همت گمارد همان انسان هایی که امروز هر یک شعاع وجودی‌شان منشاء تحول و توسعه است آنها از محضرش آموختند که حرمت و کرامت انسانی و خدمت به مردم و رفع نگرانی آنها در بهره‌مندی از زندگی توأم با آسایش و آرامش باید سرلوحة همة تلاش های انسان برای زیستن باشد؛ بخشی از معبر ایجاد این باور احداث کتابخانه و تشویق و ترغیب جامعه به خواندن و خواندن و خواندن است. او برای تحقق این نگاه کتابخانه‌های شهر را از 34 عدد به 140 عدد در سال 1380 رساند و بدین ترتیب نقش آفرین بودنش را معنی بخشید.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: نگاه ژرف او به جهان هستی ، معارف دینی و منزلت انسانی در این جهان بیکران را می‌توان از نگاشته هایش به دست آورد و من مانده‌ام که کدام را یادآور شوم؛ تحلیلی از زندگی امام محمد تقی یا زندگی امام رضا و یا بررسی دوران امام محمد باقر که هریک راهگشای چگونه زیستن و به زیستن است و تحلیل شرایط سیاسی – اجتماعی آن زمان و ضرورت برخورداری از نگاهی ژرف به حاکمیت و حکومت داری دوران بنی امیه و بنی عباس است تا می‌رسد به توصیف عملکرد و اقدامات بنی‌ اُمیه با کتاب «سیاهکاری های بنی‌ اُمیه» و نظام شاهنشاهی در ایران با عنوان کتاب «سقوط شاه» و ده ها عنوان کتاب دیگر که نشان از دغدغه ایشان به ضرورت شناخت ابعاد حاکمیت، دریافت صحیح از معنای زندگی و استواری در ایدئولوژی دین اسلام بر اساس باورهای اصیل و عمیق دینی و نه اسلام وارونه است و تأکید بر نوع اقداماتی که جامعه پویا و فعال و خلاق باید از خود بروز دهد.

بروجردی ادامه داد: اینک نیک می داند و یادآور می‌شود که شکوفائی اندیشه در جامعة ایران نیازمند برخورداری از آزادی در بیان و ابراز عقیده است و به این ترتیب او را وا می‌دارد تا کتاب های « نوای آزادی» و « بهار آزادی» را به رشته تحریر در آورد. تا به جامعه یادآور شود که بدون بهره مندی از آزادی در بیان و حفظ حریم خصوصی نمی‌توان به تولید اندیشه دست یافت، عدم دستیابی به اندیشه ‌های نوین جهل و بی خبری که آفت جوامع بشری است را به همراه خواهد داشت. نقش استاد صلواتی نجات جامعه از ندانستن است او این تلاش و راه رسیدن به آن را با مقاومت در برابر ظلم و روشنگری به منصة عمل در آورد. مقاومت در برابر کسانی که می گویند یک مرید نادان بیش از تملک شش دانگ یک روستا ارزش دارد و در تمام این مسیر از تعلقات دنیایی به دور با ندای درونش زمزمه می‌کند که: زهی عشق زهی عشق که ما راست خدایا/چه نغزست و چه خوبست وچه زیباست خدایا/ از آن آب حیاتست که ماچرخ زنانیم/ نه از کف و نه از نای نه دف هاست خدایا

وی خاطرنشان کرد: و ما را چنین باور آمد که علی (ع) فرمود : کانَ لی فیما مضی ( أو یکون لنا فی الحال ) اخٌ فی الله و کان یُعظمهُ عینی صغر الدنیا فی عینه ....... و کاَن إذا بَدَهَهُ أمران نظر أیُّهما أقرَب الی الهوی فخالفهُ : از گذشته برادری داشتم (دارم)که آنچه او را در چشم من بزرگ می‌کرد کوچکی دنیا در چشم او بود ... او اگر در برابر دو انتخاب قرار می‌گرفت نگاه می‌کرد که کدام یک به هوای نفسش نزدیکتر است پس با آن مخالفت می‌کرد. و امروز او اسوه و الگوی زنان و مردانی است که برای رسیدن به حقیقت و کسب معرفت او را برگزیده‌اند و با هم ندا سر می‌دهند که: غلام همت آنم که زیر چرخ کبود / ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست/چه گویمت که به میخانه دوش مست و خراب/ سروش عالم غیبم چه مژده‌ها دادست

حجت الاسلام سید محمود دعایی: استاد صلواتی منشا تحول و آگاهی بود
 
حجت الاسلام سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته، در آیین نکوداشت فضل الله صلواتی نویسنده، پژوهشگر و تحلیل گرمسائل سیاسی گفت: من در نوجوانی دبیرستان را رها کردم و طلبه شدم و در اوج نهضت امام وارد حوزه اجرایی کرمان و قم شدم. در آن زمان به دنبال الگوهایی می گشتم که از آنها پند بگیرم و راه بیابم. گاهی به اصفهان برای حضور در سخنرانی می شدم. در آنجا نیز در پی یافتن چهره های مبارز و الگو می گشتیم. با استاد صلواتی در محافلی از این دست آشنا شدم. 

دعایی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب و در مجلس شورای اسلامی به مدت 6 ماه در کنار استاد صلواتی بودم و در این مدت از فضایل انسانی ایشان بسیار آموختم. استاد صلواتی بسیار خوش مجلس است او بسیاری از فضایل تربیتی و اخلاقی را با یک طنزهایی تاثیرگذار بیان می‌کرد. بنده در دوران انقلاب از او بسیار الهام گرفتم و راه درست را انتخاب کردم و با موفقیت به انجام رساندم. استاد صلواتی برای ما سرمشق، الگو، منشا تحول، آگاهی و پرورش بوده است.
 
مصطفی معین: سرمایه‌های اجتماعی را باید به جامعه معرفی کرد
 در ادامه این مراسم مصطفی معین، وزیر اسبق علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به آشنایی با فضل‌الله صلواتی گفت: شناخت من از استاد صلواتی به کانون های علمی و تربیتی جهان اسلام در روزگار گذشته بر می گردد. بنده با آثار و مبارزات او آشنا بودم و برای من الهام بخش بود.
 
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مجلس با شخصیت پر فضیلت، متین و متدین او بیشتر آشنا شدم به اعتقاد من صلواتی از ارکان و ستون مهم خط امام بخصوص در اصفهان بوده است. 
 
وزیر اسبق علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: چهره‌هایی چون صلواتی جزو سرمایه های ملی و اجتماعی ایران هستند و باید چهره های راستین و حقیقی از این سرمایه‌های اجتماعی را به جامعه معرفی کنیم.
 
در ادامه مراسم نکوداشت فضل الله صلواتی، محمد حسن ملک مدنی شهردار اسبق تهران گفت: چهل سال شاگردی استاد صلواتی را کردم، او چهره ای به معنای واقعی مبارز است. روحیه رواداری و مداراجویانه او توجه مرا به خود جلب کرد، صلواتی انسانی دلسوز، دلشکسته و نجیب است که باید قدر او را دانست.
 
قدرت‌الله نوروزی: فضل‌الله صلواتی یک سرمایه ملی است
همچنین قدرت الله نوروزی شهردار سابق اصفهان گفت: موفقیت در اداره شهرداری اصفهان مرهون مشاوره و دلسوزی های استاد صلواتی بوده است، او همواره در زندگی خود معلمی کرده است و شغل انبیا را برای خود برگزید و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکرد.
 
وی افزود:صلواتی هم در دوران مبارزه مانند یک معلم صحنه دار بود و هم در ارتباط مستمر و دائمی با دانشجویان خود وظیفه و مسئولیت آبادی رسانی را به انجام می‌رساند و این وظیفه تنها به کلاس های درس خلاصه نمی‌شد و هرجا که حرف از مردم بود او نیز حضور داشت و هیچگاه جانب مردم را رها نکرد، در فراز و نشیب‌های بسیار با آنها بود. به اعتقاد من او یک سرمایه ملی است و امید است بیش از همیشه در جامعه نقش آفرینی کند.
 
محمود صلواتی از خویشاوندان نزدیک فضل الله صلواتی گفت: استاد صلواتی یک آزاده انقلابی است، او در طول زندگی خود تحول آفرین بوده و زندگی توام با مبارزه داشته است. او خود را فدای جامعه کرده است و در عین حال در عرصه اجتماع موقعیت شناس بوده و درست وارد عمل شده است. امید است شرایط حضور انسان های شجاع، مبارز و خدوم چون فضل الله صلواتی بیش از پیش در عرصه های مختلف جامعه فراهم شود.
 
فضل‌الله صلواتی: سعی کرده‌ام آنچه درست است انجام دهم
 در پایان این مراسم فضل‌الله صلواتی با قدردانی از حاضرین در مراسم گفت: به واقع معتقد نیستم کاری انجام داده ام، هرآنچه در تمام این سال ها فعالیت کرده‌ام اعتقاد و حدیث نفس من بوده و سعی کرده‌ام آنچه را که درست است انجام دهم.
 
وی خاطرنشان کرد: در تمام مسیر مبارزاتی خود همواره حرف خودم را مطرح کرده‌ام و از آنچه درست بوده است کوتاه نیامده‌ام و آن راه راست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها