سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
اهالی رسانه در قزوین چه کتاب‌هایی را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنند؟

به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، نشست «کتابخوان و رسانه» با حضور مجازی خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درقزوین، نشست مجازی «کتابخوان و رسانه» با حضور مجازی اصحاب رسانه و خبرنگاران قزوین با هدف معرفی آثار تولید شده موثر از دید خبرنگاران استان و معرفی آن به علاقمندان، در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزار شد.

در این جلسه مجازی مریم کشاورز مسعودیان، حسن عابدینی، ‌هادی درزی رامندی، جواد طاهرخانی و حیدر ولی‌زاده از خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قزوین به معرفی کتاب‌های پیشنهادی خود پرداختند.

«جدال دو اسلام»
در آغاز این نشست، حسن عابدینی، مدیر خبرگزاری مهر قزوین به معرفی کتاب «جدال دو اسلام» نوشته انجمن فرهنگی هنری شهید بهروز محمدی پرداخت و گفت: کتاب «جدال دو اسلام» به همت زنده‌یاد روح الله نامداری در دو بخش تدوین شده است که به دلیل قلم گیرای نویسنده و نوع خاص ارائه مطلب و همچنین محتوای بسیار ارزشمند میتواند به یک کتاب خواندنی برای اهالی رسانه تبدیل شود.

وی بیان کرد: در این کتاب که در دو بخش نگاشته شده است به ارائه مقالات و گفت و گوهایی از وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و صفایی فرد از فعالان فرهنگی پرداخته شده است که توانسته تفاوت‌های اسلام آمریکایی معرفی شده به دنیا را با اسلام حقیقی بیان کند.

مدیر خبرگزاری مهر قزوین گفت: همچنین در فصل بعدی این کتاب مطالبی از  آخرین  سال حیات امام خمینی(ره) ارائه شده است که توانسته نگاه امام به این مسئله را به خوبی به مخاطبین ارائه کند.

عابدینی افزود: همچنین از جذابیت‌های بصری این کتاب میتوان به وجود ستون‌های کنار هر صفحه اشاره کرد که جملات خاص مرتبط با مفهوم از امام خمینی انتخاب و درج شده است.

وی در پایان یادآور شد: خبرنگاران انقلابی وظیفه دارند با ارتقاء سطح آگاهی و دانایی خود با دیدی جامع و کامل در خصوص مباحث و شبهات موجود اعلام نظر کنند که برای این منظور نیاز است تا کتب مرتبط و ارزشی را مطالعه کنند که این کتاب را میتوان در مجموع کتاب‌های این حوزه جای داد.

«حسن رادیو»
در ادامه این جلسه مریم کشاورز مسعودیان، مدیر خبرگزاری بازار و خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین به معرفی کتاب «حسن رادیو»  نوشته حسن شکیب‌زاده پرداخت و گفت: رسانه با همه پیچیدگی‌ها و نکات مثبت و منفی اش همواره به عنوان یکی  از ابزارهای مورد نیاز انسان برای آگاهی مورد توجه بوده است، از این روست که آگاهی بخشی میتواند برای بسیاری از مستکبری خطرناک به نظر برسد.

وی بیان کرد: کتاب «حسن رادیو» ماجرای حساسیت بعثی‌ها نسبت به هرگونه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به آزادگان را روایت می‌کند؛ ماجرایی که از دزدیدن یک رادیو از بهداری آسایشگاه اسرا آغاز می‌شود.

این خبرنگار قزوینی گفت: شخصیت روایتگر این کتاب آزاده سرافراز حسن علی یزدانی است که در این کتاب و در بین نیروهای عراقی و ایرانی با نام «حسن رادیو» شناخته می‌شود؛ مردی که برای اثبات بی‌گناهی سید آزادگان روحانی مبارز شهید حجت الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی فرد در زندان‌های مخوف رژیم بعث عراق مسئولیت دزدیدن رادیو را بر عهده می‌گیرد و تا ماه‌ها زیر شکنجه‌های وحشتناک نیروهای عراقی حاضر به اعتراف علیه حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی نمی‌شود.

کشاورز مسعودیان افزود: این دوستی ایجاد شده بین آنها تا سالها پس از جنگ نیز ادامه دارد و در بخش‌هایی از کتاب به روایت‌های کوتاهی از فعالیت حجت‌الاسلام ابوترابی در مجلس و واکنش‌های ایشان نسبت به برخی از مسائل پرداخته است که با وجود سادگی متن و روایی داستان مفاهیم بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است.

«نامه به کودکی که هرگز زاده نشد»
در ادامه جواد طاهرخانی، مدیر ماهنامه مینوی خرد به معرفی کتاب «نامه‌ به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته اوریانا فالاچی، پرداخت و گفت: این کتاب با زاویه دید اول شخص و در قالب نامه‌ای از طرف یک زن جوان که گویا خود نویسنده است، خطاب به جنینی که در شکم خود دارد، نوشته شده تا فرزند نازاده‌اش را از مشکلات دنیا و بی‌رحمی‌های آن آگاه سازد.

وی بیان کرد: این اثر دنیای ذهنی و درونی زنی را روایت میکند که عاشق فرزند زاده نشده خود است و تلاش میکند تا این فرزند زاده نشده را از گزند دنیای امروز در امان بداند، دنیای ذهنی ای که به یک دغدغه برای بودن یا نبودن منتهی می‌شود

«سپیده صبح»
سپس، ‌هادی درزی رامندی، مدیر مسئول دو هفته نامه رویداد قزوین به معرفی کتاب «سپیده صبح» مشتمل بر خاطرات تحلیلی آزاده سرافراز، یزدانبخش سیاهکالی مرادی پرداخت و گفت: این کتاب که به همت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشارکت شورای اسلامی شهر قزوین منتشر شده  و تلاش کرده تا واقعیت‌های دوران اسارت را از زبان این آزاده به تصویر بکشد.

وی افزود: این کتاب بخش‌هایی از مشقت و سختی‌های آزادگان را در دوران اسارت روایت میکند و نگاه یک اسیر دانشجو را در دوران اسارتش به مسائل مختلف امنیتی، بهداشتی، اجتماعی ، روانی ، انتظامی و فرهنگی در دوران اسارت به تصویر می‌کشد.

درزی رامندی بیان کرد: در این دفتر تلاش شده است تا از نقل موضوعات و توصیفات اغراق آمیز و بدون سند پرهیزگردد، اگر چه ممکن است قبول بعضی از وقایعی که اتفاق افتاده؛ برای خواننده یا شنونده مشکل باشد و نتواند آنها را تصور نماید و یا اینکه فقط با یک ابراز تأسف یا تعجب از آثار آنها بگذرد.

«صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد»
در پایان حیدر ولی زاده، خبرنگار خبرگزاری فارس قزوین؛ به معرفی کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» نوشته دیوید فرامکین پرداخت و گفت: رویدادهایی که در حوالی جنگ جهانی اول منجر به تجزیه امپراتوری عثمانی شده و در نهایت به تجزیه وسیع خاورمیانه متنهی می‌شود.
 
وی افزود: دیوید فرامکین نویسنده این کتاب در مقدمه ای که برای این کتاب نوشته است به بیان مهم ترین عوامل تاثیرگذار در این تجزیه عظیم پردخته است و معتقد است ادعای کشورهایی نظیر انگلیس و فرانسه مبنی بر عدم دخالت در امور خاورمیانه و تمام مسلمانان را یک دروغ بزرگ می‌داند.

این خبرنگار قزوینی افزود: نویسنده این کتاب مفهومی که آن را «قیام اعراب» نامیده‌اند زاده‌ی تخیل فردی آمریکایی به نام «تامس ادوراد لارنس» میداند و توانسته بخشی از تغییر جهت دولت‌ها و اتفاقاتی که در پی آن در کشورهای مسلمان رخ میدهد را تحلیل و بررسی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها