یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
توجه جوانان به حرفه خبرنگاری نوید‌بخش است

به گفته مختارپور، توجه جوانان به این حرفه، کسب آموزش لازم، بهره‌گیری از منابع غنی فرهنگی و رعایت اخلاق حرفه‌ای می‌تواند نویدگوی پرورش قشری فرهیخته، غنی و قوی در حوزه رسانه باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» با هدف توسعه همکاری کتابخانه‌های عمومی با مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه صدا و سیما با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و دبیر جشنواره و علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی برگزار شد.

جشنواره کتابخوان و رسانه ماندگار خواهد شد
مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و دبیر جشنواره، با اشاره درباره اهمیت روز خبرنگار گفت: با رشد فناوری اطلاعات و عمومی شدن ابزارهایی نظیر تلفن‌های هوشمند، هر شهروند یک ژورنالیست است. برخی از کتابداران با انعکاس جلوه‌هایی مستند از فعالیت روزمره بر روی صفحه شخصی در فضای مجازی، فرهنگ کتابخوانی را در سطح استانی، ملی و بین‌المللی گسترش می‌دهند.

به‌گفته توکلیان جشنواره‌های حوزه رسانه و فعالیت‌های فرهنگی به‌عنوان فرصت‌های رسانه‌ای، زمینه‌های حضور یا انجام کار برای صاحب پیام، مخاطب و پیام را در رسانه شامل می‌شود و جشنواره کتابخوان و رسانه به‌طور حتم در زمره جشنواره‌های موضوعی تخصصی  ماندگار خواهد شد.

دبیر جشنواره کتابخوان و رسانه وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌هایی را که در حوزه کتاب برگزار می‌شود، نگاه غیرتجاری به بخش صنعتی و تجاری کتاب و بازار آن و نگاه خاص به کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مرکزی با خدمات متنوع ارزیابی کرد.

پرورش قشر فرهیخته خبری در ایران
مختارپور، از حرفه خبرنگاری به‌عنوان سخت‌ترین مشاغل نام برد و گفت: به میان آشوب‌ و حوادث رفتن خبرنگار برای تولید خبر، تنها جنبه دشورای این موضوع
نیست، سختی خبرنگاری به نوع فعالیت خبرنگار مربوط می‌شود که در همه جای دنیا مشترک است. به‌دلیل سابقه فرهنگی ایران، زبان و ادب فارسی و همچنین نظام مبتنی بر دین و اسلام این سختی بارزتر است. زیرا دین ما الزام می‌کند که اخلاق‌مدار و صادق باشید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با بیان اینکه در جامعه ایران افراد زیادی به‌ویژه جوانان به حرفه خبرنگاری مشغول هستند، بیان کرد: درست است که در برخی کشورها خبرنگاری به سنین بالا اختصاص دارد، اما توجه جوانان به این حرفه، کسب آموزش لازم، بهره‌گیری از منابع غنی فرهنگی و رعایت اخلاق حرفه‌ای می‌تواند نویدگوی پرورش قشری فرهیخته، غنی و قوی در حوزه رسانه باشد.

وی درباره نخستین دوره جشنواره «کتابخوان و رسانه» افزود: نخستین جشنواره کتابخوان و رسانه با موفقیت انجام شد و در دوره‌های بعد کاستی‌های آن برطرف خواهد شد و در بهترین شکل اجرا خواهد شد.

راهبر صدا و سیما برای کتاب و کتابخوانی
دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه در دوره‌ای، تلویزیون و رادیو موجب کم‌فروغ شدن رسانه‌های نوشتاری شدند، گفت: با گسترش فضای مجازی اعلام شد که رسانه‌های دیداری و شنیداری کم‌فروغ شدند و رسانه نوشتاری رنگ باخت. اما مسائل درباره کار کتاب و کتابخوانی جایگاه خود را حفظ کرده است و اگر بخواهیم تمدن و فرهنگ و پیشرفت‌های هر جامعه را بررسی کنیم، متکی بر ادبیات آن کشور است.

وی ادامه داد: در سازمان صدا و سیما شورای عالی کتاب را داریم که با ریاست رئیس محترم سازمان، جمعی از معاونین و افراد صاحب نظر تشکیل شده‌ است و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای توسعه و ترویج کتابخوانی را دنبال می‌کند. افزون بر اینکه مساله کتاب و کتابخوانی به‌عنوان راهبرد اساسی در صدا و سیما مطرح است و در همه برنامه‌ها در همه استان‌ها به مساله کتاب و کتابخوانی توجه جدی داریم.

دارابی با اعلام اینکه صدا و سیما با نقطه مطلوب فاصله دارد، افزود: صدا و سیما 160 شبکه دارد. بیش از 81 شبکه رادیو تلویزیونی در استان‌ها است و در نتیجه ظرفیت بزرگ و مهمی در این حوزه وجود دارد. امیدوارم برگزاری این جشنواره سرآغاز همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی باشد و بتوانیم فعالیت‌های خوبی را انجام بدهیم.

بیانیه هیات داوران جشنواره کتابخوان و رسانه
 توکلیان بیانیه هیات داوران جشنواره کتابخوان و رسانه را خواند و همچنین اعلام کرد: هدایا و تندیس برگزیدگان در کمترین زمان ممکن از طریق پست ارسال و به حساب‌ها واریز می‌شود.

در بخشی از بیانیه نوشته‌ شده بود:
«این روابط تو درتوی اجتماعی و فرهنگی میان کتاب، کتابدار، کتابخوان، کتابخانه و انواع رسانه با رویکرد شهروندی و در راستای رشد و پیشرفت جامعه را بیش از همه «خبرنگاران» در صف مقدم رسانه‌ها می‌بینند و درک می‌کنند.

خبرنگاران فراتر از اطلاع‌رسانی، دغدغه ارتباط میان نخبگان با مردم، نقد مسئولان و مطالبه‌گری برای ورود کتابخوانی به زندگی مردم به عنوان مهارت زندگی و زیست فرهنگی و اجتماعی را داشته‌اند.

دریافت ۹۰۰ اثر درباره محورهای جشنواره ضرورت برگزاری «جشنواره کتاب‌خوان و رسانه» را در کنار سایر جشنواره‌های فرهنگی درباره کتاب، نشان داد.
برگزاری جشنواره‌ها، بخش عینی و بیرونی فرایند سیاستگذاری‌ در فرهنگ عمومی است. جایزه‌ها و جشنواره‌ها، نماد «نظام ارزیابی» فعالیت‌ها و اقدامات از سوی نهادهای سیاستگذار، متولیان امور اجرایی و جامعه تخصصی و کارشناسی محسوب می‌شوند.

انتخاب آثار برتر خبرنگاران در حوزه کتابخوانی به‌صورت جشنواره‌ای مستقل از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی  کشور با دامنه وسیع حوزه خبری از مطبوعات تا رادیو تلویزیون و غیره، این چشم‌انداز را ترسیم می‌کند که استمرار و ارتقای این جشنواره می‌تواند عادت‌واره‌های ذهنی اهالی رسانه از چاپ و نشر، فروش و صنعت چاپ کتاب و انگاره «کتاب‌فروشی» را؛ متوجه کتاب‌خوانی، کتاب‌داری، کتابخانه و انگاره «کتابخانه» کند.

چنانکه طراحی محورهای ۱۹  گانه جشنواره در ۳ بخش اصلی (۶ محور)، جنبی (۱۱ محور) و ویژه (۲ محور) که در اولین دوره ۱۳ محور آن برگزیده و تقدیر شونده دارد؛ می‌تواند پیشران‌ میدان‌های جدید در خبرنگاری حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در رسانه‌ها باشد.

فرایند گزینش و داوری اولیه آثار پس از دوبار تمدید در ۲۲ بهمن و ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۹، در اردیبهشت ۱۴۰۰شروع شد. پس از انتخاب اولیه آثار، ۶۵ اثر به مرحله نهایی راه یافتند که در جلسه‌ای در ۲۷ اردیبهشت - روز روابط عمومی و ارتباطات- با حضور داوران ارزیابی نهایی انجام شد و ۲۷ اثر برگزیده از پایگاه‌های خبری، رسانه‌های چاپی، رادیویی و تلویزیونی استانی و سراسری اعلام شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط