سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
ریزش 2000 نفری اعضای کتابخانه‌های عمومی دامغان با کرونا

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان با اشاره به عضویت 3857 نفر در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: همزمان با شیوع کووید 19 و طولانی شدن وضعیت کرونایی شاهد ریزش حدود 2000 نفری اعضای کتابخانه‌های عمومی دامغان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، آزاده امینیان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان گفت: یكی از راه‌های ترویج فرهنگ كتابخوانی، مردمی كردن و تامین منابع و ایجاد انگیزه در یكایك افراد جامعه است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر 10 کتابخانه نهادی و 2 کتابخانه مشارکتی در دامغان وجود دارد.
 
امینیان یادآور شد: با صدور مجوز کتابخانه عمومی روستای حسن آباد که در مجموعه حسینیه این روستا آماده سازی شده است شمار کتابخانه‌های دامغان به 11 کتابخانه می‌رسد.
 
وی افزود: 3 هزار و 857 نفر در کتابخانه‌های عمومی دامغان عضو هستند که متوسط سن آنان بین 14 تا 25 سال است.
 
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان از ریزش حدود 2 هزار نفری اعضای کتابخانه‌ها با شیوع کرونا خبر داد و تصریح کرد: 194 هزار و 989 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان وجود دارد.
 
امینیان اظهار کرد: همزمان با شیوع کرونا 17 کتابدار شهرستان فعالیت فرهنگی و ترویج فرهنگ مطالعه را در فضای مجازی دنبال و کتابخوانی را ترویج کردند.
 
وی با اشاره به اینکه با یروز وضعیت قرمز کرونایی کتابخانه‌های عمومی تعطیل شده و فعالیت‌های فرهنگی صرفا از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود اضافه کرد: در بخشی از مناطق دامغان که شهروندان درگیر بیماری سالک بودند کتابداران با شناسایی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی سعی در حل مشکلات کردند.
 
 
 استان سمنان در جایگاه دوم شرکت کنندگان جشنواره رضوی قرار دارد
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: 711 نفر از استان سمنان شرکت کننده در جشنواره رضوی شرکت کردند که در حال حاضر استان سمنان دارای رتبه دوم است.
 
محمد طاهریان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: توجه به مطالعه و کتاب و کتاب خوانی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی جوامع امروز بشری است.
 
وی افزود: هرگاه كه كتاب در دسترس مردم قرارگرفته و بهره ‌مندي از آن به شكل آسان تري انجام يافته، خواننده خود را نيز پيدا كرده است؛ چرا كه لذت كتابخواني و كشف فضا‌هاي تازه، همواره براي همگان جذابيت داشته است.
 
 
شهرداری‌ها در پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها قانون را دور می‌زنند
طاهریان صمن بیان اینکه توسعه فرهنگ مطالعه و كتابخواني يك عزم همگاني را مي‌طلبد اظهار کرد: اکثر شهرداری‌ها به نوعی قانون را دور می‌زنند و سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را از درآمد واقعی خود پرداخت نمی‌کنند.
 
وی یادآور شد: قانون گذار به صراحت گفته است که شهرداری‌ها موظفند حداقل نیم درصد از درآمدشان را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند که اکثر شهرداری‌ها از پرداخت همین حداقل نیز امتناع می‌کنند.
 
وی ضمن گلایه از شهرداری دامغان در عدم پرداخت به موقع و مشخص شده سهم قانونی کتابخانه‌ها ادامه داد: از اصلی ترین اهداف جشنواره رضوی آشنایی شهروندان با اهل بیت و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
 
فرمانداران اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌ها را افزایش دهند
طاهریان خواستار افزایش اعتبار تملک دارایی‌ها شد و گفت: مساعدت بیش از پیش فرمانداران در افزایش تخصیص اعتبارات این حوزه به عنوان روسای انجمن کتابخانه‌های عمومی می‌تواند کمک شایانی در ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان تصریح کرد: اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی دامغان در سال 99 یکصد میلیون تومان بود که 50 میلیون تومان تخصیص یافت.
 
طاهریان از فعال نبودن انجمن خیرین کتابخانه ساز استان سمنان خبر داد و اضافه کرد: بودجه مناطق محروم استانداری در سال گذشته 128 میلیون تومان بود که جذب شد.
 
وی خواستار تخصیص اعتبار متوازن درخور شهرستان دامغان شد و ادامه داد: از این محل اعتبارات، سال گذشته 500 میلیون تومان به شهرستان گرمسار اختصاص یافت.
 
 
فرسودگی ساختمان کتابخانه مرکزی دامغان با 55 سال قدمت
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابخانه مرکزی دامغان در سال 1345 ساخته شده است که از نظر ساخت بنا فرسوده و مستهلک شده است و از شهرداری و شورای شهر درخواست می‌شود با واگذاری زمین مناسب شرایط ساخت کتابخانه جامع و بروز را فراهم نمایند.
 
علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبري  که گفته بود «من هر زماني كه به ياد كتاب و وضع كتاب در جامعه خودمان مي افتم، قلباً غمگين مي‌شوم.» گفت: وظيفه دشواری در اشاعه كتابخواني در هر جامعه‌اي بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است.
 
وی ضمن مساعدت و موافقت با درخواست‌های مدیرکل کتابخانه عمومی سمنان بیان کرد: با طرح پیوستن نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به معاونت رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی موافقت خواهم کرد.
 

ضرورت ترسیم نقشه راه فرهنگی دامغان جهت استفاده از تمامی ظرفیت‌ها
عضو خانه ملت با تاکید بر استفاده از ظرفیت سایر افراد و دستگاه‌ها برای حل مشکلات فرهنگی تصریح کرد: ضرورت دارد با ترسیم نقشه راه فرهنگی برای استفاده از پتانسیل‌های دیگران در ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره مند شویم.
 
علیزاده ضمن اشاره به نقش و جایگاه مدارس و دانشگاه‌ها بیان کرد: خانۀ دوم کودک در اجتماع، مدرسه است در این محیط است که کودک به فرد دانای فردای این کشور تبدیل می‌شود و مدارس می‌تواند زمینه ترویج کتابخوانی را فراهم کند.
 
بر اساس همین گزارش نماینده مردم دامغان به اتفاق مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی از تعدادی کتابخانه‌های دامغان بازدید و مشکلات مربوطه را با پیگیری‌های تلفنی و استفاده از ظرفیت خیرین و دستگاه‌های دولتی مرتفع کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها