سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
فاصله زمانی اندک «بهارانه» و «تابستانه» سودمند بود

مسئولان دو کتابفروشیِ پرمخاطب مُحام و جعفری در اهواز، فاصله زمانی کوتاه از اجرای طرح بهارانه کتاب تا تابستانه کتاب را موجب رضایت خود و مشتریانشان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، هجدهمین دوره طرح‌های فصلی با عنوان «تابستانه کتاب 1400» از 9 مرداد در سراسر کشور آغاز شده و تا 15 همین ماه ادامه دارد. این طرح‌ها که از سوی معاونت امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، در تجربه چند ساله‌ خود توانسته‌ است به عنوان محرکی اثرگذار، مخاطبان بیشتری را برای خرید کتاب به سمت کتابفروشان سوق دهد.

در این دوران سخت کرونایی و افزایش قیمت‌ها که کمر مردم را برای تامین مایحتاج روزانه خمیده کرده است، اجرای این طرح‌ها با یارانه محدود، می‌تواند انگیزه و اشتیاق خواندن را برای آن دسته مخاطبان که از تمتع مالی کمتر برخوردار هستند، دوچندان کند. در ضلع دیگر طرح هم کتابفروشان قرار دارند که در بازه زمانی دو سال شیوع کرونا متحمل ضرر و زیان زیادی شدند و اجرای طرح‌های فصلی می‌تواند کمک اندکی به چرخه اقتصادی آنها باشد.

آسیب‌شناسی و بررسی تاثیر طرح‌های فصلی از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران موجب شد که حرکت‌ها و ایده‌های مثبتی در طرح تابستانه رقم بخورد که می‌توان به افزایش سقف اعتبار ثابت به کتابفروشان و افزایش یارانه 200 هزار تومانی مخاطبان به 300 هزار تومان اشاره کرد.

کریم فریسات مدیر داخلی کتابفروشی مُحام اهواز درباره استقبال مخاطبان از طرح تابستانه کتاب به خبرنگار ایبنا می‌گوید: اعتبار اختصاص یافته به کتابفروشی محام در دو روز اول به پایان رسید و تنها اعتبار مشارکتی که مبلغ آن سه میلیون و نهصد هزار تومان است، باقی مانده است که باید تلاش کنیم تا روزهای انتهایی طرح آن را مدیریت کنیم.

فریسات در توضیح اعتبار مشارکتی عنوان می‌کند: کتابفروشان زمان ثبت نام در طرح‌های فصلی علاوه بر آن می‌توانند گزینه طرح مشارکتی را انتخاب کنند که بر همین اساس 20 درصد اعتبار بر عهده کتابفروش و 10 درصد را نیز موسسه خانه کتاب تقبل می‌کند.

وی با بیان اینکه در این دوره از طرح تابستانه، یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی محام افزایش داشته است، اضافه کرد: اعتباری که برای کتابفروشی ما تعیین شد، نسبت به دوره‌های پیشین افزایش داشت و نکته مثبت دیگر این است که کتابفروش منتظر تزریق یارانه اضافی در طرح نیست و از همان ابتدای طرح مبلغ یارانه را مدیریت می‌کند.

فریسات فاصله کوتاه اجرای طرح بهارانه کتاب تا تابستانه را از دیگر فواید طرح این دوره ذکر می‌کند و می‌گوید: فواصل زمانی بین اجرای دو طرح بهارانه و تابستانه که در سال گذشته با مدت زمان طولانی برگزار شد، در این دوره با همت برگزار کنندگان، فاصله زیاد زمانی برداشته و موجب شد مخاطبانی که در طرح گذشته موفق به خرید کتاب نشدند، با آمادگی بیشتر اقدام به خرید کتاب کنند.

مدیر داخلی کتابفروشی مُحام ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح تابستانه کتاب با توجه به شرایط قرمز کرونا در اهواز بیان می‌کن: در چند دوره اجرای طرح، با توجه به شرایط بحرانی استان و اهواز، کتابفروشان در حالت تعطیل و نیمه تعطیل موفق به برگزاری طرح شدند و متاسفانه نتوانستند از امکانات طرح به خوبی بهره‌مند شوند؛ در طرح تابستانه هرچند اوضاع اهواز قرمز بود، اما خوشبختانه کتابفروشی‌ها کامل باز هستند و این فرصت شاید به نوعی بتواند نبود استفاده مناسب از طرح دوره‌های گذشته را جبران کند.

مدیر کتابفروشی جعفری شعبه زیتون اهواز که یکی دیگر از شرکت‌کنندگان طرح تابستانه کتاب است، در مورد این دوره طرح می‌گوید: اعتبار تعلق‌گرفته به کتابفروشان نسبت به دوره‌های قبل افزایش داشته است و همچنین یارانه خرید برای مخاطبان به سقف 300 هزار تومان رسیده که از نقاط مثبت این دوره طرح هستند.


بهنام جعفری فاصله کوتاه زمانی از اجرای طرح بهارانه تا تابستانه کتاب را از نقاط قوت این طرح برمی‌شمرد و اظهار می‌کند: فاصله کوتاه بین اجرای دو طرح بهارانه و تابستانه انگیزه و شوق بیشتری به مخاطبان بخشید و شروع طرح با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان مواجه شد.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری جهت اضافه شدن کتاب‌های کمک درسی به طرح‌های فصلی یادآور می‌شود: با توجه به قیمت بالای کتاب امیدواریم با دربرگیری کتاب‌های کمک درسی در این طرح‌ها بار سنگینی از دوش خانواده‌ها برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها