پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
اگر کتاب رونق بگیرد، هنر و فرهنگ و علم هم رونق می‌گیرد

احمد مسجدجامعی در آیین افتتاحیه فروشگاه «بوکتاب» در مشهد، بیان کرد: راه‌اندازی چنین تشکیلاتی در مشهد، یک وظیفه‌ اجتماعی، اخلاقی و ملی است. فراموش نکنیم که اگر کتاب رونق بگیرد، سینما و تأتر و هنر و فرهنگ و علم هم رونق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از خراسان رضوی، سومین شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی «بوکتاب»، صبح امروز همزمان با عید غدیرخم با هدف توسعه ویترین کتاب و دسترسی آسان شهروندان به کتاب و محصولات فرهنگی با حضور مسئولان و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در مجتمع پاژ مشهد افتتاح شد.
 
همه شهرها به ویترین فرهنگی احتیاج دارند
در ابتدای این مراسم، محمدرضا توکل صدیقی؛ رئیس هیات‌مدیره شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری دنیای ماه‌پیشونی، گفت: به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نتوانستیم این مراسم را باشکوه‌تر برگزار کنیم، اما با توجه به اینکه همه شهرها به ویترین فرهنگی احتیاج دارند، لذا این مراسم صمیمانه را در دستورکار قرار دادیم تا به یُمن حضور شما امروز شاهد افتتاح «بوکتاب» در مشهدالرضا باشیم.
 
وی افزود: پس‌از تهران و بندرعباس، این سومین شعبه از «شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری دنیای ماه‌پیشونی» است که 38 سهامدار دارد که عمدتا ناشر و فرهنگی هستند و دغدغه مشترک‌شان توسعه ویترین کتاب بوده و هست، به‌‌ویژه اینکه در حوزه ویترین کتاب کودک و نوجوان محرومیت داریم.
 
توکل صدیقی بیان کرد: سال 1395 این شرکت را تأسیس کردیم تا به توسعه ویترین کتاب کمک کنیم، به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان و عرصه محصولات فرهنگی. در سال 95 با باغ ‌کتاب تهران وارد مذاکره شدیم و فروشگاه کتاب کودک و نوجوان این مجموعه را از سال 96 راه انداختیم و تا امروز با رویکرد فرهنگی همچنان به این همکاری و فعالیت مشترک ادامه داده ایم که بسیار هم مورد توجه شهروندان تهران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دومین شعبه این شرکت  بعد از تهران بندرعباس بوده، تصریح کرد: در تهران بخش فروشگاه کتاب ما سه هزار و 500 متر است و 200 متر هم بخش اداری دارد. در سال 97 در بندرعباس فروشگاهی را به مساحت دو هزار متر تأسیس کردیم. در این شهر بیشتر کتابفروشی‌ها کتاب دانشگاهی و ... دارند و کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان، نادر هستند و برای همه عجیب بود که در این شهر دوهزار متر به یک کتابفروشی اختصاص پیدا کند اما ما این اتفاق را رقم زدیم و مردم این شهر اقبال خوبی به این فروشگاه نشان دادند و بوکتاب در بندعباس بسیار موفق عمل کرد و این فروشگاه نقطه‌ عطفی برای ادامه فعالیت‌های شرکت ما بود، چراکه هویت بصری و فرهنگی فروشگاه ما را از طراحی، چینش، نوع محصولات و آرایش کتاب‌هاو قفسه‌ها شکل داد و در نهایت این هویت در فروشگاه مشهد تکرار و بارور شد و به تکامل رسید.

اگر کتاب رونق بگیرد، هنر و فرهنگ و علم هم رونق می‌گیرد 
احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه، گفت: در خراسان شخصیت ویژه‌ای به نام زنده‌یاد عطاردی قوچانی را داریم که بیش از 140 کتاب از او به چاپ رسیده و مرکز خراسان‌شناسی را هم در تهران راه‌اندازی کردند که در مرکز خراسان‌شناسی تهران بیش از 30 هزار فیش از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و رجال خراسان بزرگ را داریم و می‌دانید که در خراسان بزرگ ما ری را داشتیم که به خراسان وصل می‌شده و تا همدان هم ادامه داشته و از آن‌سو تا خلیج فارس هم بوده است و از سوی دیگرآسیای مرکزی راهم دربر می‌گرفته است. حال آن‌که خراسان بزرگ دو ویژگی بارز داشته، یکی اینکه به لحاظ اندیشمندان اهل هنر، فرهنگ، علم، دانش و معماری درجه یک بوده است، چراکه خراسان و فارس در حوزه ادب هماورد بوده‌اند.
 
وی با اشاره به ویژگی دوم خراسان بزرگ، اظهارکرد: دوستی و دوست‌داری اهل‌بیت، ویژگی دوم خراسان بزرگ بود. نخستین مرثیه فارسی در خراسان سروده شده است، هرچند که کاشان و قم سابقه‌ تشیع بیشتری دارند، اما چون خراسان سابقه‌ ادبی بیشتری داشته، بنابراین نخستین مرثیه فارسی در اینجا به رشته تحریر درآمده است. حال آنکه نام این مجموعه یعنی «بوکتاب» که احتمالا به معنی «پدر شعر» یا یا پدر کتاب بسیار مناسب خراسان است، چراکه پدر شعر فارسی یعنی رودکی هم متعلق به همین خطه است و در قدیمی‌ترین شعر فارسی که راجع به امیرالمومین است و در رودک خراسان نوشته است، چنین می‌خوانیم:
کسی را که باشد به دل مهر حیدر... شود سرخ رو در دوگیتی به‌آور
اَیا سر و بن، در تک و پوی آنم...که فَرغند آسا بپیچم به تو در
 
عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در میان اندک اشعار باقی‌مانده ایشان، چنین گفتار نغزی راجع‌به امیرالمونین باقی مانده، افزود: پس خراسانی‌ها از قدیم‌الایام از دوست‌داران اهل‌بیت و مرکز ادب، هنر، شعر، رجال، تفسیر وحدیث بوده‌‌اند، ولی مشهد به‌عنوان مرکز این استان در کنار مرقد شریف و نورانی امام رضا (ع) باید بیش از این در حوزه فرهنگ و کتاب نمایندگی کند تا بیش از این منعکس‌کننده صدای فرهنگی ایران باشد، باید خیلی نوآوری و خلاقیت در آن بیشتر باشد. کشورهای همسایه به واسطه امام رضا محبت زیادی به ایران دارند.
 
مسجدجامعی با اشاره به اینکه نفس کار جمعی در حوزه فرهنگ چندان گسترده نیست، گفت: هرچند که در سال‌های گذشته دهخدا و معین و شهیدی و انوار و... بنیادی خودجوش راه انداختند، اما بعد از آن نتوانستیم یک کار جمعی را به بلوغ برسانیم تا اینکه در این مجموعه مشاهده کردم اعضای این شرکت توانستند نقاط قوت یکدیگر را ببینند و این فعالیت را به ثمر برسانند. راه‌اندازی چنین تأسیسات و چنین تشکیلاتی در مشهد، یک وظیفه‌ اجتماعی، اخلاقی و ملی بوده که خوشبختانه اعضای این شرکت آن را به انجام رساندند. فراموش نکنیم که اگر کتاب رونق بگیرد سینما و تاتر و هنر و فرهنگ و علم هم رونق می‌گیرد و امیدوارم این افراد در این مسیر به برکت نام مبارک امام‌رضا (ع) در مسیر موفقیت باشند.
 

این فروشگاه کتاب را به چشم مخاطب می‌رساند
در ادامه این مراسم، مصطفی رحماندوست با بیان اینکه سال‌ها قبل برای فروشگاه کتاب کودک طراحی را نوشته بود، بیان کرد: بخشی از این طرح در باغ‌ کتاب‌ تهران اجرا شد و من پیرو همان طرح معتقدم اگر بخشی از این فروشگاه متعلق به کودکان است، پس بخشی از آن باید بچه‌گانه شود، چند تشکچه به آن اضافه شود و بچه‌ها لم بدهند، کتاب‌ها را بخوانند، و حتی نخرند. ما پز زائر را می‌دهیم، اما زائر به اینجا نمی‌آید به عنوان یک نویسنده از مدیران این فروشگاه تقاضا دارم اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) هم به فکر افتتاح شعبه دیگری از این فرشگاه باشند.
 
این شاعر نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان، ادامه داد: این فروشگاه از این جهت ارزشمند است که کتاب را به چشم مخاطب می‌رساند و در دیگر اینکه کودک امکانِ انتخاب شخصی خودش را دارد.
 
«بوکتاب» به افزایش سرانه‌ مطالعه کتاب کمک می‌کند
همایون امیرزاده؛ مدیرکل روابط‌ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: در خصوص اهمیت افتتاح این فروشگاه کتاب لازم می‌دانم خاطره‌ای را بازگو کنم. اوایل مرداد به مناسبت پذیرش قطعنامه 598 من کتابی را به گروهی از رزمندگان استان هرمزگان معرفی کردم که در بخشی از آن راجع‌ به ایران صحبت شده و صدام در بازجویی‌های خود به ایران پرداخته است. دوستان راغب شدند که این کتاب را چطور پیدا کنند. من با آرامش خیال گفتم که به بوکتاب بندرعباس مراجعه کنند و بعد از 10 دقیقه این کتاب پیدا شد. ما که سال‌ها در هرمزگان زندگی کرده‌ایم، می‌دانیم که این مسئله با توجه به دسترسی سخت مردم هرمزگان به کتاب، چقدر اتفاق مبارکی است.
 
وی افزود: ضریب نفوذ بهره‌مندی کتاب در بندرعباس با افتتاح یک کتاب‌فروشی 6 برابر شد و بوکتاب در آنجا بلافاصله تبدیل به یکی از پاتوق‌های جدی کتاب شد واکنون مروجین و فعالان حوزه فرهنگ و هنر از آن بهره می‌برند و مطئنم اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم از ظرفیت این کتابفروشی در مشهد نهایت بهره را خواهند برد، ضمن آنکه آموزش و پرورش هم که رکن رکین این مکان‌ها است، باید پای کار باشد و همکاری لازم را داشته باشد.
 
امیرزاده در ادامه سخنان خود بیان کرد: دهه 30 انگار دهه رقابت ایده‌‌ها در حوزه کتاب بوده است، ابراهیم رمضانی، حسن معرفت و محمود کاشی‌چی هرکدام یک طرح نظیر حراجی کتاب، قرعه‌کشی کتاب و... را راه‌اندازی می‌کنند. آقای سهیلی نمایشنامه‌ طنز «کتاب کیلویی» راهم نوشت. اینها همه نشان‌دهنده این است که همه در آن ایام علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کتاب بوده‌اند و کتاب‌فروشی‌ها انگار تنفس‌گاه فرهنگی شهرها بوده‌اند.
 
مدیرکل روابط‌ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مطمئنم نسل آینده هم از ردپای «بوکتاب» اسم خواهد برد، چراکه گروهی با درک درست از کتاب گرد هم جمع شدند و اندوخته‌های‌شان را کنار هم گذاشتند و با سرمایه شخصی این مجموعه را شکل دادند.
 
وی در پایان با اشاره به طرح‌های فصلی فروش کتاب، اظهار کرد: این طرح‌ها نشان می‌دهد، هرچه ظرفیت‌ها را زیاد کنیم، مخاطب کتاب هم افزایش پیدا خواهد کرد و از این جهت مطمئنم «بوکتاب» به افزایش سرانه‌ مطالعه کتاب کمک شایانی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها