پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی شهرستان چوار» رونمایی شد

کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی شهرستان چوار» تالیف حبیب‌الله محمودیان در آستانه عید غدیر خم در دفتر امام جمعه شهرستان چوار رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام، آیین رونمایی از کتاب «جغرافیای‌ تاریخی و باستان شناختی شهرستان چوار» تألیف حبیب‌الله محمودیان، چهارشنبه ششم مردادماه، همزمان با فرا رسیدن عید غدیر خم، با حضور حجت‌الاسلام میهن‌پرست؛ امام جمعه، فهد کمالوندی؛ فرماندار شهرستان چوار، حبیب‌الله محمودیان؛ مؤلف کتاب، عمران خودآموز؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان فرهنگی و رسانه‌ای، توسعه مدیریت و منابع و مدیر حراست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دفتر امام جمعه شهرستان چوار برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم، حبیب‌الله محمودیان؛ ضمن اشاره به ظرفیت‌های غنی فرهنگی، تاریخی و باستانی و تعدد و تنوع آثار باستانی شهرستان چوار، گفت: تنوع اقلیمی استان ایلام موجب شده تا گونه‌های جنگلی و درختان مختلف و متنوعی در پهنه این استان رویش داشته باشند و درختان سرو 3850 ساله روستای «بانسرو» ازجمله آثار با ارزش تاریخ طبیعی ایران و کهنسال‌ترین درختانی هستند که در عصر برنز توسط بشر کاشته شده و خوشبختانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

ناشر برگزیده سال 99 تصریح کرد: این شهرستان می‌تواند یکی از مراکز مهم  گردشگری استان و کشور در زمینه منحصر‌به‌فرد ذخیره‌گاه جنگلی درختان «مورد» در روستای مورت، منطقه جنگلی پارده، محدوده جنگلی آبزا، تفرجگاه طبیعی تجریان، منطقه گرمسیری و چشمه‌های آبگرم گنجوان و چکرِبولی از دیگر جاذبه‌ها و تفرج‌گاه‌های شهرستان چوار باشد که مورد استفاده مردم و دوستداران طبیعت قرار می‌گیرند.

در ادامه حجت‌الاسلام میهن‌پرست؛ امام جمعه این شهر، گفت: در حوزه جغرافیایی، شهرستان چوار ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی خوبی وجود دارد، ولی این ظرفیت‌ها به‌خوبی معرفی نشده است. شاعر نام‌آشنا غلامرضاخان ارکوازی، «شهریار» غرب کشور و یکی از چهره‌های شناخته‌شده شعر و ادب کردی است که قدمت سُرایش شعر موزون به زبان و گویش غنی و محلی این منطقه را نشان می‌دهد.

در ادامه عمران خودآموز؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی، باستانی و فرهنگی شهرستان چوار، بیان کرد: شهرستان تازه‌تأسیس چوار، دارای پتانسیل‌های بالایی از لحاظ فرهنگی و هنری است که در سطح ملی و بین‌المللی شناخته‌شده هستند؛ ازجمله مهم‌ترین اتفاقات و داشته‌های فرهنگی و ورزشی، حادثه بمباران زمین فوتبال چوار است که در دنیا شناخته شده است. امیدواریم کاستی‌های زیرساختی و عمرانی شهرستان چوار در حوزه فرهنگ و هنر، با اختصاص اعتبارات لازم استانی و ملی با سرعت جبران شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، افزود: در کتاب «هوره» که سال‌های اخیر چاپ و منتشر شده، از روستای «پارده» به‌عنوان یکی از خاستگاهای اصیل‌ترین موسیقی و آوای سنتی «هوره» یاد شده و این منطقه می‌تواند به‌عنوان «پایتخت هوره» معرفی شود. در این منطقه مقام‌های آوازی بخصوصی وجود دارد و هنرمندان هوره‌خوان معروفی در این منطقه وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی در راستای حفظ و میراث ناملموس فرهنگی نقش‌آفرین باشد.

در بخش دیگری از این برنامه، فهد کمالوندی؛ فرماندار شهرستان چوار، ضمن تشکر از تلاش‌های مؤلف کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان شناختی شهرستان چوار»، گفت:
شهرستان چوار علیرغم اینکه در نگاه اول و با دیدِ سطحی به ظاهر یک شهرستان صنعتی است، اما وجود نیروی انسانی مستعد در زمینه‌های فرهنگی، هنری و علمی و ورزشی که در سطح ملی و بین‌المللی شناخته‌شده هستند، وجه فرهنگی آن را غالب کرده این منطقه از دیرباز به‌عنوان قطب گردشگری استان با منابع و مناظر طبیعی و چشم‌نواز مهمان هم‌استانی‌ها و هموطنان عزیز بوده است.

درباره ناشر و نویسنده کتاب
نشر «زاگرو» در ایلام، کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی شهرستان چوار» را در 161 صفحه راهی بازار نشر کرده است.
 
حبیب‌الله محمودیان؛ متولد 1329 در شهر ایلام، باستان‌شناس، ناشر و مؤلف ده‌ها عنوان کتاب پژوهشی در حوزه باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیای‌ تاریخی و ایلام‌‌شناسی است. وی تاکنون موفق شده 70 عنوان کتاب تألیف، ترجمه و منتشر کند. از جهتی در طول 50 سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، موفق به انجام 80 پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف 84 مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.

محمودیان به‌عنوان ناشر برگزیده در سال‌های 1391، 1395، 1396، 1397، 1398، 1399 از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تجلیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها