دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
رمانی درباره امام هادی (ع) در ایلام رونمایی شد

با حضور رییس حوزه هنری ایلام و جمعی از نویسندگان و منتقدان، از کتاب «هادی» نوشته «محمدرضا هوری» در حوزه هنری ایلام رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، با حضور «محمدرضا هوری» نویسنده رمان «هادی»، رئیس حوزه هنری ایلام و جمعی از داستان نویسان و منتقدان، آیین رونمایی و نقد و بررسی نخستین رمان دینی در ایلام برگزار شد.
 
محمدعلی قاسمی، رئیس حوزه هنری استان ایلام در این آیین گفت: در حوزه رمان دینی در زبان فارسی و خاصه ادبیات تشیع با فقر شدیدی روبه‌رو هستیم و بر اساس شاخصه‌های این گونه ادبی، رمان دینی در ایران بسیار قلیل و اندک است.

برگزیده جایزه بهترین رمان دفاع مقدس را در پانزدهمین جشنواره بهترین کتاب دفاع مقدس در سال 90 تصریح کرد: در این حوزه با یک سری قواعد و اسلوب مواجهیم که هر کس نمی‌تواند به آن ورود کند؛ چراکه حضور و شأن کرامات معصومین به نحوی است که نویسنده بنا به دیدگاه فراروایت‌ها و زاویه تخیل خودش به هر نحوی که بخواهد قلم‌فرسایی کند.
 
در ادامه نوشین پاکزاد به نقد و بررسی کتاب پرداخت و گفت: در ادبیات غرب نویسنده‌های بزرگ رمان مذهبی و دینی ننوشته‌اند اما در ادبیات عامه داستان‌های بسیار زیادی در ادبیات عامه با موضوع حضرت عیسی (ع)، قدیسین و... منتشر می‌شود. در فضایی که همه ما و خاصه منتقدان ادبی در ایران وابسته به تئوری‌ها و تعاریف غربی در ادبیات هستیم و به نوعی آثار ترجمه‌ای سلیقه ما را شکل داده‌اند، نوشتن رمان دینی کاری جسورانه است که می‌توان به آن امیدوار بود.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نویسنده در رمان «هادی» با تقسیم‌بندی کتاب به سه بخش در کمین دشمن، ایقاظ و بر سر دوراهی یه رابطه دیالکتیکی خوب برقرار کرده است. دوگانه‌هایی مانند پدر و پسر، متوکل و منتصر، ساخت مسجد عباسی و تخریب بقعه سیدالشهداء، عشق به رباب و عشق افلاطونی و... برگ برنده این رمان دینی است.
 
این منتقد ادبی درخصوص شخصیت پردازی نیز گفت: برخلاف عنوان کتاب، امام هادی (ع) یک شخصیت فرعی در رمان است و شخصیت اصلی منتصر عباسی است که در این رمان به یک قهرمان نادیده گرفته شده در تاریخ تبدیل شده و خواه ناخواه شخصیت امام هادی (ع) به یک شخصیت فرعی در داستان تبدیل شده و کمرنگ است که این موضوع، مخاطب مشتاق برای شناخت بیشتر از امام هادی را ناامید خواهد کرد. شخصیت‌های فرعی در رمان رها شده و بدون پرداخت هستند و شخصیت های زن بی‌اثر بوده و غیبت آنها در اثر احساس می‌شود.
 
 

یادآوری می‌شود، این رمان در 322 صفحه و به قیمت 48 هزار تومان در انتشارات کتابستان معرفت قم منتشر شده است. همین نویسنده، کتاب «هم‌قسم» با موضوع و محور داستان زندگی حضرت علی (ع) در 152 صفحه توسط نشر عهد مانا در سال گذشته منتشر کرده است. محمدرضا هوری دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ایلام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها