شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
پایتخت سابق کتاب سرانجام صاحب اِلِمان کتاب شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد درباره نصب اِلِمان میدان کتاب در این شهر - که دو سال پیش عنوان پایتخت کتاب ایران را یدک می‌کشید - گفت: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با درک صحیح، روند نامگذاری و نصب اِلِمان میدان کتاب را تسریع بخشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، شهر یزد در سال 98 به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد که به واسطه این انتخاب، برنامه‌های مختلفی توسط سازمان‌ها و ادارات فرهنگی و هنری برنامه‌ریزی و اجرا شد.

یکی از این برنامه‌ها، ایجاد میدانی در شهر یزد به نام «میدان کتاب» بود که از همان ابتدا این میدان انتخاب و میدان آن ایجاد شد اما پس از گذشت یک سال نام میدان نصب شد ولی اِلِمان آن پس از گذشت دو سال همچنان نصب نشده بود.

با وجود پیگیری‌های متعدد خبرنگار ایبنا از اعضای شورای اسلامی شهر یزد، شهرداری و سازمان سیما و منظر شهرداری یزد و به‌رغم گزارش‌های متعددی که در این باره در این رسانه منتشر شد، همچنان این میدان بدون اِلِمان ماند و هیچ نام و نشانی از کتاب نداشت.

از شواهد و قرائن اینگونه به نظر می‌رسد که این موضوع ظاهرا تنها یک رفع تکلیف ازسوی شورای اسلامی شهر یزد و شهرداری در رابطه با موضوع مهم کتاب و کتابخوانی در سال پایتختی کتاب ایران بوده است؛ وگرنه بعد از یک سال، موضوع از بلاتکلیفی خارج می‌شد.


«ایبنا» چندین بار چراییِ نصب شدن این اِلِمان را از مسئولان ذی‌ربط جویا شد و هربار هم مسئولان به بیان نکاتی درباره اعلام فراخوان و طرح‌های این اِلِمان می‌پرداختند؛ تا بالاخره در چند روز اخیر، نصب این اِلِمان بدون حضور خبرنگاران انجام شد و خبری هم از آن در رسانه‌ها و حتی روابط عمومی شهرداری یزد منتشر نشد!

امید است در زمان افتتاح رسمی این پروژه، شاهد حضور خبرنگاران هم برای چهره‌گشایی از اِلِمان کتاب در پایتخت سابق کتاب ایران باشیم.

اگرچه در خصوص طرح این المان نیز نقدهایی وجود دارد و عدم ارائه این طرح در رسانه‌ها و نظرخواهی نکردن از شهروندان یزدی، از جمله این اشکالات است؛ اما به طور کلی نصب این اِلِمان - هرچند دیر انجام شد و به سالِ پایتختی کتابِ یزد نرسید- می‌تواند گامی مثبت در فضاسازی فرهنگی شهری باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: برای شهری مانند شهر یزد -که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و به عنوان شهر دارالعلم با عالمان فرهیخته شناخته می‌شود- شایسته بود میدانی به نام کتاب داشته باشد که این اتفاق نیز به خوبی صورت گرفت و میدانی به این نام در شهر یزد ایجاد شد.

حمیدرضا قمی افزود: در ایجاد این میدان کتاب شاهد نقش موثر رسانه در نامگذاری و تسریع فرآیند بودیم؛ زیرا یکی از مشکلات در نظام اداری ما، فرآیندهای سنتی است که تصمیم‌گیری‌ها را کند می‌کند؛ اما رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس مطالبات جامعه، این روند را تسریع بخشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه «رسانه‌ها بایستی بتوانند با درک واقعی مشکلات و گلوگاه‌ها، مطالبات خود را مطرح کنند تا بتوانند در جهت خدمت به مردم و تسریع خدمات گام بردارند»، گفت: خوشبختانه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) توانست به خوبی نقش خود را در ارتباط به ایجاد میدان، نامگذاری و نصب المان ایفا کند و با مطالبات جدی خود در جهت تسریع روند میدان کتاب گام بردارد.
 

وی در پایان با اشاره به اهمیت ایجاد اِلِمان‌های فرهنگی در سطح شهر گفت: المان‌ها جدای از اینکه به زیبایی شهر کمک می‌کنند، می‌توانند به فکر و جلب توجه به موضوع و تعمیق تفکر جامعه برای هر موضوع خاص نیز نقش‌آفرینی کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد تاکید کرد: در این میان هر المانی می‌تواند پیام خاص خود را داشته باشد و گیرنده را وادار به تفکر عمیق کند که به نظر می‌رسد این مسئله در مورد اِلِمان اخیرِ نصب شده در میدان کتاب یزد، مصداق پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط