یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
وحدت شیعيان و اهل تسنن بلوچ در جبهه دفاع از حرم حضرت زینب (س)

پاسداری، جانبازی و رشادت اهالی سیستان و بلوچستان، محصول وحدت و حضور شیعه و سنی است که دوشادوش یکدیگر بوده و هستند. از نمودهای این وحدت، حضور همزمان شیعيان و اهل تسنن بلوچ در جبهه دفاع از حرم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ستاره‌های بلوچ» خاطرات روحانی مدافع حرم، عباس نارویی از حضور نبویون در نبرد سوریه است که در هفته‌های اخیر با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات خط مقدم راهی بازار نشر شده است.

محمودی نورآبادی با سفر به دو سرزمین سوریه و بلوچستان، به‌خوبی از عهده‌ پردازش دو بوم و اقلیم متفاوت برآمده است. روایت‌گری دقیق و ظریف عباس نارویی هم به کمک قلم نویسنده آمده و این کار را خواندنی کرده است، به‌ویژه که نویسنده تلاش کرده در دیالوگ‌ها، لحن و گویش شخصیت‌ها را متکی بر گویش قومی بلوچ حفظ کند. همچنین مخاطب غیربلوچ با ضرب‌المثل‌هایی مواجه می‌شود که شاید تاکنون معادل بلوچی آن به گوشش نخورده باشد.
 
دکتر شریف لک‌زایی؛ نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه فلسفه سیاسی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در این نوشتار به معرفی ساختار و نقاط قوت «ستاره‌های بلوچ» پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.


«این کتاب به حضور نیروهای نبویون (مدافعان حرم شیعه و سنی بلوچ) در جبهه سوریه می‌پردازد. موضوع کتاب، خاطرات روحانی بلوچ مدافع حرم عباس نارویی است که محمد محمودی نورآبادی آن را تدوین کرده است. البته موضوع دفاع از حرم و جنگ در سوریه، بخشی از خاطرات عباس نارویی است. بخشی از ویژگی‌ها، آداب و رسوم و حتی ضرب‌المثل‌های بلوچی با گویش بلوچی در متن منعکس شده که مخاطب را با فرهنگ شیرین بلوچستان آشنا می‌سازد. افزون بر این نویسنده به محرومیت‌ها و برخی از ترورهای دردناک در این منطقه اشاره‌هایی داشته است. نویسنده و راوی به گوشه‌ای از محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص محرومیت و مظلومیت اهالی جنوب اشاره می‌کند.
 
نویسنده از این مهم پرده‌ می‌بردارد که سیستان‌وبلوچستان را نباید منطقه‌ای محروم شناخت. این منطقه و مردمانش با وجود محرومیت و ناامنی‌های حاصل از فعالیت اشرار و تروریست‌ها، جانانه برای سربلندی ایران عزیز مایه گذاشته‌اند و گواه آن شهدای این استان در دوره دفاع مقدس و دفاع از حرم است.

پاسداری و جانبازی و رشادت اهالی این منطقه، محصول وحدت و حضور شیعه و سنی است که دوشادوش یکدیگر بوده و هستند. از نمودهای این وحدت حضور همزمان شیعيان و اهل تسنن بلوچ در جبهه دفاع از حرم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) است.
 
وجه اهمیت این کتاب برایم این بود که یکی از هم‌استانی‌هایم (عباس نارویی) آن را روایت کرده است. کتاب «ستاره‌های بلوچ» به قلم محمد محمودی نورآبادی، اولین متنی است که درباره‌ مدافعان حرم مطالعه می‌کنم. متن خیلی خوب تدوین شده، سامان گرفته و به‌صورت منسجم در کنار هم چیده شده است؛ طوری‌که خواننده را خسته نمی‌کند و با خود همراه می‌کند.
 
وجه اختصاصی این کتاب، توجه به این نکته است که همه اهالی این مرز و بوم دلشان برای حفظ تمامیت ارضی کشور و حفظ وحدت و همبستگی و انسجام اسلامی می‌تپد. افزون بر این دلشان برای اعتقادات اسلامی و میهنی می‌تپد، به‌گونه‌ای که شیعه و سنی کنار یکدیگر از حریم حضرت زینب دفاع می‌کنند.

عباس نارویی

شام و جنگ سوریه
درباره‌ شام و جنگ داخلی در سوریه، جسته‌گریخته مطالعه کرده بودم. به‌طور خاص فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا توانسته به‌خوبی چهره‌ی تروریست‌‌ها را به تصویر بکشد. در میان مکتوباتی که تاکنون منتشر شده، کتاب‌هایی وجود دارد که بتوان از وضعیت شام و جنگ‌های داخلی در سوریه اطلاعاتی کسب  کرد، اما کتاب «ستاره‌های بلوچ» از منظر دیگری می‌تواند محل توجه باشد:
 
کتاب زندگی یک جوان بلوچ را نشان می‌دهد که مراحل مختلف زیست خود را در سیستان‌و‌بلوچستان و دیگر نقاط تعریف می‌کند. ارتباطات تحصیلی، ارتباط با معلمان، ارتباط با دوستان خانواده.
 
در جای‌جای کتاب عبارت‌ها،‌ ضرب‌المثل‌ها و جملاتی با لهجه بلوچی آمده که کنجکاوی خواننده را برمی‌انگیزد تا اندکی با این لهجه شیرین آشنا شود، بخواند و دریابد. همچنین خواننده با برخی سنت‌ها و آداب و رسوم بلوچی آشنا شود، مثل سنت ازدواج یا جشن پایان دوره تحصیلی دبیرستان که از آن به عنوان جشن دیپلم یاد شده است؛ همین‌طور سختی‌هایی که یک دانش‌آموز در مناطق محروم سیستان و بلوچستان برای تحصیل متحمل می‌شود. یادآوری برخی حوادث بسیار دردناک ازجمله حادثه زلزله بم و به‌خصوص توضیح و تبیین مصائب و دشواری‌هایی که برای ساخت‌وساز آنجا به‌کار رفته است.
 
در این کتاب به بخشی از مسائل مربوط به به سیستان و بلوچستان و جریان‌های تروریستی و سرکردگان تروریست در سیستان و بلوچستان به‌خوبی اشاره شده و روایت می‌شود. از یادگاران جنگ تحمیلی یاد شده و از آن‌ها تجلیل به‌عمل می‌آید. مقام مادر و زن و اهمیت رفاقت و فضای مهمان‌دوستی و مهمان‌داری به‌خوبی تشریح می‌شود.
 
در آخر اینکه باید گفت با کتابی مواجهیم که مطالعه آن می‌تواند کمک خوبی به شناخت مدافعان حرم، تیپ نبویون و فرهنگ سیستان و بلوچستان کند و به بخشی از پرسش‌های خوانندگان درباره حضور ایران در سوریه پاسخ بدهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها