سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
زمینه ایجاد کتابخانه در ۱۱۳ دهستان آذربایجان‌غربی فراهم شود

معاون امنیتی اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ۱۱۳ دهستان در استان کتابخانه عمومی ندارد و شرایط برای ایجاد کتابخانه در این دهستان‌ها باید فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، علی مصطفوی، معاون امنیتی اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی، در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه ۱۱۳ دهستان استان، کتابخانه عمومی ندارند، زمینه ایجاد کتابخانه در این دهستان ها باید فراهم شود.
 
وی  با اشاره به فعالیت ۷۲ باب کتابخانه در سطح استان گفت: یک میلیون و ۴۲۴ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است.  افزود: باید به ازای هر یک نفر، ۲.۵ جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود باشد که با توجه به این امر، نیازمند افزایش این تعداد به بیش از هشت میلیون نسخه هستیم.

این مسئول با اشاره به منابع تأمین تجهیز کتابخانه‌ها و منابع کتاب این کتابخانه‌ها در سطح استان اظهار کرد: ۲۵ درصد از این رقم توسط خیرین، ۲۵ درصد توسط شهرداری‌ها، ۲۵ درصد توسط اداره کتابخانه‌های عمومی استان و ۲۵ درصد باقیمانده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی تأمین می‌شود.
 
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: ۲۰ کتابخانه اختصاصی در ۲۰ روستای استان با در اختیار داشتن ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه در حال خدمات‌رسانی به روستاییان هستند که تحت مدیریت کانون پرورش فکری استان قرار دارند.

کتابخانه مرکزی استان آذربایجان‌غربی بازطراحی می‌شود

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه در ۷۲ باب کتابخانه عمومی استان یک میلیون و ۴۲۴ هزار جلد کتاب وجود دارد، افزود: باتوجه به استانداردها باید تعداد ۸میلیون و ۱۶۳هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان بود که با کمبود کتاب روبرو هستیم.

معصومی همچنین از آغاز بازطراحی کتابخانه مرکزی استان با اعتبار ۲۰۰میلیون تومان خبر داد و گفت: در ۴ماهه نخست سال جاری تعمیرات ۹ کتابخانه عمومی در سطح استان انجام شد و اعتبار صرف شده برای تعمیر این کتابخانه‌ها ۷۸۰میلیون تومان از محل اعتبارات استانداری و ۴۰۰میلیون تومان از محل درامدهای ماده ۶ هزینه شده است.

این مسئول با تاکید به اینکه برای ۷ کتابخانه مشارکتی استان مجوز فعالیت داده شده، خاطر نشان کرد: در ۴ ماهه سال جاری با اعتبار ۷۴۴میلیون تومان برای ۲۱ کتابخانه تجهیزات جدید خریداری و نصب شده است.

وی اظهار کرد: در ۴ دفتر تسهیلگری ارومیه ۱۲ قفسه کتاب جهت بهره‌مندی اعضا نصب و راه اندازی شده است و کمبود منابع جدید، مشکلات اعتباری و فضای کتابخانه از جمله مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان است.

وقف بیش از 17 هزار جلد کتاب در پویش وقف کتاب

حجت الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی، در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، افزود: در پویش وقف کتاب که در سال گذشته انجام شد، ۱۷هزار جلد کتاب در استان وقف شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در سردشت یک خیر واقف ۲۰هزار جلد کتاب را به کتابخانه عمومی سردشت وقف و اهدا کرد و ماندگاری ادیان الهی مدیون کتاب است و سازمان اوقاف هرچه در توان دارد، از محل نیات واقفان و هدایت خیرین در جهت گسترش و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخانی و توسعه فضای کتابخانه ای استان به کار خواهد گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: مشکل اساسی و ریشه ای در مالکیت مساجد است که اگر این مشکل حل شود، می توان از ظرفیت کتابخانه های مساجد نیز استفاده کرد. 

وی ادامه داد: برای توسعه و افزایش سرانه کتابخوانی در استان و افزایش فضای کتابخانه های عمومی مقرر شد کتابخانه امیرالمومنین بقعه عرب باغی ارومیه به کتابخانه های عمومی استان واگذار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها