رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در همايش تقدير از معلم پژوهنده در هفته پژوهش گفت: كتابخانهها عامل مهم ايجاد انگيزه پژوهشي هستند._
وي درباره جايگاه پژوهش در آموزش و پرورش گفت: از مهمترين اهداف نظام آموزشي، پرداختن به امر پژوهش و تربيت پژوهشگران است زيرا پويايي و بالندگي علم درسايه پژوهش محقق ميشود. بايد در سايه خلاقيت، نوآوري و اكتشاف باشد تا راهي براي آسايش انسان قرار گيرد.
وي مسير پژوهش را مسيري دشوار و ناهموار دانست و افزود: قدم برداشتن در اين مسير احتياج به انگيزه دارد و اين انگيزه از طريق جذابيت كتابها، كلاسها و امكانات ديگر بوجود ميآيد.
وي در پايان گفت: پژوهش و تحقيق بايد اساس كار معلم و دانشآموز قرار گيرد و اين مسئله با افزايش خلاقيت دانشآموزان و ايجاد سئوال در ذهن آنها فراهم ميشود.
در اين همايش همچنين دكتر هاجر تحريري نيكصفت، رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: پايه پژوهش، آموزش صحيح و برنامه ريزي شده است. همچنين معلم بايد دانشآموزان را هدايت كند تا آنها بتوانند از اطلاعات خود در مسير پيشرفت استفاده كنند.
وي گفت: فرهنگ پژوهش بايد از مدارس آغاز شود زيرا درمدارس نيروي انساني كارآمد ومتخصص تربيت ميشوند.
وي درادامه گفت:كشور ما هنوز درباره مسائل پژوهشي با ايدهآلها فاصله زيادي دارد و اميدواريم تا چند سال آينده پژوهش در كشور رونق بگيرد.
وي درباره روش تدريس معلمان گفت: براي نهادينه شدن فرايند تفكر در كشور، معلمان بايد شيوه تفكر پويا را در دانشآموزان بارور كنند و آنها را به افرادي فعال و خلاق تبديل كنند.
همايش معلم پژوهنده به مناسبت هفته پژوهش با حضور رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، معاونت پژوهشي، دبير همايش و رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنين معلمان و كميتههاي پژوهشي و رابطان تحقيقات و اعضاي دبيرخانه، امروز(سهشنبه) در تالار فرهنگ برگزار شد.
نظر شما