دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کسری بودجه‌ها را با کاستن از اعتبارات کتاب و کتابخوانی تامین نکنید

هفتمین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از نویسندگان و اهالی قلم چهار استان شامل قاسم سیاسر از سیستان و بلوچستان، سیدعلی میرافضلی از کرمان، پروانه ماندگاری از هرمزگان و حسین مسرت از یزد، به میزبانی شهر یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، هفتمین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» روز یکشنبه 27 تیرماه با مشارکت مجازی نویسندگان مختلف از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد و به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد.

رقیه دوست‌فاطمیها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این مراسم گفت: سلسله نشست‌های «از تبار قلم» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به مناسبت «روز قلم» در تیرماه جاری و با هدف ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور در استان‌های مختلف در حال برگزاری است که هفتمین نشست آن به میزبانی استان یزد امروز در حال برگزاری‌ است.

وی ضمن گرامیداشت روز قلم و همچنین روز ملی ادبیات کودک و نوجوان گفت: مرحوم مهدی آذریزدی به عنوان پدر ادبیات کودکان و نوجوانان است که توانست با ایجاد آثاری متفاوت در این مسیر بسیار موثر گام بردارد.

دوست فاطمیها با اشاره به آشنایی خود با مرحوم آذریزدی در دوران حیات وی گفت: در آن روزها، من به واسطه آقای حسین مسرت با مرحوم آذریزدی آشنا شدم و این آشنایی باعث شد که مسیر زندگی من نیز عوض شود و به سمت کتاب و فعالیت‌های این گونه سوق پیدا کرد.

وی همچنین با اشاره به آثار مسرت در مسیر یزدشناسی و تاریخ یزد گفت: هر فردی که می‌خواهد با یزد آشنا شود می‌تواند با مراجعه به آثار مسرت به خوبی در این مسیر حرکت کند.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست گفت: ما در دوره‌های مختلف شاهد برگزاری محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور بوده‌ایم به طوری که از دهه 40 به بعد نیز شاهد این محافل بوده‌ایم و این ماندگاری نیز به دلیل ثبت آنها توسط افرادی همچون مسرت بوده است زیرا روایت‌هایی را به جامعه ارائه کرده‌اند.


وی افزود: در کنار فعالیت‌های انجمن‌های ادبی، متن خواندن‌ها و تقدیر و تشکر از مفاخر استانی و کشور، چیزی که در کارنامه و تاریخ انجمن‌های ادبی می‌ماند همین محصولات ادبی است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: امیدواریم محصولات فاخر در فرهنگ ملی، استانی و منطقه‌ای ارائه شود که نقش انجمن‌های ادبی در این میان بسیار مهم و اثرگذار است.

متولیان بیان کرد: شناخت عموم مردم با چهره‌های خدوم فرهنگی به واسطه این برنامه‌ها شکل می‌گیرد.

حسین مسرت نویسنده یزدی نیز در این مراسم گفت: پاسداشت کسانی که در حوزه فرهنگ، ادب، تاریخ، علم، دانش و علم ایران کار کردند، بسیار مهم است؛ زیرا این باور را به نسل جدید می‌دهد که جایی دیده می‌شوند.

وی افزود: جامعه چشمانی بیدار دارد و همه افراد فعال در حوزه فرهنگ و ادب را می‌بیند و کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند، حتما شاهد توجه جامعه به آنها خواهیم بود.

این نویسنده یزدی با اشاره به وضعیت کتابخوانی در چند سال اخیر گفت: ما از مسئولان فرهنگی استان کمال تشکر را داریم که با ایجاد کتابخانه‌هایی مانند کتابخانه مرکزی در این مسیر گام برداشته‌اند و باعث ترغیب افراد برای اهدای کتاب شده‌اند.

وی با اشاره به آغاز نویسندگی خود گفت: من از ابتدا در مدرسه تمام تلاش خودم را برای نوشتن به کار می‌گرفتم و بهترین زنگ‌ها نیز برای من زنگ انشا بود. یادم هست روزی انشایی نوشتم که معلم باور نمی‌کرد که من آن را نوشته‌ام و همین باعث شد که به من نمره 5 دهد.

مسرت بیان کرد: در دوره راهنمایی و دبیرستان انشاهای خوبی می‌نوشتم و در دبیرستان روزنامه‌نگاری کردم و علاقه شدیدی به نوشتن داشتم.

وی با اشاره به آشنایی خود با مرحوم آذریزدی گفت: سال 73 به دعوت استاندار وقت، مرحوم آذریزدی به یزد آمده بود و با دیدن من گفت «تو خیلی جوان هستی، من فکر می‌کردم پیر کهنسالی باشی» و همین امر باعث آشنایی من با وی بود.

این نویسنده یزدی با اشاره به تعداد آثار خود گفت: تاکنون 75 کتاب چاپ شده دارم و امسال هم 5 کتاب از من چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گران شدن کتاب دوست دارم در هر جایی از این بودجه، کم نشود و هر کجا بودجه‌ها تامین می‌شود، به بودجه کتاب دست نزنند و کاهش پیدا نکند.

مسرت بیان کرد: کتاب با وجود فضای جدید همچنان جایگزین ندارد و اگر کتابداران تامین شوند و کتابخانه‌ها پررونق‌تر شوند شاهد توسعه و گسترش فرهنگ می‌شویم.

در پایان این مراسم نیز قاسم سیاسر از استان سیستان و بلوچستان، سیدعلی میرافضلی از استان کرمان، پروانه ماندگاری از استان هرمزگان و حسین مسرت از استان یزد تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط