یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
علوم انسانی باید بیش از گذشته در حیات جوامع انسانی نقشی هدایتگر داشته باشد

رئیس‌جمهور امروز در پیامی به جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: امروز انتظار می رود که علوم انسانی بیش از گذشته در حیات جوامع انسانی نقشی جهت‌دهنده و هدایتگر داشته و پاسخگوی معضلات پرشتاب و چالش های نوظهور جهانی باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، صبح امروز یکشنبه ۲۷ تیرماه با پیام رئیس‌جمهور و معرفی و تقدیر از ۳۷ برگزیده داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

متن پیام حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی که توسط  محمدرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر جشنواره فارابی قرائت شد، به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند را سپاسگزاریم که در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید، توفیق داد تا مراتب تشکر و قدردانی خود را از اندشیمندان، نخبگان و پژوهشگران عزیز حوزه مهم و سرنوشت‌ساز علوم انسانی و اسلامی ابراز نموده و شاهد برگزاری این رویداد مهم فرهنگی در کشور باشیم.

برگزاری جشنواره بین­‌المللی فارابی، همواره فرصتی مغتنم برای بازشناسی علوم انسانی و اسلامی و معرفی استعدادهای برتر و پیشرفت­‌های علمی کشور و در واقع، گشاینده راه برای حرکت و نیل علوم انسانی به اهداف عالی، متناسب با ارزش‏های ایرانی ـ اسلامی بوده است.

امروز در جهانی به سر می­‌بریم که انتظار می­‌رود علوم انسانی بیش از گذشته در حیات جوامع انسانی نقشی جهت‏‌دهنده و هدایتگر داشته و پاسخ‌گوی معضلات پرشتاب و چالش‌‏های نوظهور جهانی باشد.

جمهوری اسلامی ایران به‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، با اتکا به توان و نبوغ جوانان نخبه این مرز و بوم، به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه علوم انسانی دست یافته است. البته کارکردها و جایگاه پژوهشی علوم انسانی، باید به‌صورت شایسته‌تری شناخته شوند.

دولت تدبیر و امید با اهمیت فراوان به علوم انسانی، همواره کوشید علوم انسانی و توسعه علم و دانش را مورد حمایت قرار داده و شرایط را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی فراهم سازد. اکنون قدرت علمی کشور -که با اهتمام جامعه دانشگاهی در زمینه‌های گوناگون حاصل شده است- عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جهانی است.

کشور ما در مقطع کنونی نیز همچنان با فرصت‌­ها و تهدیدهای جدید و جدّی روبروست و پرواضح است که در چنین شرایطی، مسئولیت خطیری بر عهده اندیشمندان و دانشمندان حوزه علوم انسانی و اجتماعی قرار دارد و باید جامعه را در فهم درست موقعیت حاضر و مسایل پیش­روی و نیز راه‌های گذر از مشکلات و معضلات بیش از پیش یاری کنند.

امروز آن‌‌چه که بیش از هر چیز از انگیزه و توان مدیریت کشور می‌کاهد، عدم اجماع بر سر برخی مسائل بنیادی کشور و هم‌افزایی در پیگیری مصالح و منافع ملی به‌ویژه در مناسبات بین‌المللی است. با این نگاه، به رسمیت شناخته‌شدن مرجعیت دانشگاه در مسایل کلان کشور، یک نیاز ملی بوده و همگان را به پیروی از آن فرا می‌خوانیم و یقین داریم در چنین فضایی، گذر از برخی معضلات کشور تسهیل و بسیارکم‌هزینه خواهد شد.

در پایان لازم می‌دانم از همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره بزرگ فرهنگی تقدیر نمایم و از درگاه خداوند متعال برای آحاد ملت ایران به‌ویژه جامعه دانشگاهی و اصحاب علم و دانش، تندرستی و بهروزی و پیمودن مسیر عزت و سرفرازی ایران اسلامی را مسألت دارم.
حسن روحانی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها