شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
«جنگ و صلح» بخشی از واقعیت‌های دفاع مقدس را بیان می‌کند

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: این کتاب تنها بخشی از نگاه‌ها و واقعیت‌های دوران دفاع مقدس را بیان می‌کند؛ ناگفته‌های بسیاری از این دوران وجود دارد و پژوهشگران و محققان باید از زوایای دیگر در این‌ زمینه تحقیق کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «جنگ و صلح» نوشته سیدمحمدمهدی دزفولی، عصر شنبه 26 تیرماه در موزه ملی انقلاب اسلامی دفاع مقدس رونمایی شد. این کتاب روایتی متفاوت از ماه‌های قبل و بعد از قطعنامه 598 است.
 
جنگ ما معادل جنگ جهانی بود
علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این برنامه، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت، بیان کرد: خرسندیم که در سالروز پذیرش قطعنامه 598 از کتاب ارزشمند «جنگ و صلح» رونمایی صورت می‌گیرد، زیرا معتقدیم دوران دفاع مقدس یکی از نقاط عطف و استثنایی بود که ملت سرافراز ایران خلق کرد و با ایستادگی و مقاومت و رهبری امام خمینی (ره) اجازه ندادند که حتی یک‌وجب خاک کشورمان در اختیار دشمن قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این ‌رابطه فرمودند که پذیرش قطعنامه کاری عقلانی بود و اگر این امر عقلانی نبود، امام بزرگوار این موضوع را نمی‌پذیرفت.

وی گفت: بعد از 40 سال از حادثه عظیم دوران دفاع مقدس، ملت ایران به پاس دلاوری‌های رزمندگان و شهدای گرانقدر، سر تعظیم و احترام در مقابل حماسه و جهاد فرود می‌آورند. مسئولان کشورها در بازدید از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ایستادگی ملت ایران احترام می‌گذارند.

جعفری افزود: جنگ ما معادل جنگ جهانی بود. بسیاری از کشورها با ما جنگیدند و به عراق کمک نظامی و تسلیحاتی کردند و امروز اسنادی بسیاری در دست داریم که حمایت کشورهای دیگر از صدام را نشان می‌دهد. زمانی که جنگ تمام شد، صدام هنوز تجهیزات نو و جدید در اختیار داشت.

وی با تأکید بر این‌که این افتخارات باید به نسل جوان منتقل شود، ادامه داد: این فرصت را غنیمت می‌شماریم که این اثر ارزشمند را رونمایی کنیم. این کتاب تنها بخشی از نگاه‌ها و واقعیت‌ها را بیان می‌کند؛ ناگفته‌های بسیاری از دوران دفاع مقدس وجود دارد و پژوهشگران و محققان باید از زوایای دیگر در این‌ زمینه تحقیق کنند.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تصریح کرد: امروز بعد از گذشت سال‌ها از دفاع مقدس، شاهد افتخارآفرینی کشورمان در عرصه‌های دیگر هستیم. امیدوارم با لطف الهی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شاهد توفیق و اقتدار عزت بیش از پیش باشیم که این امر نیز ریشه در دوران دفاع مقدس دارد.
 
لزوم پژوهش و بررسی وقایع انقلاب اسلامی
قاسم صفایی‌نژاد؛ مدیر عامل انتشارات صاد نیز در این آئین با اشاره به روند نگارش کتاب، گفت: ما نیازمندیم درباره وقایع و تاریخ انقلاب اسلامی پژوهش، بررسی و نقد بیشتری انجام دهیم که یکی از این مقاطع، قطعنامه 598 است که شبهات زیادی درباره آن وجود داشته و پاسخ‌ به‌ آن همواره بخشی از مردم را اغناء نکرده است؛ لذا باید مخالفان و موافقان صحبت کنند تا واقعیت مشخص شود.

وی اظهار کرد: با رویکردی که در نشر صاد دنبال می کنیم، تصمیم گرفتیم به‌ موضوعات حساس ورود پیدا ‌کنیم و در رابطه با کتاب «جنگ و صلح» موضوعی که باعث ارزش افزوده آن شد، تولید مستند آن بود. تولید هم زمان کتاب و مستند، مخاطبان را به دنبال کردن مطالب سوق خواهد داد که این مهم یکی از راهبردهای ما در نشر صاد است و تمرکز روی نشر الکترونیک به‌عنوان یکی از یاوران ما، در این مسیر، مرکز سفیرفیلم بود.


صفایی‌نژاد افزود: نشر صاد را نقد کنید، موضوعی که ایرانیان از قدیم اهل آن بوده‌اند ولی مورد فراموشی و غفلت قرار گرفته است. نقد باعث می‌شود، «واقعیت» موضوعی که برای مردم مهم است، جلوه‌گری کند.

قطعنامه 598 را عبرت تاریخی ببینیم
سیدمحمدمهدی دزفولی؛ نویسنده کتاب «جنگ و صلح» در بخش دیگری از آیین رونمایی از این کتاب، با بیان اینکه کتاب جنگ و صلح 33 سال بعد از پذیرفته شدن قطعنامه نوشته شده، گفت: قطعنامه 598 را عبرت تاریخی ببینیم. تاریخ به ما می‌گوید چهارماه پایان جنگ، تقریبا هیچ دستاورد نظامی برای ایران وجود نداشته و مسئولان به این جمع‌بندی رسیدند که نمی‌توانند جنگ را ادامه دهند و امام (ره) را به این جمع‌بندی رساندند که جنگ قابل ادامه نیست.

وی ادامه داد: جنس و نوع پیام‌های اول جنگ و انتهای جنگ امام(ره)، کاملا متفاوت است که بعد از 33 سال هنوز جای تأمل و کار دارد که به‌نظر نیازمند تحلیل و بررسی است. در کتاب جنگ و صلح سعی کردیم درباره قطعنامه با افراد مختلف مصاحبه کنیم، به همین دلیل با افرادی همچون ابراهیم یزدی و شخصیت‌های نظامی مصاحبه انجام دادیم و یک مستند 53 ثانیه‌ای نیز درباره این کتاب تولید کردیم که سعی براین بوده به نکات مهم اشاره شود.

به موضوع قطعنامه 598 به‌عنوان تاریخ بپردازیم
حسین علایی؛ مؤلف و نویسنده هم در آئین رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» با تأکید بر اینکه بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ بهتر است به‌عنوان تاریخ به موضوع قطعنامه 598 بپردازیم، اظهار کرد: وقتی هر جنگ و حادثه‌ای شروع می‌شود، مهم‌ترین مسئله برای سیاستمداران پایان آن است. در طول دوره تاریخ بشر جنگ‌ها هیچ‌کدام تا ابد ادامه نداشته‌اند، بلکه جنگ‌ها به چند شیوه پایان یافته‌اند. یکی اینکه یک طرف مقابل جنگ، دیگری را با شکست نظامی تسلیم می‌کند. روش دیگر این موضوع این است که طرفین به‌دنبال مذاکره و مصالحه می‌روند تا توافق کنند یا اینکه جنگ‌ها به‌قدری طولانی و فرسایشی می‌شود که طرفین جنگ را پایان می‌دهند.

وی  با طرح این سؤال که آیا در طول دفاع مقدس ابتکار پایان جنگ دست ما یا صدام بود؟، گفت: وقتی جنگ شروع شد، راهبرد ایران جلوگیری از پیشروی صدام و آزادسازی سرزمین‌ها و پایان‌دادن به‌جنگ بود. امام (ره) تا آخر معتقد بودند نتیجه جنگ باید ساقط شدن حزب بعث برای مردم عراق باشد. ولی این اتفاق را به وسیله مردم عراق خواهان بودند نه با عملیات نظامی. امام(ره) منتظر بودند حزب بعث به‌وسیله ارتش عراق یا مردم برچیده شود و جنگ با حفظ تمامیت ارزی ایران پایان یابد. امام(ره) مخالف عبور از مرز بودند و در این شکی نیست که هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی در این خصوص تأیید کردند، ولی ایشان معتقد بودند با دست برتر جنگ پایان یابد.

علایی افزود: دستگاه دیپلماتیک کشورمان برنامه‌ای برای پایان جنگ نداشت؛ لذا در هیچ عملیاتی ما پیوست دیپلماسی نداشتیم، پس ما از ابتدا تا انتهای جنگ ابتکار عملی برای پایان دادن به جنگ مطرح نکردیم.

پذیرش قطعنامه 598 به‌ معنی شکست نیست
سجاد یارمحمدزاده؛ دبیرکل مجمع شهرداران جهان اسلام به‌عنوان دیگر سخنران این آئین، بیان کرد: در دفاع مقدس ما پیروز میدان بودیم، چراکه پذیرش قطعنامه 598 به‌ معنی شکست نیست. مستندسازی قطعنامه و موضوع‌های دفاع مقدس اتفاقی است که لازم است، صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نقش هنر در صلح مهم است، افزود: باید در حوزه هنر‌های اسلامی به دیپلماسی هنر توجه کنیم، چراکه در جنگ نرم جهانی تعیین‌کننده است.

یارمحمدزاده گفت: یک اثر هنری یک گردان و لشکر است که می‌تواند در مخاطب خود اثرگذاری کند. ما باید به ظرفیت مهم فرهنگی و هنری در صلح جهانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه کشورمان در این میدان پیروز است. ما بر همین اساس جشنواره هنر صلح را پایه‌گذاری کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها