یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
آثار مشایخی در حوزه بوشهرشناسی و مبارزه با استعمار، مرجع است

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در آیین تجلیل از عبدالکریم مشایخی، نویسنده و مورخ مطرح جنوب کشور، وی را از چهره‌های فرهیخته و کم‌نظیر استان بوشهر دانست که آثارش به‌عنوان مرجع در حوزه بوشهرشناسی، خلیج فارس و مبارزه با استعمار انگلیس، مورد استناد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالکریم مشایخی، متولد ۱۳۳۴ در بوشهر، نویسنده، مورخ و رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر (از سال ۸۱) است که با تالیف آثار شاخصی در زمینه بوشهرشناسی، خلیج فارس و مبارزه به استعمار انگلستان نقش شگرفی را در حفظ و مكتوب كردن تاریخ شفاهی این خطه ایفا كرده است.

مشایخی بیش از ۴۰ سال از عمر گرانبهای خود را در عرصه پژوهش، تحقیق، مستندنگاری و نگارش تاریخ استان بوشهر و خلیج فارس صرف کرده است و با خلق آثار ارزشمند و با کیفیت و موثق خدمت زیادی به پژوهشگران جوان و بوشهر‌شناسان و خلیج‌فارس‌پژوهان کرده است. از همین رو، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر درصدد برآمد در آیینی مجازی با عنوان «از تبار قلم» از ۴۰ سال مجاهدت ارزنده عبدالکریم مشایخی در عرصه تاریخ و فرهنگ جنوب کشور تجلیل به‌عمل آورد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در این ویژه‌برنامه که روز شنبه 26 تیرماه و به‌دلیل شرایط کرونایی به‌صورت آنلاین برگزار شد، گفت: با توجه به رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارج نهادن به منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان آن، همزمان با ایام شکل‌گیری محافل ادبی نهاد و گروه‌های موضوعی در یک سال گذشته و همچنین مناسبت‌هایی چون روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان، ویژه‌برنامه تجلیل و قدردانی تعدادی از فرهنگ‌مداران این حوزه در استان‌های مختلف با عنوان «از تبار قلم» برگزار و از تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی دکتر عبدالکریم مشایخی در بوشهر تجلیل به عمل آمد.

عباس نعمتی در ادامه با بیان اینکه استان بوشهر دارای سابقه و پیشینه علمی و فرهنگی غنی است که علما، دانشمندان و فضلای بسیاری را در دامن خود پرورش داده و به دنیا معرفی کرده است، افزود: با توجه به جایگاه والای علم و دانش بر خود فرض می‌دانیم که همیشه قدردان نویسندگان و مولفان باشیم.

وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، خانواده‌ها، مدارس، رسانه‌ها و افرادی که در جامعه به‌عنوان الگو نقش‌آفرینی می‌کنند می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال‌های اخیر با برگزاری برنامه‌هایی چون «چهل قلم» و «راویان بالندگی» در پاسداشت مقام شامخ نویسندگان کوشیده است و به همین منظور امسال نیز برنامه «از تبار قلم» را به اجرا گذاشته است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با تقدیر از مجاهدت‌های چهل ساله عبدالکریم مشایخی، گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با تبعیت از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تجلیل از فرهیختگان و پژوهشگران را در دستور کار خود دارد. شناسایی چهره‌های فعال در حوزه فرهنگ، تاریخ، ادب و هنر از اهداف برنامه «از تبار قلم» است که دکتر عبدالکریم مشایخی از چهره‌های فرهیخته و کم‌نظیر استان بوشهر است و آثار وی به‌عنوان مرجع در حوزه بوشهر‌شناسی، خلیج فارس و مبارزه با استعمار انگلیس مورد استناد است.
 

عبدالکریم مشایخی، پژوهشگر و نویسنده بوشهری نیز در آیین بزرگداشت خود گفت: امروز همکاری چهار استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری با پیشینه فرهنگی مشترک، در اجرای یک برنامه فاخر فرهنگی اتفاق مبارکی است که الفت و انس بیشتری را در بین مردم فرهنگ‌دوست این چهار استان ایجاد می‌کند.

مولف کتاب «علماء و نویسندگان بوشهر»، اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در تقدیر از نویسندگان و مولفان اقدامی شایسته دانست و گفت: امیدوارم با همدلی  و گسترش فرهنگ مطالعه شاهد پویایی و ترقی ایران عزیز در اقصی نقاط عالم باشیم.

مشایخی در پایان از اساتید خود یاد و تصریح کرد: بعد از توفیقی که خداوند در این راه به من عنایت فرموده از اساتید خودم آقایان نبوی، تمنی، اصفهانیان، برادران شکوهی و به‌ویژه همسر، پدر و مادرم تشکر می‌کنم.

یادآوری می‌شود، عبدالکریم مشایخی از نویسندگان شاخص و صاحب‌نظر حوزه تاریخ به‌ویژه تاریخ بوشهر و خلیج فارس است که آثار و تالیفات فراوانی را در زمینه بوشهرشناسی به‌خصوص خلیج فارس و مبارزه با استعمار نوشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به آثاری چون «مدرسه سعادت بوشهر از چند زاویه»، «علماء و نویسندگان بوشهر»، «گزارش‌های سرپرسی‌كاكس‌سركنسول انگلیس‌ در بوشهر»، «خلیج فارس و بوشهر»، «خلیج فارس نامی برای همیشه»، «بندر بوشهر پیشگام مدرسه‌سازی جنوب ایران»، «تهاجم انگلیس به جنوب ایران» و «روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه» و «جنبش مشروطیت در بوشهر» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط