شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
جلسه پایانی طرح پایتخت کتاب ایران در آذربایجان‌غربی برگزار شد

جلسه پایانی طرح پایتخت کتاب ایران در آذربایجان‌غربی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه و عضو در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی،  در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان‌غربی به جمع استان‌های پیشرو در مقوله کتابخوانی وارد شده است، گفت: از چند سال پیش اقداماتی را در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگ مطالعه شروع کردیم که با معرفی ارومیه و مهاباد به‌عنوان نامزدهای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران و همچنین حضور ۲ روستا از آذربایجان‌غربی در میان ۲۴ روستای مرحله کشوری روستاهای عشایری کتابخوان، شاهد به ثمر نشستن این فعالیت‌ها هستیم.
 
وی با بیان اینکه یکی از ضرورت‌ها در پیشبرد طرح توسعه کتابخوانی، بحث پاتولوژی یا آسیب‌شناسی فرهنگی و کتابخوانی است، افزود: باید با تجزیه و تحلیل آمار مطالعه در بخش‌های کتب درسی و غیردرسی، فاصله‌ خود را با معیارهای استاندارد بررسی کنیم و یکی از اصول اساسی در ترویج فرهنگ کتابخوانی، رویکرد فرهنگی و مهندسی فرهنگی از سوی مسئولان است، یعنی نگاه فرهنگی باید در اولویت امور باشد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: بنیاد ایران‌شناسی، بنیاد مفاخر آذربایجان، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، سازمان صمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌هایی هستند که از سال‌های قبل تعامل خوب و سازنده‌ای را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای طرح توسعه‌ کتابخوانی داشتند.
 
سید‌هادی طباطبایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی هم در سخنانی با اشاره به اینکه ۹ دفتر تسهیل‌گری در مناطق کم‌برخوردار شهر ارومیه آمادگی برای اجرای طرحی با عنوان «نهضت کتاب در مناطق حاشیه‌نشین» را دارند، گفت: در مناطقی که سرانه‌ فرهنگی به آن‌ها اختصاص یافته است، به مراتب شاهد آسیب‌های اجتماعی کم‌تری هستیم و این مسئله نشان می‌دهد هر چقدر به حوزه‌ فرهنگی به‌ویژه کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری شود، هزینه محسوب نمی‌شود و سرمایه‌گذاری برای نسل‌های کودک و نوجوان است.
 
وی افزود: پیشینه فرهنگی و تاریخی ارومیه در کشور به‌عنوان طلایه‌دار تأسیس دانشگاه، مدارس، سینما و چاپخانه گویای ظرفیت موجود در این شهر به لحاظ رسیدن به معیارهای مطلوب در امر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که تعامل بیش از پیشنهادهای ذی‌ربط را می‌طلبد.
 
طباطبایی تصریح کرد: اداره کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آمادگی خود را جهت انتخاب یکی از دفاتر تسهیل‌گری فعال در شهر ارومیه به‌عنوان دفتر تسهیل‌گری پایلوت به منظور آغاز طرح «نهضت کتاب در مناطق حاشیه‌نشین» اعلام می‌کند.
 
جواد زاهدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی نیز در ادامه این جلسه از آمادگی کانون استان در ارائه خدمات فرهنگی با رویکرد کتاب و کتابخوانی با بهره‌گیری از ظرفیت ۸ کتابخانه سیار روستایی و شهری کانون استان در مناطق حاشیه‌نشین خبر داد.

وی گفت: طرح‌های جامع و موثری در راستای پیشبرد اهداف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کانون استان تدوین شده است که از جمله‌ آنها می‌توان به طرح «جعبه کمک‌های اولیه شادی» با محوریت کتاب و کتابخوانی در مناطق حاشیه‌نشین اشاره کرد.

مصطفی میلانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه هم در ادامه این جلسه با اشاره به نقش المان‌های کتاب و کتابخوانی در معرفی شهرها به عنوان شهر دوستدار کتاب از آمادگی این سازمان در اجرای محتواهای تولیدی مرتبط با کتاب از سوی سایر نهادها در قالب طراحی، ساخت و نصب المان در نقاط مناسب شهر خبر داد.

وی گفت: امور کتابخوانی و فرهنگی نیز مستلزم یک فرهنگ‌سازی است که در سایه همفکری نهادهای مربوط با حوزه فرهنگ، دور از دسترس نخواهد بود و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در این راستا اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های مصوب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی که هم‌اکنون در مرحله نقاشی قرار دارد، طراحی و ساخت دو دستگاه کانکس به عنوان کتابخانه به منظور استقرار در مناطق پر تردد شهر است و البته استفاده از ظرفیت تلویزیون‌های شهری، پاتوق‌های کتاب و نقاشی دیواری نیز می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه نقش موثری داشته باشد.
 
جمع‌بندی پیشنهادها و راهکارهای مرتبط با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که از سوی حاضران در جلسه مطرح شد، پایان‌بخش این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها