دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
نفس عمیق کتاب‌‌فروشی‌های انقلاب بعداز انتقال ایستگاه‌های اتوبوس/ نیاز راسته کتاب به مبلمان شهری

حالا که انتقال ایستگاه‌های اتوبوس از راسته کتاب، شرایط را سرو‌سامان داده، این انتظار وجود دارد که اتحادیه، شهرداری و سایر دستگاه‌ها نسبت به تحقق سایر دغدغه‌ها و ایجاد مبلمان و خدمات مناسب شهری همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیش از ده روز است که ایستگاه‌های اتوبوس راسته کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب -حد فاصل میدان انقلاب تا خیابان ۱۲ فروردین- به پایانه کاوه منتقل شده‌اند؛ اتفاقی مبارک که در راستای ساماندهی وضعیت فرهنگی خیابان انقلاب انجام شده است.
 
تا پیش از این شلوغی خیابان انقلاب در راسته کتاب‌فروشان با سر و صدای اتوبوس‌هایی در هم آمیخته می‌شد که حرارت گرمای موتور و دود گازوئیل آ‌ن‌ها هر عابر پیاده‌ای را دلزده می‌کرد. علاوه بر شلوغی، دود و دوده بر تن و جان کتاب‌ها و کتاب‌فروشی‌های هم‌ می‌نشست و این وضعیت، کتاب‌فروشان را کلافه کرده بود.
 
در ادوار گذشته، یکی از گلایه‌های جدی کتاب‌فروشان راسته انقلاب حد فاصل خیابان اردیبهشت تا 12 فروردین ایستگاه‌های اتوبوس خط میدان انقلاب – میدان خراسان بود که گاهی آن‌قدر تعداد آن‌ها زیاد مي‌شد که تا ضلع جنوبی میدان انقلاب هم می‌رسیدند. اما حالا شهرداری منطقه 12 با همراهی شورایاری محله انقلاب با هدف ساماندهی خیابان انقلاب و کاهش ترافیک ناشی از توقف اتوبوس‌ها و مسافران در این خیابان، تمام ایستگاه‌های اتوبوس حد فاصل میدان انقلاب تا خیابان ۱۲ فروردین را به پایانه کاوه در ابتدای جمالزاده جنوبی منتقل کرده است.
 

انتقال ایستگاه‌های اتوبوس میدان انقلاب، اگرچه با هدف کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی و رفع ترافیک ناشی از توقف اتوبوس‌ها در مقابل دانشگاه تهران انجام شده اما اصلی‌ترین بازار کتاب ایران را هم از شر آلودگی و شلوغی نجات داده است؛ اتفاقی که حالا نفس عمیق کشیدن در کتاب‌فروشی‌ها را آسان‌تر کرده است. این پروژه از مصوبات شورایاری محله حشمت الدوله بود که با پیگیری های انجام شده، پس از حدود یک سال به نتیجه رسیده است. 

حالا نفس می‌کشیم...
علی اسماعیلی، مدیر کتابفروشی علم و صنعت که فروشگاهش دقیقا مقابل این ایستگاه‌ها بود، درباره این جابجایی گفت: این موضوع که ظرف هفته جاری به سرانجام رسیده، از نظر روانی تاثیر خوبی بر وضعیت آرامش روحی کتاب‌فروشان انقلاب داشته است، زیرا آلودگی صوتی و بصری زیادی که اتوبوس‌ها داشتند، همیشه ما را کلافه می‌کرد.
 
وی ادامه داد: دوده‌ گازوئیلی این اتوبوس‌‌ها، همیشه روی کتاب‌های ما بود -و البته هنوز هم هست- و حتی اگر هر روز هم آن‌ها را تمیز می‌کردیم، به دلیل چرب بودن گازوئیل، باز هم رد سیاهی بر کتاب‌ها باقی می‌ماند که امیدواریم این مشکل کامل حل شده باشد.
 
اسماعیلی با اشاره به پیگیری‌های اتحادیه کتاب‌فروشان تهران برای بررسی این موضوع گفت: همکاری خوب شهرداری منطقه 11 نیز در این زمینه خوب بوده است و خوشحال هستیم که بعد از مدت‌ها صدای گلایه ما شنیده شد و امیدواریم طرح فرهنگی‌سازی این راسته و منطقه ادامه داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: خیابان انقلاب جنبه فرهنگی و تاریخی در شهر تهران دارد و وضعیت سابق در شأن این راسته نبود. اکنون اما شرایط خیلی خوب شده است و با کم شدن دود اتوبوس‌ها، هم ما هم کتاب‌ها می‌توانیم بهتر نفس بکشیم.
 

نیاز راسته کتاب به مبلمان شهری
استقرار ایستگاه‌های اتوبوس در مقابل کتاب‌فروشی‌ها علاوه بر سر و صدای زیاد موتورهای اتوبوس‌ها، گاهی صحنه درگیری و بگومگوهای زیادی از مسافران و راننده‌ها هم بود؛ صحنه‌هایی که به گفته بسیاری از کاسبان این راسته، موجب وارد شدن خدشه به چهره فرهنگی راسته خیابان انقلاب می‌شد و اکنون با انتقال ایستگاه‌ها به ترمینال کاوه، این معضل رفع شده است.
 
کتاب‌فروشی کاوش یکی دیگر از فروشگاه‌های کتاب راسته انقلاب است که از سال 1358 فعالیت دارد،. مهدی عاقبت‌بخیر که مدیریت آن را بر عهده دارد، در این زمینه گفت: آلودگی صوتی همیشه مزاحم کار ما در کتاب‌فروشی بود و گاهی به حد اعلای خود می‌رسید. از سوی دیگر مشکلات اجتماعی زیادی نیز به واسطه حضور این اتوبوس‌ها ایجاد می‌شد؛ به‌طوری که بین راننده‌ها یا بین مسافران و راننده‌ها دعوا و درگیری ایجاد می‌شد.
 
وی با بیان اینکه ساماندهی محیط اجتماعی و فرهنگی یکی از ثمرات این جابه‌جایی و انتقال است، افزود: این اتوبوس‌ها بیش از دو دهه در این منطقه تردد داشتند و ما بارها از این موضوع گلایه کرده بودیم؛ زیرا دود این اتوبوس‌ها فضای کتاب‌فروشی و کتاب‌ها را درگیر خود می‌کرد و ما همواره با آن درگیر بودیم.
 
عاقبت‌بخیر با اشاره به سابقه فرهنگی و تاریخی میدان انقلاب و کتاب‌فروشی‌های آن توضیح داد: می‌توان با همکاری شهرداری شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که مثل بسیاری از میادین دیگر بخشی از میدان به پیاده‌راه تبدیل شود و دیگر خبری از اتوبوس‌ و ماشین در آن نباشد تا مردم با آرامش خیال بیشتر و بهتری در آن رفت و آمد داشته باشند.
 
به گفته وی، محیط میدان انقلاب و کتاب‌فروشی‌های آن نیازمند آرامش بیشتری است زیرا بخش زیادی از جامعه فرهنگی و دانشجویی در این محله رفت و آمد دارند و باید نیمکت‌ها و سایه‌بان‌هایی پیش‌بینی شود تا مردم پس از خریداری کتاب بتوانند در زیر یک سایه و صندلی کتاب مطالعه کنند. امیدوارم مدیران شهری به اهمیت این موضوع پی ببرند و به فکر راهکاری برای آن باشند.
 
ادامه مطالبات... 
در این زمینه هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز با ارسال نامه‌ای به نصرالله آبادیان مراتب تقدیر و تشکر اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اعضای صنف را از این اقدام شهرداری منطقه 11 اعلام کرد.
 
کاوه پرهام، متصدی فروش کتاب‌فروشی آگاه نیز ازجمله کسانی است که خبر جابه‌جایی ایستگاه‌های اتوبوس‌ خیابان انقلاب او را هم خوشحال کرده. پرهام در این زمینه به ایبنا گفت: جابجایی ایستگاه‌های اتوبوس موجب سهولت دسترسی مخاطبان و مردم به کتاب‌فروشی‌ها شده است. تا پیش از این به دلیل توقف اتوبوس‌ها و حجم زیاد رفت و آمد در این منطقه بسیاری از مردم نمی‌توانستند با ماشین شخصی به این منطقه بیایند؛ اما الان این مساله حل شده است و می‌توانند به راحتی توقف کنند.
 
وی ادامه داد: ما در زمان دریافت و ارسال بسته‌های کتاب توسط پیک و ماشین‌های حمل بار همواره مشکل داشتیم؛ زیرا اتوبوس‌ها مانع انجام راحت کار می‌شدند که این موضوع طی یکی–دو هفته اخیر بسیار آسان‌ و خوب شده است.
 
پرهام با بیان اینکه رفتن اتوبوس‌ها اکنون تاثیر خود را در بهبود وضعیت زیست محیطی راسته کتاب‌فروشان انقلاب گذاشته است، گفت: در این زمینه سر و سامان‌ دادن دستفروشان کتابی که سال‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کنند و کتاب‌های اصلی قدیمی می‌فروشند -نه بساط ‌گستران و فروشندگان کتاب قاچاق- نیز از دیگر مطالباتی است که کتاب‌فروشان راسته انقلاب خواستار رسیدگی به آن هستند.
 
 به گفته وی، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی در خیابان انقلاب یکی از نیازهای جدی این منطقه است؛ کیوسک‌هایی که به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه دهند و درباره جانمایی جغرافیایی کتابفروشی‌ها و ناشران اطلاعات بدهد.
 
پرهام در ادامه از نبود سطل‌های زباله در راسته خیابان انقلاب انتقاد کرد و گفت: ما در این سال‌ها شاهد هستیم که نبود سطل زباله در این مسیر موجب شده است که مردم زباله‌های خود را در گوشه خیابان رها می‌کنند. این آسیب موجب زشتی این محیط می‌شود؛ درحالی که با تعبیه سطل‌ می‌توان این موضوع را ساماندهی کرد.
 
حالا که انتقال ایستگاه‌های اتوبوس از راسته کتاب، شرایط کار را برای اهالی صنف نشر و مردمِ کتاب‌دوست آسان‌تر کرده، این انتظار وجود دارد که اتحادیه در ادامه تحقق مطالبات و خواسته‌های صنفی اعضای خود، به رفع دغدغه‌های کتاب‌فروشان و ناشران اقدام کند. همچنین شهرداری منطقه 11 نیز بار دیگر با حمایت از فعالان حوزه فرهنگ شرایط بهبود کسب‌وکار دست‌اندرکاران این حوزه را فراهم کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها