یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
ویژه برنامه «از تبار قلم» در قزوین برگزار شد

ویژه برنامه «از تبار قلم» قزوین به صورت مجازی و همزمان با استان‌های گلستان، گیلان و مازندان با حضور شاعران و نویسندگان برجسته استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درقزوین، ویژه برنامه «از تبار قلم» به مناسب روز قلم و ادبیات کودک و نوجوان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت همزمان با استان‌های گلستان، گیلان و مازندران و حضور مجازی علاقمندان به حوزه قلم و ادبیات کودک برگزار شد.

شیوع بیماری کرونا مانع برگزاری جلسات حوزه کتاب نشده است/ به‌کارگیری بسترهای مجازی در خدمت کتابخوانی

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام پیش رو و تبریک روز قلم و روز ادبیات کودک اظهار داشت: فرصت ایجادشده زمان بسیار مناسبی است تا توانمندی‌های مختلف استان های کشور در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را به دیگران معرفی کنیم.

وی افزود: خوشحالیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی در این مسیر بسیار فعال حضور داشته است که حتی شیوع بیماری کرونا هم مانع از برگزاری جلسات حوزه کتاب و کتابخوانی نشده است و با وجود همه سختی‌های ایجادشده به صورت مجازی توانستیم این جلسات را برگزار کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: برگزاری ویژه برنامه از تبار قلم به مناسبت روز قلم و گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نمونه این تلاش‌هاست که می‌تواند در معرفی نویسندگان و فعالان این حوزه در سراسر کشور بسیار اثربخش باشد.

کتاب و کتابخوانی با واکنش‌های مثبت رویش پیدا می‌کند
مجید شفیعی عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که از 14 سالگی پا در عرصه نویسندگی گذاشت و کتاب‌های برجسته‌ای در این حوزه از ایشان تولید شده است، این نویسنده قزوینی با ناشران متعددی ازجمله منادی تربیت، قطره، کانون پرورش فکری نوجوان و ... فعالیت کرده است، روباه و غازهای وحشی، زبان پهلوان سالار از آثار تولیدی این نویسنده است که به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است.

مجید شفیعی نویسنده قزوینی در ادامه این جلسه اظهار داشت: در اهمیت کتاب شاید همین که به نقل از یکی از برجسته‌ترین نویسندگان دنیا می‌گوید، کسی که خانه‌ای ندارد در نوشتن خانه می‌کند، یا تعابیری که می‌گوید، بهشت برای من جایی است شبیه یک کتابخانه عظیم که نوع نگاه به کتاب و کتابخوانی را بسیار گسترده‌تر از چیزی که هست، بیان می‌کند.

وی گفت: ما وقتی کتاب مطالعه می‌کنیم، با زندگی های موازی بسیار زیاد مواجه می‌شویم و این امکان را تخیل ما ایجاد می‌کند؛ ولی با وجود همه این ویژگی‌ها وقتی واکنش‌های مناسب از کتاب و کتابخوانی دریافت می‌کنیم، انرژی تازه‌ای برای فعالیت‌های مجدد به دست می آوریم.

شفیعی عنوان کرد: برگزاری این جلسه می‌تواند واکنشی موثر برای رویش مثبت کتاب و کتابخوانی در کشور باشد و در کنار ایجاد انگیزه برای نویسندگان در بین کتاب‌دوستان نیز اثربخشی مناسبی خواهد داشت.
این نویسنده قزوینی تصریح کرد: خوشحالیم که نهاد کتابخانه های عمومی استان قزوین با وجود محدودیت‌های فیزیکی ایجاد شده فعالیت‌های ترویجی خود را متوقف نکرده است و با استفاده بهینه از بسترهای فضای مجازی زمینه را برای واکنش موثر به آثار تولیدشده و تلاش برای معرفی کتاب‌ها به کار گرفته است.

ادبیات کودک و نوجوان ردپای فکری نسل آینده را ایجاد میکند
سیدمحمد ابوترابی نیز از شاعران و نویسندگان برجسته استان قزوین در ادامه این جلسه اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا و ایجاد محدودیت‌های فیزیکی نشان داد که کتاب بیش از چیزی که تصور می‌شد در بین کتاب‌دوستان ایرانی دارای محبوبیت است و از این روست که حتی این محدودیت‌ها نتوانست مانع از برگزاری جلسات معرفی کتاب و بزرگداشت مناسبت‌های این حوزه شود.

وی گفت: خوشحالیم که ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یکی از اثرگذارترین بخش‌های ادبی امروز مورد توجه در کشور واقع شده است، چرا که ردپای فکری نسل آینده را ایجاد می‌کند؛ و از این روست که نویسنده کودک و نوجوان باید با ادبیات ویژه و دنیای فکری کودک و نوجوان آشنا باشد.

ابوترابی بیان داشت: اگرچه بنده به دلیل فعالیت در حوزه شعر و ادبیات فارسی کمتر در بخش کودک و نوجوان قلم زده‌ام؛ اما حساسیت ویژه‌ این بخش را به‌خوبی می‌دانیم و به همه نویسندگان این حوزه «خسته نباشید» می‌گوییم.

این شاعر قزوینی در ادامه با تسلیت ایام شهادت امام جواد(ع) به قرائت ابیاتی از خویش در بیان مقام والای آن حضرت پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها