دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
خدایاری: نویسندگان خوراک معنوی جامعه را آماده می‌کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه نویسندگان خوراک معنوی جامعه را آماده می‌کنند، گفت: نویسندگان باید چیزی را بنویسند که ماندگاری داشته باشد، دقیق باشد، مهندسی‌شده و عمیق باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ِایبنا) در آذربایجان‌غربی، به مناسبت گرامیداشت روز قلم، امروز طی مراسمی از تعدادی از نویسندگان، مولفان، فعالان عرصه رسانه و شاعران برتر آذربایجان‌غربی تجلیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی در این مراسم با بیان اینکه روز قلم، روز اندیشه، خرد، دانش و تفکر است، افزود: قلم، زبان دوم انسان است که به مدد آن وقایع تلخ و شیرین، خوب و بد و عبرت‌آموز در کتاب تاریخ به ثبت رسیده است.

وی افزود: هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن‌ها، تجربه‌های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه قلم، معجزه‌ای جاودان است، بیان کرد: هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده‌تر از آن است که در بیان بگنجد.

وی با تاکید به اینکه نویسندگان خوراک معنوی جامعه را آماده می‌کنند، تصریح کرد: نویسندگان باید چیزی را بنویسند که ماندگاری داشته باشد، دقیق باشد، مهندسی شده و عمیق باشد.

خدایاری خاطرنشان کرد: سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گوياترين شاهد بر شرافت و قداست آن است، «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نويسند.» بنابراین سوگند خداوند به قلم در قران کریم گویاترین کلام در تبیین قداست قلم است که انسان‌ها را تربیت می‌کند چراکه قلم راوی اندیشه و خرد است.

هادی طباطبایی، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی هم در این مراسم گفت: انسان از آغاز خلقت تاکنون انقلاب و تحولات فراوانی پشت سر گذاشته که یکی از آغازین‌ترین موازین تسخیر جهان اختراع خط بود که توانست علم و فرهنگ را به آیندگان منتقل کند.

طباطبایی افزود: با رصد تاریخ به این واقعیت می‌رسیم که ما هنوز هم با نوشتن مشکل داریم به طوری که تعداد اهل قلم، انگشت‌شمار است، این ضعف موجب از بین رفتن بسیاری از علوم و مراجع در آینده می‌شود.

وی بیان کرد: نویسندگان متعهد می‌توانند با استخراج گنجینه‌های دفاع مقدس نقش ماندگاری ایفا کنند در حالیکه در این حوزه خلا وجود دارد و باید به جد مورد توجه قرار گیرد چرا که این موضوعات بعد از 50 سال غیرقابل نوشتن هستند.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی متذکر شد: فضای اینترنت اصالت و ماندگاری کتاب و آثار مکتوب را ندارد و بدون تردید از بین رفتنی هستند لذا نویسندگان به سمت کتابت و نوشتن برگردند حتی اگر نتوانند به مرحله چاپ برسانند تا مرجعی کامل باشند برای آیندگان.

وی افزود: کتابت و نوشتن جسارت و هنر می‌خواهد که نویسندگان این‌ها را دارند لذا باید مورد حمایت قرار گیرند.
 

هوشنگ عطاپور،  فعال فرهنگی و اجتماعی ارومیه، هم در این مراسم گفت: یکی از اساسی‌ترین جانمایه‌هاو محورهای اصلی که ایران توانست تمدن‌ساز باشد، تمدن خود را حفظ کند و از گزند بسیاری از آفات و حملات حفظ شود، آفرینش علم، هنر، ادبیات، فلسفه و عرفان ایرانی است.

وی افزود: اندیشمندان، ادبا، شعرا و نویسندگان در طول تاریخ قلم به دست گرفتند، از فرهنگ، هنر و ادب اسلامی به زبان شعر و فلسفه اسلامی گفتند و آنچه را که از دانش، دین و عرفان اسلامی یاد گرفتند نوشتند و این تمدن را بنیاد نهادند و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که ایران بعد از اسلام ایرانی تمدن‌ساز و میزبان اندیشمندان، ادبا، شعرا و فضلای اسلامی زیادی بوده است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه امروز تغییری در نظام علمی دنیا ایجاد شده است، بیان کرد: امروز تولیدکنندگان دانش، فلسفه، علم و منطق، تولیدکنندگان ثروت در هستند و امیدواریم بتوانیم از اصحاب اندیشه، خرد و قلم حمایت کنیم تا نخبگان فرهنگی جامعه بتوانند ضمن حل مشکلات خود به تولید ثروت و دانش در کشور کمک کنند تا به توسعه منجر شوند.

در پایان مراسم از نویسندگان و اهالی قلم آذربایجان‌غربی تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها