پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
زبان شعر زبان تصویر و ایجاز است

حسین تولایی شاعر و منتقد ادبی معتقد است: زبان شعر زبان توضیح نیست، بلکه زبان تصویر و ایجاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)در خوزستان، حسین تولایی شاعر و منتقد ادبی در سی و دومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز، افزود: زبان شعر باید سالم و بدون ایراد باشد و واژه‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که  به زبان شعر آسیب نرسانند؛ یا موجب نزدیک‌شدن آن به نثر نشده و ایجاز را به هم نریزند.

وی یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را عینیت‌ بخشیدن به مفاهیم ذهنی برشمرد و بیان کرد: جهان شعر به شاعر این امکان را می‌دهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند.  

مولف «قهرهای خوشمزه» با اشاره به لزوم و چگونگی تبدیل مفاهیم ذهنی به مفاهیم عینی در شعر توضیح داد: به بیان دیگر باید مفهوم ذهنی را به مفهومی عینی تبدیل کرده و با این شگرد، شعر را از بند مستقیم‌گویی و توضیح و شعار آزاد کرد و با کمک تشبیهی خیال‌انگیز و سرشار از احساس و عاطفه، زبان را شاعرانه و مفاهیم را قابل مشاهده کرد.

عضو نویسندگان کودک و نوجوان گفت: مفاهیم ذهنی مثل خشم، دوست‌داشتن، نفرت، غم، شادی، دلتنگی، آرزو، زیبایی، انتظار، تنهایی، مهربانی، ایثار، امید و ... تا زمانی که قابل‌لمس و قابل مشاهده نشوند و به همین شکل خام در شعر بیایند، نه‌تنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نمی‌شوند بلکه آن را تبدیل به نوشته‌ای توضیحی و شعاری می‌کنند و صدالبته شعر، جای توضیح‌دادن و شعاردادن نیست.

مولف کتاب «دمپایی خورشید» ایده خوب و شاعرانه‌ را از ملزومات شعر دانست و عنوان کرد: ایده‌ها و  مفاهیم شعاری و تکراری به کل شعر آسیب می‌زنند.

کارشناس اداره کل آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تاکید کرد: شاعری که بتواند در اثر خویش موسیقی خلق کند، موفق است و شگرد به کار گرفتن موسیقی در خدمت معنا، تصاویر و عاطفه شعر به عنوان عناصر خیلی خوب و سازنده هستند.

تولایی با بیان اینکه در یک شعر موفق چیدمان کلمه‌ها در جمله‌ها باید روان و بدون دست‌انداز باشد، تصریح کرد: علاوه بر چیدمان کلمه‌ها باید عاطفه شعر هم شاعرانه‌ بوده و در واقع عناصر اصلی شعر «احساس، اندیشه، خیال و موسیقی» به‌خوبی رعایت شوند.

وی  با اشاره به این که در اشعار کلاسیک، محور عمودی باید منسجم باشد، یادآور شد: مصراع‌ها و بندها در این گونه اشعار با هم ارتباط محکمی دارند و مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند‌.

یادآوری می‌شود: سی و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبای اهواز در صفحه مجازی این انجمن با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، جمعی از کارشناس و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان خوزستان، جمعی از اعضای مراکز کانون کلان شهر اهواز با سرپرستی محدثه الماسی برگزار و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها