پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
مجموعه داستان کوتاه «همسایه با طبیعت» در شیراز رونمایی شد

در سومین روز از هفته محیط زیست، طی مراسمی در شیراز از کتاب مجموعه داستان کوتاه «همسایه با طبیعت» ویژه نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مراسم رونمایی از این کتاب با حضور حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، سعیدرضا کامرانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مسئولین و کارشناسان محیط زیست و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس برگزار شد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در این مراسم ضمن تقدیر از همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شکل‌گیری این اثر ارزشمند، بیان کرد: شکی نیست که یکی از مولفه‌های حفظ محیط زیست جلب مشارکت عمومی و همراهی همه اقشار جامعه برای حفاظت از تنوع زیستی خواهد بود؛ هرگز یک سازمان به‌تنهایی موفق به صیانت از محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار نخواهد شد و این مهم نیازمند آشنایی همه مدیران و تصمیم‌گیران با ابعاد مختلف محیط زیست است.

حمید ظهرابی ادامه داد: هر شخصی که بر مسندی تکیه زده است، باید توجه به محیط زیست را اولویت اساسی تصمیمات خود قرار دهد.
 
وی ایفای نقش مادران و معلمان در قدردانی نسل آینده از مواهب الهی به وسیله آموزش کودکان را اثرگذارترین نقش برشمرد و تصریح کرد: پرورش جامعه‌ای آگاه‌تر حفاظت از زیست بوم را نهادینه کرده و آن را به یک فرهنگ تبدیل خواهد کرد.
 
ظهرابی در بخش دیگری، عنوان کرد: ایجاد چنین فضا و فرهنگی مستلزم آن است که از کودکی اهمیت موضوع محیط زیست و نقش مولفه‌های محیط زیستی را در سعادت‌مندی آنها گوشزد کرده و آنان را با مفهوم توسعه پایدار آشنا کنیم تا زمانی که این نسل در موقعیت فردی تصمیم‌گیر قرار می‌گیرند بتوانند عاقلانه و با دیدگاه جامع‌تر و وسیع‌تری نسبت به محیط اطراف خود تصمیم بگیرند.
 
وی افزود: در جهان توجه به ابزارهای نوین و روش‌های متنوع برای جلب مخاطب و علاقه در بین نسل‌های آینده و نسل‌های در حال پرورش مورد توجه قرار گرفته و یکی از اثرگذارترین روش‌ها تالیف و چاپ کتاب است زیرا بیشترین اثرگذاری را به علت قابل لمس بودن فیزیک آن دارد و منجر به درک عمیق‌تر در ذهن انسان می‌شود. به‌ویژه اگر به‌صورت غیرمستقیم چالش‌ها و مشکلات محیط زیست را مطرح کرده و حاوی راهکارهایی برای حفظ محیط باشد.
 
 
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در این مراسم، حفاظت از محیط‌ زیست را نه‌تنها وظیفه سازمان متولی که از وظایف همه شهروندان و انسان‌ها دانست و گفت: انسان به عنوان اشرف مخلوقات نمی‌تواند و نباید مخرب محیط‌زیست باشد؛ باید به محیط‌ زیست مانند باغبان به باغ و گل توجه کند و با نگاهی متعصبانه به محیط‌ زیست بنگرد که جای زندگی اوست و این اشرف مخلوقات باید در محیط زیبا و مناسب زندگی کند.

به گفته سعیدرضا کامرانی، هر جا دست انسان به طبیعت رسیده، بیش از سازندگی، تخریب را به دنبال داشته و طبیعت را آزرده است.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید اهمیت محیط زیست را به کودکان یادآور شویم تا با نگاهی بهتر به طبیعت، گیاهان، درختان و حیوانات بنگرند، در حفظ آن‌ها بکوشند و سفیران خوبی برای بزرگ‌ترها باشند. در این راه همچنین لازم است مردم را به سمت و سویی هدایت کرد که خودشان مراقب طبیعت و محیط‌ زیست باشند و با حمایت و راهنمایی سازمان متولی، خود را مکلف به حفظ آن بدانند.
 
وی فعالیت در حوزه محیط زیست را یکی از دغدغه‌ها و موارد آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: اهمیت محیط‌ زیست در فعالیت‌های مختلف از سوی مربیان کانون به اعضا و دانش‌آموزان یادآور می‌شود. 
 
او مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید محتوا در زمینه محیط‌زیست را وظیفه کانون و سایر سازمان‌های متولی دانست و از همکاری بیش از پیش کانون با سازمان محیط‌ زیست خبر داد.
 
کامرانی، برای هر نوع همکاری با سازمان محیط‌زیست با تکیه بر مربیان و کارشناسان متعهد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، قول همراهی و هم‌افزایی داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها