جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
آزادی خرمشهر، یک واقعه تاریخی-عینی با فداکاری‌های بی‌شمار بود

نویسنده، شاعر و پژوهشگر دفاع مقدس در آذربایجان‌غربی گفت: تاریخ و قهرمانان تاریخی، پشتوانه یک ملت و خرمشهر یک مکتب است؛ یک واقعه تاریخی عینی با فداکاری‌های بی‌شمار که الهام‌بخش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی، وبیناری آموزشی با موضوع «آزادسازی خرمشهر، سرآغاز عزت و اقتدار ایران اسلامی» را با حضور مصطفی قلی‌زاده علیار؛ نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر دفاع مقدس، برگزار کرد.

قلی‌زاده با پیش‌درآمدی بر اینکه هر ملت و هر سرزمینی پیشینه و قهرمانانی دارد به حکیم فردوسی و شاهنامه اشاره و بیان کرد: این پیشینه‌ها سندی بر حکمت، حمیت و غرور و عرق ملی به وطن است.

وی با گریزی به حماسه‌های عینی و واقعی هشت سال دفاع مقدس، ادامه داد: عملیات بیت‌المقدس به‌حق یکی از بزرگترین عملیات‌های تاریخ دفاع مقدس بوده است. این عملیات در 10 اردیبهشت 1361 آغاز و سه هفته به طول انجامید. خرمشهر از همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی در دست دشمن بود و این عملیات، عملیاتی سخت و غرورآفرین بود و فرماندهان زیادی در آن نقش‌آفرینی کردند.

این نویسنده ارومیه‌ای افزود: به تعبیر شهید حاج احمد کاظمی، اولین رزمنده‌ای که به خرمشهر وارد شد، شهید حمید باکری بوده و بنده در کتاب خود با نام «فرمانده پیشتاز» که از سری کتاب‌های فاتحان خرمشهر است به این موضوع پرداخته‌ام.پس از 576 روز اشغال، این شهر باز پس گرفته شد و 19 هزار اسیر عراقی به اسارت درآمدند. این آزادسازی بازتاب جهانی داشت و ضربه مهلکی به صدام و نیروهای عراقی وارد آورد و نقطه عطفی در تاریخ مقاومت مردم ایران در حراست از آرمان‌ها و سرزمین‌مان بود. کار، کار سختی بود و همتی بالا می‌طلبید و یاری و نصرت خدا با رزمندگان بود؛ برای همین حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. و به تعبیر قرآنی «ان تنصرالله ینصرکم».

قلی‌زاده با اشاره به لزوم آگاهی جوانان امروز به نکته‌ای که درباره فتح خرمشهر مطرح می‌شود، تاکید کرد: بعضی می‌گفتند چرا امام خمینی (ره) صلح را بعد از فتح خرمشهر قبول نکردند؟ نکته‌ای که باید عرض کنم این است که امام فرمود: نیروهای عراقی اگر از اراضی اشغالی خارج شوند، خود به خود صلح ایجاد می‌شود. اما مساله این بود که در عمل این کار را انجام ندادند و حتی صدام پس از قطعنامه نیز خدعه کرد و عملیات مرصاد پیش آمد.

وی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: تاریخ و قهرمانان تاریخی، پشتوانه یک ملت  و خرمشهر یک مکتب است؛ یک واقعه تاریخی عینی با فداکاری‌های بی‌شمار که الهام‌بخش است. حق این واقعه از لحاظ تبیین، تاریخ‌سازی، فرهنگ‌سازی و هنر به‌جا آورده نشده است. این فتح باید تاریخی شود، فرهنگ شود، به خود ببالیم و رشادت‌های آنرا‌ به نسل‌های آینده منتقل کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند خرمشهرها در پیش است، می‌توانیم این فتح را نصب‌العین خود قرار بدهیم. این پیروزی‌ها را در تمامی عرصه‌های کشور از قبیل پیروزی بر دشمن در عرصه‌های سیاسی، علمی و فرهنگی تعمیم دهیم، کما اینکه 28 خردادماه حماسه انتخابات را در پیش‌رو داریم و انشاءالله بتوانیم با حضور حداکثری و پرشور، ایرانی آباد مستقل و قدرتمند بسازیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها