پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
مولفه‌های پایداری از دیرباز در منابع غنی ادبیات ما حضور داشته است

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان در نشست ادبی «نخل و بلوط»، گفت: مولفه‌های پایداری از دیرباز در منابع غنی ادبیات کلاسیک ما حضور داشته و آثاری مانند شاهنامه، همواره مُبلغ ارزش‌های اخلاقی و خوی پهلوانی بوده‌اند که می‌شود این رویه را در شخصیت شهدا و تبیین و بازخوانی آن دنبال کرد و تعمیم داد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست ادبی «نخل و بلوط»، نخستین برنامه از سلسله برنامه های راه سلیمانی، به منظور بازخوانی چهره و شخصیت شهید انوشیروان رضایی در منابع مکتوب و شفاهی، صبح چهارشنبه پنجم خردادماه به همت انجمن قلم ایران شعبه لرستان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خرم آباد برگزار شد.
 
سردار حاج مصطفی آشنا از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس در بخش شفاهی برنامه به ارائه روایتی از حضور، نقش و تأثیر شهید انوشیروان رضایی در غائله خلق عرب و در مبارزات جنوب کشور پرداخت. آشنا شخصیت انوشیروان رضایی را بارز، پهلوان و دارای منش و اخلاق اسلامی دانست و افزود: انوشیروان رضایی، نخستین شیهد ما در خرمشهر بود که هنوز داغش بر دل ما سنگینی می‌کند.
 
دکتر علی نوری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دیگر مهمان برنامه ادبی «نخل و بلوط» بود که  به ارائه مطالبی علمی درباره جریان‌شناسی ادبیات داستانی، مستندنگاری و خاطره‌نویسی حوزه دفاع مقدس پرداخت. وی با اشاره به روند رو به رشد ادبیات داستانی و خاطره‌نگاری در لرستان، برگزاری این برنامه‌ها را بستر و فضایی مناسب دانست که در قالب آن می‌توان به آموزش، ترغیب و کشف استعدادهای جوان پرداخت.
 
نوری همچنین گفت: مولفه‌های پایداری از دیرباز در منابع غنی ادبیات کلاسیک ما حضور داشته و آثاری مانند شاهنامه و ... همواره مُبلغ ارزش‌های اخلاقی و خوی پهلوانی بوده‌اند که می‌شود این رویه را در شخصیت شهدا و تبیین و بازخوانی آن دنبال کرد و تعمیم داد.
 
این استاد دانشگاه افزود: در برهه‌ای از ادبیات داستانی، شاهد هستیم که نویسندگان الگوهای غربی را برای نگارش آثار ادبی خود انتخاب می‌کنند که از میان مولفه‌های این کار می‌توان جنگ‌ستیزی را پسندید. در سایر مولفه‌ها ما تفاوت چشمگیری با جنگ‌های جهان داریم، زیرا کشور ما در جنگ، نه متجاوز بوده و نه شکست خورده است؛ بنابراین نویسندگان نباید ارزش‌های جنگ تحمیلی و صحنه‌های گذشت و ایثار را فراموش کنند و در نوشتن جانب انصاف را نگه دارند.

دکتر احمد کنجوری؛ استاد دانشگاه، در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نقش شعر و اهمیت کار شاعران و همراه بودن این قالب ادبی از روزهای نخست با دفاع مقدس، ظرفیت شعر را بسیار گسترده و عمیق تحلیل کرد و بیان کرد که در این قالب می‌توان گوشه‌ها و زوایای عاطفی و پنهان جنگ را ترسیم کرد.
 
وی ادامه داد: شعر اعتراض با تمسک به ارزش‌های دفاع مقدس و تطبیق طبقات مختلف مردم، چهره  افراد بی‌طرف، عافیت‌طلب و غیرموثر در دوران دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد. کنجوری به آثار سیدحسن حسینی، سلمان هراتی و ... به‌عنوان آثار موفق در زمینه اعتراض اجتماعی دفاع مقدس، اشاره کرد.


محمدتقی عزیزیان؛ مسئول انجمن قلم ایران در لرستان نیز برشی از رمان «موج و مرجان» نوشته رضا رئیسی را خواند. این کتاب در صفحات پایانی با مایه مستند به ترسیم فضای خرم‌آباد و محل زندگی شهید انوشیروان رضایی می‌پردازد.
 
وی نثر کتاب را ساده، روان، سلیس و خوشخوان ارزیابی کرد و افزود: «موج و مرجان» سعی کرده  هم امانت‌دار باشد و هم خوانایی خود را از دست ندهد. توصیف عینی، پرداختن به جزئیات، و روایت درست، از دیگر ویژگی‌های این کتاب بود.
 
در بخش پایانی برنامه، شاعران لرستانی به ارائه آثار خود در موضوعات ایثار و پایداری پرداختند و آخرین سروده‌های خود را به شهدا، جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس، به‌ویژه شهید انوشیروان رضایی تقدیم کردند. اهدای لوح تقدیر و تجلیل از مهمانان، پایان‌بخش این برنامه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها