چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
رونمایی از دو کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

با مشارکت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مجموعه ایران صدا، دو کتاب گویای «خرمشهر در جنگ طولانی» و «اطلس نبرد بیت‌المقدس» تهیه و تدوین و امروز پنجم خردادماه از این آثار رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همزمان با فرارسیدن ایام عملیات بیت‌المقدس، آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم دزفول، امروز (سه‌شنبه 5 خردادماه)، از دو کتاب گویا با عناوین «خرمشهر در جنگ طولانی» و «اطلس نبرد بیت‌المقدس» با حضور علی بخشی‌زاده؛ معاون صدا جمهوری اسلامی ایران، سردار علی فضلی؛ جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار دقیقی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، سردار دکتر علی‌محمد نائینی؛ مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مهندس مهدی شاملو؛ مدیر مجموعه ایران صدا رونمایی شد.
 
کتاب گویای «خرمشهر در جنگ طولانی» و «اطلس نبرد بیت‌المقدس» با مشارکت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و ایران صدا تهیه و تدوین شده است. زهره محقق؛ تهیه‌کننده، مسعود خان میرزایی؛ تدوینگر و محمد تنهایی، حسن همایی، محمد شریفی مقدم، فاطمه عباسی و نسرین کوچک خانی؛ راویان این کتاب‌های گویا بوده‌اند.
 
هر پدیده خوبی اگر توأم با هنر نشود، ماندگاری نخواهد داشت
در این آئین سردار علی فضلی با تأکید بر اینکه هر پدیده خوب و اتفاق مبارکی اگر توأم با هنر نشود، ماندگاری نخواهد داشت، گفت: گویاسازی کتاب‌های دفاع مقدس روزی‌ای است که خداوند نصیب شما دوستان کرده تا این آثار و برکات یاران امامین انقلاب اسلامی با صوت و تصویر برای تاریخ به یادگار بماند.
وی با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس در زمان حصر آبادان اظهار کرد: روز سی‌ونهم از شروع جنگ بود. در اهواز بودیم که فرمان نورانی امام صادر شده بود که حصر آبادان باید شکسته شود. در آن روزها من به جبهه دارخوین، محضر سردار دقیقی آمده بودم و بعد از فرمان امام به اهواز آمدیم تا به آبادان برویم. در آن روز چند اتفاق افتاد؛ صبح شهید حسن باقری معاون اطلاعات و عملیات خبر سقوط یک یک شهرها را داد. ساعتی بعد بنی صدر به‌عنوان فرمانده کل قوا و رئیس‌جمهور به پایگاه منتظران شهادت در گلف آمد تا برای ما صحبت کند؛ البته سخنرانی تحقیرآمیزی بود.
 
جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه، افزود: قرار بود گردانی ترکیبی از برادران گچساران، کرج، فارس، دزفول و جزیره خارک به آبادان و برای حفظ آبادان برویم. وسیله نقلیه نبود، سپاه و بسیج همگی بسیج شدند تا وسیله نقلیه تهیه کنند. به ما گفتند تا شب طول می‌کشد تا بتوانیم این گردان را با وسیله نقلیه جابه‌جا کنیم، بعدازظهر عازم آبادان شدیم و قبل از اینکه به سمت آبادان برویم خبر ساعت 14 رادیو روز 8 آبان اعلام کرد که امام (ره) پیامی داده است. مجری با کفایت رادیو پیام امام را قرائت کرد: «بسم‌الله الرحمن الرحیم. چنان سیلی به گوش صدام خواهیم زد که دیگر از جایش بلند نشود...» این طرز بیان آن‌قدر باشور و احساس خوانده شد که درون ما پر از امید و صلابت شد.
 
 وی در ادامه با اشاره به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و اقدامات و فعالیت‌هایش، بیان کرد: در زمان فتح خرمشهر در کنار هر فرمانده دو راوی حضور داشت. اگر آن روز ما امکان ثبت و ضبط نداشتیم، ولی راویان آن اتفاقات و حوادث را ثبت و ضبط کردند و اکنون به‌عنوان یک مجموعه بزرگ در اختیار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.
 
با گذشت سال‌ها از عملیات بیت‌المقدس، همچنان آثار این پیروزی وجود دارد
در بخش دیگری از این آئین، سردار دقیقی از فتح خرمشهر به‌عنوان یکی از قله‌های بسیار رفیع انقلاب اسلامی و حتی دفاع مقدس یاد کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس 14 کشور با ما وارد جنگ شدند و بیش از 40 کشور از صدام پشتیبانی کردند و ملت ایران در یک جنگ نابرابر، پیروز شد. ما سعی‌مان را کردیم و خداوند بود که به ما نصرت داد.
 
وی با بیان اینکه دفاع مقدس الگوی انسجام و وحدت و مشارکت ملی است، ادامه داد: در آن زمان همه مردم تحت لوای حضرت امام، فرماندهی کل قوا بودند.
 
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به سؤالی که برخی از افراد آن را می‌پرسند، مبنی بر چرایی تداوم جنگ بعد از فتح خرمشهر، متذکر شد: اگر ما راجع به خرمشهر به‌درستی کار کرده بودیم، امروز این سؤال پرسیده نمی‌شد.
 
سردار دقیقی با اشاره به اینکه بعد از گذشت سال‌ها از عملیات بزرگ بیت‌المقدس، همچنان آثار این پیروزی وجود دارد، گفت: در پیام امام بعد از فتح خرمشهر این جمله را مطرح کردند که آثار این فتح تا نفخ صور ادامه دارد. این یک جنگ معمولی برای آزاد کردن یک شهر نیست. امروز می‌بینیم الگوی دفاع مقدس در یمن، عراق، سوریه و در غزه و در داخل سرزمین‌های اشغالی دارد جواب می‌دهد.
 
وی  درباره تولید کتاب‌های گویا در حوزه دفاع مقدس توسط مجموعه ایران صدا، اظهار کرد: ملتی که از رزمندگان راه استقلال و آزادی‌اش قدردانی نکند، لیاقت استقلال را ندارد. این زحمتی که اکنون بعد از گذشت سال‌ها از دوران دفاع مقدس مجموعه ایران صدا و دیگر مجموعه‌ها می‌کشند، معنای قدردانی از شهدای عزیزی است که در این راه دادیم و شکست‌پذیری ابرقدرت‌ها و شکست‌ناپذیری ملت‌ها را ثابت کردیم.
 
پیش‌بینی تولید 100 عنوان کتاب صوتی در سال 1400
دکتر علی‌محمد نائینی به‌عنوان دیگر سخنران این برنامه، ضمن تشکر از زحمات دست‌اندرکاران مجموعه ایران صدا، بیان کرد: دوستان ما در مجموعه ایران صدا، کار حرفه‌ای و تخصصی و هنرمندانه را انجام دادند و مشخص است هر کاری در این کتاب گویا دارای سناریو بوده است.
 
وی افزود: از تمامی افرادی که این کتاب صوتی را پدید آوردند و همچنین از نویسندگان این دو اثر، تشکر و قدردانی می‌کنم.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری درباره کار نهضتی و صد برابری در حوزه دفاع مقدس، گفت: در مجموعه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، حدود 400 اثر منتشر شده و دو هزار اثر تعریف‌شده که از این تعداد برای تولید 460 اثر با محققین قرارداد بسته شده است. بنابراین همه این آثار ظرفیت این را دارند که در سه شکل چاپی، کتاب گویا و دیجیتالی منتشر شوند.
 
مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه کتاب‌های صوتی ده‌ها برابر کتاب‌های چاپی مخاطب دارند، افزود: فرصت‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان از این فرصت‌ها برای تولید کتاب‌های صوتی استفاده کرد. امسال در برنامه‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تولید 100 عنوان کتاب صوتی پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم مجموعه ایران صدا ما را در رسیدن به این هدف یاری و همراهی کند.
 
سردار نائینی همچنین با اشاره به روز چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری، پیشنهاد داد: بعد از آثاری که امروز رونمایی می‌شود، اثر فاخر و بسیار خوبی که ارزش رونمایی به‌عنوان کتاب صوتی را دارد کتاب «جنگ شهرها؛ دزفول» است. این کتاب یک اثر بسیار مستند و کاملا محققانه و بی‌نظیر و جذاب است.
 
واقعا خرمشهر را خدا آزاد کرد
در بخش بعدی این برنامه، مهدی شاملو با اشاره به همکاری با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، گزارشی از روند همکاری‌های این دو مجموعه ارائه کرد و گفت: با ارتباطی که با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برقرار شد، کارهای متعددی در زمینه دفاع مقدس انجام دادیم که همگی حاصل زحماتی است که پژوهشگران و نویسندگان در این مرکز کشیده بودند.
وی ادامه داد: به‌صورت ویژه در آستانه روز بزرگداشت آزادسازی خرمشهر، ما چهار اثر این مجموعه را برای کار نامزد کردیم و نهایتا کتاب «خرمشهر در جنگ طولانی» که درباره مقاومت مردم خرمشهر قبل از سقوط است و کتاب اطلس نبرد بیت‌المقدس و یک کتاب خلاصه‌تر در زمینه این عملیات در قالب کتاب گویا انجام شد.
 
مدیر مجموعه ایران‌ صدا درباره این آثار افزود: در خلال تولید این آثار و با خواندن محتوای آن‌ها، متوجه شدم که همان‌طور که حضرت امام فرمودند، واقعا خرمشهر را خدا آزاد کرد و این جزو معجزات است.
 
وی متذکر شد: به اعتقاد بنده یا رسانه حق مطلب را به‌خوبی ادا نکرده و یا آن‌قدر بعضی موارد عادی شده که دست به تولید نمی‌زنیم و از آن می‌گذریم.
 
شاملو با اشاره به اینکه برای اولین‌بار صدای بی‌سیم‌های بخشی از قرارگاه‌هایی که در عملیات بیت‌المقدس درگیر بودند، توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در اختیار ما قرار گرفت، گفت: کتاب گویایی که در حال حاضر آماده شده به‌صورت کتاب گویای مستند صوتی است و در بعضی از جاها از صدای بیسیم‌ها استفاده شده است. همچنین از روایت‌های تاریخ شفاهی با فرماندهان عملیات که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضبط‌ شده، برای اولین‌بار در اختیار رادیو قرار داده شده است.
 
وی تأکید کرد: امیدواریم مردم بتوانند با یک روایت متفاوت، مفصل‌تر، دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر این دو کتاب گویا را بشنوند و استفاده کنند.
 
در پایان این برنامه از عوامل تهیه کتاب ازجمله سردار درودیان؛ نویسنده کتاب، زهره محقق؛ تهیه‌کننده، محمد تنهایی، محمدشریفی مقدم، نسرین کوچک خانی، حسن همایی و فاطمه عباسی؛ گویندگان اثر، مسعود خان میرزایی؛ ادیتور تصویری و حسن شماخی ناظر تقدیر به‌عمل آمد.
 
درباره آثار
بنابراین گزارش موضوع کتاب گویای «خرمشهر در جنگ طولانی» درباره سقوط خرمشهر و مجاهدت نیروهای نظامی و غیرنظامی در دفاع از سرزمین مادری خویش است که برای آن از هیچ تلاشی دریغ نکردند و جان خود را فدای میهن اسلامی کردند. مرحوم دکتر هادی نخعی، محمد درودیان و مهدی انصاری نویسندگان این کتاب هستند.
 
کتاب «اطلس نبرد بیت‌المقدس» نیز فشرده‌ای از عملیات چهار مرحله‌ای بیت‌المقدس است که نیروهای جان‌ برکف ارتش و سپاه با همکاری همدیگر آن را انجام دادند و با تلاش و ازجان‌گذشتگی و ابتکار عمل توانستند مناطق اشغالی ازجمله خرمشهر را از چنگ ارتش صدام بیرون درآورند. امیرحسین کیهان‌پناه نویسنده این اطلس است.
 
علاقه‌مندان برای دسترسی رایگان به دو کتاب گویای «نبرد بیت المقدس» و «خرمشهر در جنگ طولانی» می‌توانند به قسمت کتاب گویای نرم‌افزار و پایگاه ایران صدا به نشانی iranseda.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها