سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
درمان افسردگی به روش آنلاین

ارتباط از راه دور بین درمانگر و بیماران راهی برای درمان اختلالات شناختی در دوران کرونا است. محققان دریافتند که درمان آنلاین همراه با مراقبت‌های بالینی در بهبود افسردگی، اضطراب و پریشانی عاطفی مرتبط با بیماری مؤثر است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کرونا با تمام بدی‌هایش، روش‌های نوینی را در آموزش و پژوهش و حتی درمان ایجاد کرد و به‌تازگی عبارت «درمان آنلاین» در میان درمانگران و جامعه درمانی در حیطه روانشناختی بیش از پیش به‌کار برده می‌شود. مرکز سلامت مغز دانا درباره درمان آنلاین نوشته است: «ارتباط از راه دور بین یک درمانگر و یک فرد مراجعه‌کننده مفهومی جدید نیست. زیگموند فروید از نامه‌های گسترده‌ای برای ارتباط با مراجعه‌کنندگان خود استفاده می‌کرد. گروه‌های خودیاری از اوایل سال 1982 در اینترنت شروع به‌کار کردند. امروزه سایت‌های متعددی وجود دارد که خدمات مربوط به سلامت روان و کلینیک‌های الکترونیکی درمانی را ارائه می‌دهند.»
 
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که درمان آنلاین ممکن است در معالجه تعدادی از مسائل مربوط به سلامت مؤثر باشد. این خبر خوبی برای بسیاری از مردم، به‌ویژه کسانی است که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و به خدمات بهداشت روان دسترسی محدود دارند.
 
در یک مطالعه، محققان دریافتند که CBT (روش درمانی از طریق صحبت کردن با بیمار) آنلاین همراه با مراقبت‌های بالینی در درمان افسردگی، اضطراب و پریشانی عاطفی مرتبط با بیماری مؤثر است. در بعضی موارد، نتایج حاکی از آن است که برخی از بیماران در مقایسه با افرادی که به صورت حضوری و سنتی از CBT استفاده کرده‌اند، با درمان آنلاین نتایج بهتری داشتند.
 
کتاب « درمان شناختی رفتاری آنلاین، یک رویکرد سلامت روان الکترونیک به درمان افسردگی و اضطراب» نوشته نازنین علوی و محسن عمرانی، به ارائه روش‌های درمانگری از راه آنلاین و الکترونیک در بستری استاندارد می‌پردازد.
 
سارا نامجو، مترجم کتاب «درمان شناختی رفتاری آنلاین» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره این کتاب می‌گوید: کتاب حاضر یکی از آثار بی‌نظیر در تحقق درمانگری از طرق غیرحضوری است و با هدف ارائه اطلاعات به دانشجویان، پژوهشگران و استادان در زمینه سلامت روان در راستای طراحی و اجرای درمان شناختی رفتاری آنلاین برای افسردگی و اضطراب ترجمه شده است.
 
وی با اشاره به فصل‌های کتاب معتقد است که فصل‌های کتاب حاضر، اساسی‌ترین مفاهیم یک درمان موفقیت‌آمیز را در حیطه مواردی همچون تعدیل شناخت‌های ناکارآمد، مدیریت هیجانات مرتبط با وقایع استرس‌زا، شواهد و برنامه‌های اجرایی را شامل می‌شود. هر بخش از این کتاب با خلاصه‌ای از مفاهیم مندرج در بخش‌های قبلی آغاز می‌شود و از این طریق استفاده مجزای هر بخش از کتاب و کاربرد آن به‌صورت کلی تسهیل شده است.
 

 
به گفته این مترجم، هر بخش شامل تصاویر و نمودارهایی برای تفهیم و ارائه مکتوب مستندات هر جلسه است و چنین مزیتی کتاب حاضر را به ابزاری بسیار کاربردی و ارزشمند برای درمانگران تبدیل کرده است.
 
نامجو با اشاره به اهمیت روش درمان شناختی آنلاین در سلامت روان می‌گوید: درمان شناختی رفتاری آنلاین، یک راهنمای منحصربه‌فرد در زمره رویکردهای الکترونیکی به سلامت روان محسوب می‌شود و برای روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی و کلیه درمانگران و پزشکانی که مایل به درمان افسردگی و اضطراب از راه دور هستند، بسیار ارزشمند است. ممکن است درمانگران یک دیدگاه کلی از CBT آنلاین در ذهن خود داشته باشند، بااین‌حال تأکید می‌شود که این کتاب شامل یک روش منحصربه‌فرد است که برای خواننده جالب و مفید خواهد بود.
 
وی درباره رویکرد عمومی‌سازی دانش سلامت روان در جامعه معتقد است: مسلما رفع کردن نارسایی و ناکارآمدی سیستم ارائه خدمات بهداشتی، مستلزم به‌کارگیری رویکردهای نوآورانه در زمینه سلامت روان و نیز توسعه دادن تکنیک‌های درمانی جدید است. به‌نظر می‌رسد که مهم‌ترین چالشی که در اینجا مطرح است، در دسترس نبودن اطلاعات مفید در قالب تکنیک‌های درمانی مفید و کاربردی برای عموم است و حتی در بیشتر موارد، در جمعیت افرادی که به دنبال مطالعه مبانی نوین علمی هستند، سردرگمی‌هایی در قالب فقدان اطلاع از کتاب‌های مفید در زمینه گسترش سلامت است.
 
این مترجم در ادامه می‌گوید: بدین‌ترتیب، عقل سلیم اینگونه است که افزایش اطلاعات عموم مردم در زمینه پیشگیری و کنترل اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب که کم‌وبیش طیف عظیمی از افراد را در گستره عمر گرفتار می‌کند، اقدام موثری است و به همین ترتیب حتی اگر به‌کارگیری تکنیک‌های مندرج در کتاب، بدون کمک گرفتن از کادر متخصص به درمان اختلال خوانندگان منجر نشود، ولیکن به افزایش آگاهی از ابعاد اختلال و  روش‌های تعدیل آن در تعداد بیشتری از بیماران منجر خواهد شد.
 
نامجو در پاسخ به این پرسش که «با توجه به ترجمه این اثر، ضرورت اصلی آن برای انتشار کتابی در زمینه موضوع درج شده در کتاب، چه مواردی بوده است؟» بیان کرد: از آنجا که همه درمانگران و متخصصان سلامت رفتاری، عمیقا تمایل دارند که بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند و با توجه به نقش اساسی پژوهش در راستای گسترش درمان‌های موثر، کتاب حاضر با کاهش از هم‌گسیختگی مطالب و افزایش اطلاعات پیرامون مسائل بهداشت روان در بیماران افسرده و مضطرب به دنبال آن است که عملکرد مطلوب‌تری برای متخصصین سلامت رفتاری در پی داشته باشد و از سویی در جمع استادان دانشگاه و پژوهشگران نیز به سبب گسترش روزافزون تحقیقات بر درمان‌های غیرحضوری جایگاه مفیدی خواهد داشت.

گفتنی است این اثر به‌تازگی از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها