دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
افسون امینی: شاهنامه فردوسی منبع عظیم خرد و اندیشه است

ویژه‌برنامه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، به‌همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو استان‌ گلستان و خراسان رضوی، نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی و با حضور نوجوانان شاهنامه‌خوان ایران، افغانستان، پاکستان و هند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، به‌ مناسبت بزرگداشت فردوسی، ویژه برنامه فرهنگی‌ و ادبی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌سرای پارسی با حضور «افسون امینی» سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، انسیه موسویان مدیر آفرینش‌های ادبی هنری، «محبوبه رجب نسب» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، «علی بختیاری» رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، کویته، اسلام‌آباد، کابل و جمعی از نوجوانان و علاقه‌مندان از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و هند، عصر یکشنبه 26 اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای برنامه، افسون امینی، سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از توجه شاهنامه به‌ خردورزی و اندیشه کردن یاد کرد و گفت: خرد، انسان‌ها را نجات می‌دهد، چرا که خردمندی و خردورزی رهنما و راهگشای است. هر جا که انسان از خردورزی دور ماند، آن جامعه سیر نزولی پیدا کرد. جامعه و تجمع انسان‌ها بر اساس عقل اداره می‌شود. اگر خردمندی را در زندگی به‌عنوان سرلوحه قرار دهیم، بدون شک نتایج مثبت و بهتری خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل شرایط امروز جهان، دوری از خردورزی است، از شاهنامه فردوسی با عنوان منبع عظیم خرد و اندیشه یاد کرد.

او در ادامه خطاب به نوجوانان حاضر در این نشست گفت: جامعه ما به تمرین فکر کردن احتیاج دارد و چه بهتر که نوجوانان ما خردورزی و فکر کردن را در خود نهادینه کنند.
 

 
سپس «محبوبه رجب نسب» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان ضمن قدردانی از عوامل برپایی این رویداد ادبی؛ در خصوص حوادث دلخراش افغانستان که بیانگر چهره زشت تروریسم و نقض حقوق بشر است و کشته شدن کودکان و دختران بیگناه و مظلوم ابراز تاسف کرد و به مردم عزادار افغانستان تسلیت گفت.

وی هدف اصلی این برنامه را گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر نامدار، یادآوری و معرفی بیشتر این شخصیت برجسته در ادبیات فارسی، افزایش آگاهی علمی و شناساندن پیام شاهنامه، اثر بخشی اشعار وی در سطح ملی و بین المللی به نسل آینده ساز ایران و سایر کشورها دانست که موجب شد این برنامه در چنین سطحی طراحی و اجرا شود.

رجب نسب با بیان اینکه فردوسی احیاگر هویت ملی‌ است، افزود: این شاعر بزرگ با حفظ زبان پارسی، در گردهم‌آیی و وحدت همه‌ی ایرانیان با محوریت زبان مشترک نقش مهمی داشت و به معنای واقعی نقش زبان را در یکپارچگی و وحدت ملی نشان داد.

وی ادامه داد: اگر امروز فارسی زبانان دنیا با زبان مشترک اشعار شاهنامه با هم گفتگو می‌کنند به برکت این شاعر بزرگ است.

این مدیر فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود گفت: فردوسی با خلق شاهنامه در سطح فراملی به عناصر کلیدی اشاره کرد و پیام‌های مهمی مانند صلح، نوع‌دوستی، کم‌آزاری، خدا محوری و خردمندی را به دنیا ارسال کرد.

رجب نسب در پایان، گفت: می‌خواهیم در این دورهمی شاعرانه از دریچه اشعار فردوسی به دنیا نگاه کنیم و پیام این شاعر بزرگ را با بیان شیوای نوجوانان تکرار کنیم تا دنیا را زیباتر ببینیم و برای جهان و جهانیان صلح، دوستی و آرامش آرزو کنیم.
 

 
در ادامه «ابراهیم زره‌ساز» مدیرکل کانون خراسان رضوی که از محل آرامگاه فردوسی در این نشست مجازی حضور یافته بود، در سخنانی کوتاه، تحقق و بازیابی هویت دینی را به وسیله فرهنگ و ادبیات بیان کرد و استفاده از این بسترها را نوعی خدمات برای پیشبرد اهداف دانست.

همچنین «علی بختیاری» رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در محضر بزرگترین شاعر فارسی‌زبان هستیم، نگهداشت زبان فارسی را مدیون همت و بزرگ‌اندیشی فردوسی دانست.

در این ویژه برنامه «نورا حقیقت» و «سامیه کمی» عضو مراکز فرهنگی‌هنری شماره دو گنبد کاووس و آق‌قلا، «لبابه زهرا صادق خان» نوجوان اهل کشور هندوستان، «حسینا حسینی» و «الهه امین» نوجوانان اهل کابل کشور افغانستان و همچنین اجرای گروهی نوجوانان کشور پاکستان به اجرای شاهنامه‌خوانی پرداختند.

اجرای زنده و ارتباط مستقیم با آرامگاه فردوسی و معرفی شخصیت این شاعر بزرگ توسط مربیان کانون پرورش فکری خراسان‌رضوی، پخش کلیپ شاهنامه‌خوانی توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری بندرگز، نماهنگ اعضای کارگاه برخط شاهنامه‌خوانی فصل بهار در استان گلستان و ویدئوی شاهنامه‌خوانی اعضای کانون استان خراسان‌رضوی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها