سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
آیین افتتاحیه یادروز سعدی به‌صورت مجازی برگزار شد

آیین افتتاحیه یادروز سعدی شامگاه سه‌شنبه 31 فروردین با سخنرانی استاندار فارس و مدیر مرکز سعدی‌شناسی به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کوروش کمالی سروستانی شامگاه امروز سه‌شنبه 31 فروردین 1400 و در آستانه یکم اردیبهشت، یادروز سعدی، در مرسم افتتاحیه این یادروز که به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: منت خدای را باری تعالی که در مبارک ماه رمضان؛ ماه مَحَک انسان و ایمان؛ به دولت فرخنده سعدی شیراز؛ دیگر بار در اول اردیبهشت ماه جلالی؛ به پاسداشت آموزه‌هایی از بلندای اندیشه شیخ شور و شیدایی؛ توفیق می‌یابیم که از مقام معرفت خویش و دستاوردهای عملی شناخت رسالت انسان در این جهان هستی و تکاپوی معنایی‌اش با ما سخن گفته است.
 
وی با بیان اینکه سعدی چونان شاعری حکیم؛ با تبیین کرامت‌های انسانی و حفظ ارزش‌های آن، به ارائه تعاريفی صحيح از زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها، دینداری و حکومتداری آنان در امنيت و صلح و عدالت اجتماعي پرداخته است، افزود: عرفان و معرفت او نیز به مانند سیاست و حکومت‌داری و فرمان‌روایی او؛ حوزه اجتماع را دربرمی‌گیرد؛ یعنی همان کاربردی کردن مفاهیم عرفان نظری در عرفان عملی، به منظور نجات جامعه خویش. از این روست که در دیدگاه او عارف، کسی است که به‌ظاهر حقیقت دینی قانع نیست، بلکه در باطن حقایق دینی ژرف‌کاوی می‌کند و در اندیشه ارتباط با مردم و مرهم نهادن بر زخم‌های جامعه و مردم است.
 
به گفته کمالی‌سروستانی، از آنجا که در نگرش عرفان اسلامی، انسان کامل، فردی برون‌گراست؛ او نیز ضمن برخورداری از کمال عقلی و سیر و سلوک معنوی و تهذیب نفس، در متن و عینیت جامعه حضور دارد و در عرفان عملی بر آن است که: به معنی توان کرد دعوی درست/ دم بی‌قدم، تکیه‌گاهی است سست. از این روست که که پاکبازانه، همگان را در هر کسوت و موقعیتی، دعوت به خدمت به خلق می‌کند: طریقت به جز خدمت خلق نیست/ به تسبیح و سجّاده و دلق نیست/تو بر تخت سلطانی خویش باش/ به اخلاقِ پاکیزه درویش باش.
 
این سعدی‌پژوه، اظهار کرد: از همین روست که در باورداشت به روزه و تأکید و توصیه بدان می‌سراید:
اندرون از طعام خالی دار/ تا در او نور معرفت بینی/تهی از حکمتی به علّت آن/ که پُری از طعام تا بینی و این روزه در دیدگاه او باید محصول اجتماعی داشته باشد.
 
 


 
سعدی شاعر زندگی است
عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس نیز در این مراسم با گرامیداشت یادروز سعدی از «مصلح بزرگ اجتماعی» گفت.
 
وی با بیان اینکه سعدی دلداده خداوندگار بود، ادامه داد: سعدی شاعر زندگی است؛ سخنش از دل بر می‌آید و لاجرم بر دل می‌نشیند. سخن سعدی کلام اعتدال و منش او امید است.
 
رحیمی با اشاره به اینکه صدای سخن سعدی، صدای آشنا و آینه آرزوی تمام عصرها و نسل‌هاست، افزود: صدایی که امروز در روزگار کرونا رساتر از همیشه حس همدلی و لزوم رهایی انسان از درد مشترک را یادآور می‌شود.
 
استاندار فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری مستمر یادروز سعدی بتواند شعله فروزان سعدی‌پژوهی را پرفروغ‌تر کند.
 
یادآور می‌شود: به مناسبت یادروز سعدی نشست‌های علمی بزرگداشت شیخ مصلح‌الدین شیرازی از شامگاه چهارشنبه به شکل برخط در نشانی اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی قابل دسترسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها