دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
دغدغه هنرمند انقلاب، دغدغه‌ مردم است/ حضور هنرمندان 66 کشور در مسابقه «فلسطین تنها نیست»

مجدالدین معلمی، دبیر هفته هنر انقلاب گفت: انقلاب برای ما انقلاب سال 57 نیست و انقلابی است که در طول این چهل و چند سال جریان دارد؛ دغدغه‌های هنرمند انقلاب، دغدغه مردم است و هنرمند انقلاب نسبت به تمامی مشکلات مردم حساس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «هفته هنر انقلاب»، صبح امروز (16 فروردین‌ماه) با حضور مجدالدین معلمی، دبیر هفته هنر انقلاب، مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» و سید مرتضی دارابی، دبیر اجرایی نخستین هنرواره «روایت جهاد» در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.
 
معلمی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک سال نو به افراد حاضر در سالن و اصحاب رسانه گفت: امسال ششمین سالی است که حوزه هنری به معرفی چهره سال هنر انقلاب می‌پردازد. معمولا این روند از آخر سال شروع می‌شود و دبیرخانه فعالیت‌های هنرمندان را رصد می‌کند. ما یک آکادمی داریم که از هنرمندان و کارشناسان شناخته شده تشکیل شده است و فعالیت‌های هنرمندان را رصد و چهره‌ها مورد نظر را معرفی می‌کند.
 
وی ادامه داد:‌ در ادامه با مشخص شدن نامزدها، نظرخواهی و نظرسنجی انجام می‌شود؛ به هر حال خوشحالیم که این رویداد مهم توانسته جایگاه خودش را پیدا کند. ما امسال برای رسیدن به لیست مورد نظر سختی زیادی را تحمل کردیم؛ چراکه سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی و هنری دچار انسداد شد و به فضای فرهنگ و هنر آسیب جدی وارد شد که خیلی از دید مسئولان جدی هم گرفته نشد.
 
 
دبیر هفته هنر انقلاب با اشاره به نکات مثبت و منفی فضای کرونا در کشور گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در این سال رخ داد و اتفاق مهمی بود، توجه هنرمندان به رسانه‌های جدید بود؛ چراکه تا پیش از این فعالیت‌های هنری، متمرکز بر فضای فیزیکی بود و در این یک سال توجهات به سمت رسانه‌ها رفت.
 
وی افزود: با وجود تمامی مشکلات، تولیدات ما در یک سال اخیر، تولیدات قابل توجهی بوده است؛ ما تولیداتی را در حوزه کرونا داشتیم؛ همچنین در سال گذشته نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم نیز بود و در این راستا نیز تولیدات قابل توجهی انجام شد. از طرفی ما محرمی متفاوتی را هم با توجه به شرایط کرونایی تجربه کردیم و آثار خوبی با توجه به این تجربه جدید تولید و عرضه شد.
 
معلمی تجربه یک سال گذشته را تجربه جدیدی دانست و گفت:‌ ما در این مدت فضای جدیدی را دیدیم که با تلاش هنرمندان تبدیل به فضای مناسبی شده است و هنرمندان می‌توانند در این فضا مخاطبان جدیدی پیدا کنند.
 
وی افزود: هنرمندان انقلاب نسبت به دغدغه‌های عمومی و اجتماعی و مسائل سیاسی و بین‌المللی بی‌تفاوت نیستند و واکنش‌های به موقع و به هنگامی که نسبت به اتفاقات پیرامون خودشان دارند، نشان می‌دهد که دغدغه انقلابی دارند. حضور 66 کشور دنیا در یک جشنواره سیاسی اتفاق بزرگی است که هم نشان دهنده اعتبار جشنواره و هم نشان دهنده اعتماد هنرمندان بین‌المللی به ماست و هم اعتقاد آنها را نسبت به پدیده فلسطین نشان می‌دهد.
 
دبیر هفته هنر انقلاب درباره چهره سال 98 گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات کرونا ما در سال 98 نتوانستیم چهره هنر سال را معرفی کنیم، لذا امسال در مراسم افتتاحیه، معرفی چهره هنر سال انقلاب در سال 98 را داریم و در مراسم اختتامیه معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال 99 را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: انقلاب برای ما انقلاب سال 57 نیست و انقلابی است که در طول این چهل و چند سال جریان دارد؛ دغدغه‌های هنرمند انقلاب، دغدغه مردم است و هنرمند انقلاب نسبت به تمامی مشکلات مردم حساس است؛‌لذا برخی آثار مشخصا شاید ارجاع مستقیمی به انقلاب نداشته باشد، اما از آنجایی که دغدغه مردم بوده، مورد توجه دبیرخانه قرار گرفته است.

معلمی در توضیح مراسم افتتاحیه گفت: برنامه افتتاحیه و اختتامیه در جمع محدودی و به شکل آنلاین برگزار خواهد شد. افتتاحیه ان‌شالله روز چهارشنبه (18 فروردین‌ماه) در گلزار شهدا و بالای مزار سیدمرتضی آوینی برگزار خواهد شد و ما در آن مراسم تقدیر خواهیم کرد از خانواده هنرمندانی که سال گذشته آنها را از دست دادیم. عزیزانی مانند احمدعلی راغب، مهدی خانبانپور، کریم اکبری مبارکه و پرویز اسکندرپور. مراسم اختتامیه نیز روز دوشنبه 23 فروردین ماه برگزار خواهد شد.
 

حضور هنرمندان 66 کشور در مسابقه «فلسطین تنها نیست»
در ادامه این نشست،  مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» در رابطه با راه‌اندازی این مسابقه گفت: فراخوان این مسابقه در آذرماه سال گذشته منتشر شد، درست بعد از اتفاقاتی که پس از انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز رخ داد و صحبت‌هایی که مکرون، رییس جمهور فرانسه مطرح کرد. این مسابقه در حوزه کاریکاتور، کارتون و پوستر برگزار شد و آثار قابل توجهی نیز به جشنواره رسید.
 
وی ادامه داد: بحث اصلی و دغدغه مهم این مسابقه، عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی است؛ چراکه جبهه مقاومت در سراسر جهان پیگیر این موضوع است و از ما هم انتظار دارند که این موضوع را پیگیری کنیم. با توجه به استقبال خوب مخاطبان داخلی و خارجی از این مسابقه، داوری آن نیز به شکل بین المللی انجام شد و دو داور خانم از کشورهای ایتالیا و لهستان و دو داور آقا از کشورهای برزیل و مالزی در کنار محمد خزایی، عباس ناصری، سعید صادقی، مسعود ضیایی و بنده آثار را داوری کردیم.
 
شجاعی طباطبایی در توضیح آثار رسیده به جشنواره گفت: در حال حاضر 456 اثر روی خروجی سایت قرار گرفته است که این‌ها آثاری هستند که غربال‌گری شده‌اند و کار داوری روی آنها انجام شده است؛ اما در مجموع 690 هنرمند با بیش از سه هزار اثر از 66 کشور در این مسابقه شرکت کردند که با توجه به موضوع مسابقه که سیاسی است، این استبقال بسیار خوب و قابل توجه بوده است.
 
 
وی در ادامه با اشاره به تندیس این جایزه گفت که مراسم اختتامیه به شکل برخط و فیزیکی در روز قدس برگزار خواهد شد.
 

 روایت مجاهدت‌های کادر درمان در هنرواره «روایت جهاد»
آخرین سخنران این نشست خبری که به مناسبت هفته هنر انقلاب برگزار شد، سید مرتضی دارابی، دبیر اجرایی نخستین هنرواره «روایت جهاد» بود که در معرفی این هنرواره و اهداف آن گفت: این هنرواره بر اساس صحبتی که حضرت آقا در دیداری که با کادر درمان در اردیبهشت‌ماه سال گذشته داشتند، شکل گرفت. مقام معظم رهبری در آن دیدار به این موضوع اشاره کردند که کاش کسانی مانند شهید آوینی بودند که مجاهدت‌ها و ایثارگیری‌های کادر درمان را روایت می‌کردند. بر اساس صحبت‌های حضرت آقا این اتفاق رقم خورد. یکی از ماموریت‌های تعریف شده در این حوزه، برگزاری هنرواره ملی روایت جهاد بود.
 
وی ادامه داد: در همین راستا قرار شد که ما بیاییم و اتفاقاتی که در راه مبارزه با ویروس کرونا انجام می‌شود را از زبان هنر توسط هنرمندان روایت کنیم. این اتفاقات رقم خورد و ما بر اساس برنامه‌ریزی از نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم کار را شروع کردیم و فراخوان را اعلام کردیم و با حجم عظیمی از آثاری که هنرمندان به صورت شخصی و دلی انجام داده بودند، روبه‌رو شدیم. فراخوان این هنرواره در پنج بخش شامل هنرهای تجسمی، ادبیات، موسیقی، هنرهای تصویری و رسانه بود.
 
دارابی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه گفت: در نهایت پنج هزار و 540 اثر به جشنواره رسید. البته بعد از این اتفاق وزارت آموزش و پرورش نیز وارد میدان شد و یک جشنواره‌ای را برگزار کرد که پایه این جشنواره نیز بحث کرونا بود و در این راستا توافق کردیم که آثار بخش دانش‌آموزی را نیز در هنرواره روایت ملی جهاد ببینیم؛ در آنجا نیز پنج هزار و 888 اثر به هنرواره ارسال شد و در مجموع 11 هزار و 428 اثر به دبیرخانه هنرواره روایت جهاد ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: در بخش اصلی ارزیابی اولیه صورت گرفت و چهار هزار و 882 اثر به بخش ارزیابی نهایی راه پیدا کرد که در بخش ادبیات 497 اثر،‌ در بخش تجسمی سه هزار و 659 اثر، در بخش رسانه و گزارش خبری 199 اثر، در بخش موسیقی 106 اثر و در بخش هنرهای تصویری 421 اثر به دبیرخانه آمد که در بخش‌های خودشان داوری شدند.
 
دبیر اجرایی نخستین هنرواره «روایت جهاد» در پایان گفت: ما بعد اتمام فرصت ارسال (پایان بهمن) تا پایان اسفند، بحث داوری را انجام دادیم و قرار شد با توجه به صحبت حضرت آقا که فرمودند مانند شهید آوینی این اتفاقات روایت‌گری شود؛ همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی (که همزمان شد با برنامه‌های هفته هنر انقلاب)، اختتامیه و آیین معرفی برگزیدگان این هنرواره در 21 فروردین‌ماه در تالار اندیشه برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها