سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی معرفی شدند

پنج نویسنده و کتاب برتر به همراه دو ناشر فعال به عنوان برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی شناخته و معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در محل هتل فرهنگ و هنر مشهد با شناخت برگزیدگان به کار خود پایان داد.
 
در هفدهمین دوره آئین انتخاب کتاب سال خراسان تعداد 1957 عنوان کتاب چاپ اول مربوط به شش ماهه دوم سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹ به دبیرخانه  انتخاب کتاب سال رسید که پس از داوری مرحله اول تعداد ۳۷۸ عنوان به مرحله دوم راه یافتند.
 
در مرحله دوم پس از داوری، تعداد 192 عنوان در موضوعات ادبیات، روانشناسی، علوم تربیتی، ادبیات پایداری، علوم اجتماعی و سیاسی، دین، هنر فرهنگ و هویت ایرانی توسط هیات داوران منتخب و در مرحله سوم داوری ۵۶ عنوان به مرحله بعد راه پیدا کرد که در مرحله نهایی ۶ عنوان کتاب توسط هیات داوران انتخاب شد.
 
کتاب‌های «فقه استدلالی دیات/ 2جلدی» اثر سید عبدالهادی مرتضوی در موضوع دین، «تمدن نوین اسلامی / دوره چهارجلدی» نوشته روح الله سعیدی فاضل در موضوع علوم سیاسی، «رباعیات مولانا» اثر علی برادران راد در موضوع ادبیات، «خاتون و قوماندان» اثر مریم قربان زاده در موضوع ادبیات پایداری، «یادش بخیر» از علی میری در موضوع فرهنگ و هنر و هویت ایرانی به عنوان کتاب‌های برگزیده سال معرفی شدند.

همچنین از فاطمه ایران منش مدیرمسئول انتشارات نوید فتح برای چاپ کتاب رسانه شمشیر دولبه به عنوان ناشر برگزیده و انتشارات ستاره‌ها به مدیرمسئولی سعید محسن زاده کاشانی بخاطر مجموع چاپ کتاب‌های دفاع مقدس در سال‌های 98 و 99  در موضوع ادبیات پایداری تجلیل و قدردانی شد.

نقش جدید کتاب به عنوان یک نهاد اجتماعی در تثبیت هویت فکری
جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: امسال شاهد ثمرات اندیشه‌ها و نظریه پردازی‌های مولفان فرهنگی در قالب مهمترین بستر انتقال فرهنگی هستیم.
 
وی با بیان اینکه امروزه شاهدیم کتاب در دو نقش متفاوت از گذشته و حال نقش آفرینی می‌کند، افزود: تاکنون کتاب بستری برای انتقال دانش، دستمایه ای برای ایده‌های نو و تجارب گذشته بوده اما امروزه با حفظ این رسالت نقش جدید کتاب به عنوان یک نهاد اجتماعی در تثبیت هویت فکری  جوانان خاصه مشهد مقدس ایفا می‌کند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه کتاب به عنوان کالای فرهنگی در کنار سبد اقتصادی خانوار جای خود را پیدا کرده است و راهبری این نهاد اجتماعی به دست مولفان و ناشران و نهادهای تولید و توزیع فکر انجام می‌شود، ادامه داد: موفقیت این نهاد در دوستی با فضای مجازی تعریف می‌شود و فضاهای مجازی همچون طاقچه و فیدیبو  در کنار بخش حضوری نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
 
مروارید با اشاره به اینکه در دوران کرونا تغییرات فرهنگی و شتاب تحولات را شاهد هستیم و  فرهنگ در بستر کتاب با موضوع نقش دین در دوران کرونا بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: نقش کتاب در دوران کرونا یک مسئله اساسی است  و سنجش محاسن کتاب به عهده ایده پردازان و مولفان در دوران کرونا است.
 
وی با بیان اینکه باید در انتخابات 1400 بر سهم و نقش فرهنگ و توسعه نشر کتاب در گفتمان‌ها و انتخابات تاکید بیشتری داشته باشیم افزود: در چالش‌های سیاسی نباید نقش فرهنگ را فراموش کنیم، انتخابات 1400 یک انتخابات فرهنگی است و باید در این انتخابات مطالبات فرهنگی مشهد به عنوان یک خط هویتی و جریان ساز از طریق رسانه‌ها پیگیری و مطرح شود.
 
 صادرات کتاب از خراسان رضوی به پاکستان، افغانستان، عراق
معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کرونا فرصت‌های مطالعاتی را بیش از گذشته کرده است و امسال شاهد افزایش ناشران بوده‌ایم، گفت: در سال 99 خراسان رضوی بیش از 19 میلیارد ریال صادرات کتاب به کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته که این صادرات ضمن انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق رسانه پایداری چون کتاب بسیار تاثیرگذار در عرصه فرهنگی بوده است.
 
افشین تحفه گر ادامه داد: در حوزه محصولات چاپی فرهنگی بیش از 14میلیارد ریال صادرات محصولات فرهنگی داشتیم.
 
در پایان این مراسم از پنج نویسنده و دو ناشر برتر استان خراسان رضوی به عنوان برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها