یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
ادبیات نمایشی هر کشور، میراث فرهنگی آن سرزمین است

زهرا حیاتی گفت: ادبیات نمایشی هر کشور در شمار میراث فرهنگی آن سرزمین است و نمایشنامه به ‏عنوان یک سند فرهنگی، نمایشگر بسیاری از مؤلفه‏‌های هویتی است، نیز، نمایانگر گردش‌‏ها و چرخش‌‏های خلاقیت و هنر ملی در گذر زمان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) افتتاحیه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌‏پژوهی ایران در تاریخ 23 اسفند 1399 از سوی «کانون نمایشنامه‌‏نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران» و «مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد» برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این کنفرانس زهرا حیاتی، رئیس کنفرانس و عضو هیئت علمی گروه مطالعات بین‌‏رشته‏‌ای پژوهشکده زبان و ادبیات در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سخنرانی خود را ارائه کرد.

وی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: بی‏‌گمان برپایی این کنفرانس که برای نخستین بار در ایران رخ داده است بر شما بزرگواران مبارک است. ادبیات نمایشی هر کشور در شمار میراث فرهنگی آن سرزمین است و نمایشنامه به ‏عنوان یک سند فرهنگی، نمایشگر بسیاری از مؤلفه‏‌های هویتی است، نیز، نمایانگر گردش‌‏ها و چرخش‌‏های خلاقیت و هنر ملی در گذر زمان است. نمایشنامه نمودار تعامل‏‌های فرهنگی میان اقوام و ملل گونه‏‌گون است که با زبان هنر گفت‌وگو می‌‏کند؛ هست و نیست‌‏های فرهنگی خود را نمایش می‏‌دهد و شاید و بایدها را از ترجمه‌‏ها می‌‏آموزد. نمایشنامه مانند هنرهای دیگر به تغییر یا تثبیت گفتمان موجود کمک می‌‏کند و این‏چنین، راه را برای بالندگی و پویایی فرهنگ هموار می‏کند.

وی افزود: اگرچه از بروز و ظهور نمایشنامه در ایران زمان زیادی نمی‏‌گذرد و نمی‌‏توان زمان زیست آن را با ادبیات کلاسیک فارسی، برابر نهاد، به هر روی گذشت صد و اندی سال از ادبیات معاصر و شاید یکصدسالگی نمایشنامه‌‏‏نویسی ایران، ما را برمی‌‏انگیزد تا دستاوردهای علمی را در حوزه ادبیات نمایشی بازبینی کنیم. به نظر می‏‌رسد چند و چون کارهای علمی انجام شده درباره ادبیات نمایشی، چنان که شایسته این هنر والاست، چشمگیر نیست؛ و این کمبود به‏‏ ویژه در مقام مقایسه با پژوهش‏‌هایی درباره سایر انواع ادبی و قالب‏‌های ادبی صورت گرفته، به چشم می‌‏آید.

حیاتی ادامه داد: یک جست‌وجوی ساده نشان می‏‌دهد تعداد مقالات دانشگاهی تألیف و منتشر شده در این زمینه بسیار اندک است و از میان نوشته‏‌های موجود هم، تعداد قابل توجهی از کارها، ماهیت بین‌‏رشته‌‏ای دارد و به قلم پژوهشگران رشته‌‏‏های حوزه علوم انسانی نوشته شده است؛ که بی‏‏‌گمان در جای خود بجا و رواست، و یکی از راه‏‏‌های توسعه رویکرد علمی به ادبیات نمایشی، افزایش همین پژوهش‌‏‏های بین رشته‏‌ای است. پرسش‏‏‌های بی‏شماری پیش روی ادبیات نمایشی ایران است که حضور جدی‏‌تر پژوهشگران را می‌‏طلبد؛ مانند پرسش از سهم ادبیات کهن در نمایشنامه‌‏نویسی، میزان نمایشنامه‌‏های بومی و مردمی، میزان نمایشنامه‏‌های ترجمه‏ شده، سیر تطور و تکوین نمایشنامه‏‌ها در گذر زمان، و مانند آن. به همین سبب، دو نهاد ارجمند یعنی «کانون نمایشنامه‏‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران» که ایده برپایی کنفرانس را ارائه داد، و «مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد» تشکیل شد و بنده نیز با توشیح حکم استاد گرانقدر و چهره ماندگار هنر نمایش، استاد ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانۀ تئاتر، مفتخر به همکاری با دبیرخانه کنفرانس شدم.

وی افزود: پس از دیدارهای اولیه بین اعضای هیئت مدیر‏‏ۀ کانون نمایشنامه‏‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر و اعضای هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد، تفاهم‏‏نامه همکاری مشترک با توشیح محمد عارف، رئیس کانون و محمد نجاری، رئیس مؤسسه، منعقد شد.
در جریان انعقاد این تفاهم‏‏نامه، هنرمندان برجسته هنر و ادبیات حضور داشتند و همان هنگام، در مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد، نخستین مدرسه ادبیات نمایشی کشور راه‏‌اندازی شد. با پیشنهاد برگزارکنندگان، از چهره نامدار هنرهای نمایشی، پرفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی برای پذیرفتن دبیری علمی این کنفرانس دعوت به عمل آمد؛ و جوان شایسته و پژوهشگر، جناب آقای حسین جمالی نیز به‏ عنوان دبیر اجرایی کنفرانس برگزیده شدند. سپس طی حکمی، از سوی رئیس کنفرانس، و مدیرعامل خانه تئاتر، جناب آقای شهرام گیل‏‌آبادی به ‏عنوان رئیس شورای سیاستگذاری، تعداد 8تن از استادان و مدیران فرهنگی هنری کشور به‏‏ عنوان اعضای شورای سیاستگذاری منصوب شدند. پس از آن، 23تن از پژوهشگران و استادان مرتبط با ادبیات نمایشی، به‏عنوان اعضای کمیتۀ علمی کنفرانس برگزیده شدند.

رئیس کنفرانس ملی نمایشنامه‏‌پژوهی ایران خاطر نشان کرد: با تشکیل این ساختار، دبیرخانه، فعالیت خود را آغاز کرد و در نخستین قدم، با انعقاد تفاهم‏نامه با انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی، مجوز ثبت مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دریافت شد. برای این مهم سپاسدار استاد غلامحسین غلامحسین‌‏زاده، رئیس انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی و عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس؛ و نیز، خانم افسون قنبری، نماینده انجمن و عضو کمیته علمی کنفرانس هستیم. پس از تشکیل جلسات متعدد در محل مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد، محورهای کنفرانس تعیین و متن فراخوان مقالات تدوین شد. فراخوان کنفرانس در آذرماه1399 ارسال شد و از بخت‏یاری دبیرخانه، با اقبال گسترده پژوهشگران روبه‌‏رو شد. صد و اندی چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد و پس از اعلام پذیرفته شدگان، نویسندگان تا 30بهمن 1399،  اصل مقاله خود را ارسال کردند. مقالات به روش دوسویه ناشناس، برای دست‏کم 3داور فرستاده شد و در این بین، بیش از 80چهره برجسته هنر و ادبیات با دبیرخانه کنفرانس همکاری کردند. در جلسه نهایی نتایج دریافت شده، جمع‏بندی و در سه بخش به شرح ذیل طبقه بندی شد:
تعداد چکیده مقالات پذیرفته شده: 83مقاله
تعداد مقالاتی که برای بررسی در مجلات علمی پژوهشی پذیرفته شد: 19مقاله
تعداد مقالاتی که برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شد: 30مقاله
تعداد مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شد: 23 مقاله
شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که تعداد 25تن از نویسندگان به طور مستقیم در رشتۀ ادبیات نمایشی فعالیت دارند؛ 28 تن در رشته‏های دیگر هنر تحصیل کرده‏اند؛ و 12 تن نیز از حوزۀ علوم انسانی به تألیف مقاله برای کنفرانس پرداخته‌‏اند.

وی در پایان گفت: امروز در آستانه آخرین بهار قرن، نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌‏پژوهی ایران را به تماشای دیدگان شما می‏‌گذاریم و امیدواریم ادبیات نمایشی ایران از 1400خورشیدی، بالنده‌‏تر از پیش، بدرخشد. امید دارم که گفت‌وگو با زبان هنر، صدای گلوله را در شرق و غرب عالم و شمال و جنوب جهان، خاموش کند.


 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها