یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
دو دقیقه برای نجات محیط زیست‌مان وقت بگذاریم

«نه به پلاستیک بیشتر» نوشته مارتین دوری، کتابی برای داوطلبان پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل است و همچنین برای هر فرد در هر جایی از این دنیا که همیشه برای برداشتن زباله‌ای، مسیرش را تغییر داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بسیاری از فعالان و متخصصان محیط زیست، پلاستیک را قاتل خاموش طبیعت می‌دانند. پیش‌بینی می‌شود که محیط زیست در آینده به سختی بتواند از آلودگی‌های زباله‌های پلاستیکی جان سالم به‌در ببرد. براساس تحقیقات انجام‌ شده، تنها در ایران سالانه بیش از سه میلیون تُن پلاستیک مصرف می‌شود. بیشتر این پلاستیک‌ها نیز از جنس بادوام هستند و صدها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه شوند. قیمت ارزان و استحکام کیسه‌های پلاستیکی برای حمل یا بسته‌بندی اجناس مختلف، علت اصلی میل انسان‌ها به استفاده از پلاستیک عنوان می‌شود. ناگفته نماند که همین کیسه‌های پلاستیکی به دلیل مصرف روزانه و عمومی‌شان، تقریبا یک‌بارمصرف هستند و به سرعت تبدیل به زباله‌هایی می‌شوند که گاه غیرقابل بازیافت بوده و مشکلات محیط زیستی فراوانی را به بار می‌آورند.
 
«نه به پلاستیک بیشتر» نوشته مارتین دوری، یک دوستدار و فعال محیط زیست است. در معرفی او در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «مارتین دوری؛ نویسنده و عاشق ساحل و موج‌سواری است. او در سال 2009 با همراهی تب پِری، شبکه پاکسازی ساحل را تأسیس کرد و بعد از طوفان‌های اقیانوس اطلس در سال 2013 که سواحل بریتانیا مملو از زباله‌های پلاستیکی شده بود، اقدام به انتشار هشتک «#پاکسازی_دودقیقه‌ای_ساحل» در فضای مجازی کرد. این هشتک ساده و کارآمد، مردم را تشویق می‌کرد تا وقتی به ساحل می‌ر‌وند، دو دقیقه وقت بگذارند و زباله‌های ساحل را جمع کنند، در کیسه بریزند، روی آن‌ها برچسب بزنند و در سطل زباله بیندازند. از آن به بعد در سراسر دنیا، از این هشتک چندین هزار بار استفاده شد.
 
کتاب «نه به پلاستیک بیشتر» با راه‌‌حل‌های دودقیقه‌ای که برای هر فرد ارائه می‌دهد، در واقع ادامه‌دهنده همان راه و ایده پاکسازی، اما فراتر از سواحل است. مارتین همچنین نویسنده مجموعه‌‌های پرفروش «کتاب آشپزی ویژه سفر با ماشین»، «از سیر تا پیاز دانستنی‌های سفر با ماشین» و «اتراق در ساحل با ماشین سفری» است. او در برنامه‌ای از شبکه تلویزیونی ‌بی‌بی‌سی با عنوان «یک مرد و ماشین سفرش» به مردم معرفی شد. مارتین در شهرک بُود در کورن‌وال زندگی می‌کند.»

مارتین دوری

راهکارهایی ساده برای کاهش مصرف بی‌رویه پلاستیک 
ریحانه عسگری؛ مترجم این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره اهمیت موضوع این کتاب، بیان کرد: از آن‌جایی که خودم بی‌نهایت به سفر و طبیعت علاقه‌مند هستم، وقتی این کتاب برای ترجمه به من پیشنهاد شد، دوست داشتم درباره موضوع آن آگاهی پیدا کنم و درباره نویسنده کتاب بیشتر بدانم. ترجمه و معرفی این اثر را یک مسئولیت برای خودم دانستم و احساس کردم می‌توانم این شخصیت تأثیرگذار و کار ارزشمند او را به مخاطبان معرفی کنم، چراکه این موضوع ارتباط مستقیم با سلامت و حیات ما دارد.
 
وی ادامه داد: مارتین دوری که بنیانگذار جنبش ضد پلاستیک است، در این کتاب مخاطب را متوجه نکاتی می‌کند که شاید کمتر به آن‌ها توجه می‌کرده یا شناختی از آن‌ها نداشته است. او در کتابش با زبانی ساده و در عین‌حال علمی و مستدل نشان می‌دهد که مصرف بی‌رویه پلاستیک، چه بلایی سر محیط زیست و به‌ویژه اقیانوس‌ها و آبزیان آورده است. او با ارائه راهکارهایی که انجامشان فقط دو دقیقه وقت می‌گیرد، راه‌حل بهبود این وضعیت را نشان می‌دهد.


عسگری با بیان اینکه کلیت این کتاب درباره مشکلاتی است که پلاستیک برای محیط زیست ایجاد می‌کند، افزود: مدتی پیش یک پاکت بسته‌بندی شکلات در اقیانوس پیدا شد که مربوط به بیش از 150 سال قبل بود و حتی امروز شرکت تولیدکننده آن وجود خارجی ندارد، اما این زباله سالم مانده بود. گاهی حجم زباله‌های پلاستیکی چنان زیاد است که خود مصرف‌کننده‌ها را به وحشت می‌اندازد. اگر هر فرد در طول سال این حجم از زباله را تولید کند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان تصور کرد در طول سال یک جمعیت انسانی چه میزان زباله تولید خواهد کرد.
 
این مترجم همچنین گفت: این کتاب به ما می‌گوید که برای نجات زمین باید همه دست به دست دهیم. لازم نیست گام‌های بلند برداریم، بلکه می‌توان با قدم‌های کوچک به نتایج بزرگی رسید. مثلا در دقایقی که به پیاده‌روی می‌رویم در کوچه، خیابان، ساحل و جنگل، زباله‌ها را جمع کنیم. یا مثلا در فروشگاه محصولاتی را انتخاب کنیم که از پلاستیک کمتر استفاده کرده باشند یا هنگام خرید کیسه پارچه‌ای یا وسیله‌ای برای قرار دادن خریدها همراه داشته باشیم تا ناچار به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نباشیم.
 
وی بیان کرد: مارتین دوری در این کتاب، راهکارهایی ساده و کوتاه اما تأثیرگذار برای کاهش مصرف بی‌رویه پلاستیک در خانه، محل کار و حتی برای وسایل بازی بچه‌ها، ارائه می‌دهد. در این کتاب، ایده‌ها و راه‌حل‌های ساده و بی‌نظیری پیشنهاد شده که علاوه بر کمک در پاکسازی دنیا از آلودگی پلاستیک، از نظر اقتصادی هم بسیار مفید و مقرون به‌صرفه است.
 

هفت چیز مضر برای محیط زیست
«در ژانویه 2018 به منظور کمک به داوطلبان پاکسازی ساحل در بریتانیا و اروپا، برای اطلاع از آمار چیزهایی که جمع‌آوری کرده بودند، برنامه نرم‌افزاری هشتک پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل عرضه شد. از آن پس افراد می‌توانند برای به اشتراک‌گذاری عکس‌های گرفته‌شده از فعالیت‌های پاکسازی دودقیقه‌ای ساحل و همین‌طور ثبت مقدار هر نوع زباله جمع‌شده، از این برنامه نرم‌افزاری استفاده کنند... در حال حاضر بعد از آنکه حدودا 35 هزار تکه زباله از بیش از 800 مکان در سراسر دنیا جمع‌آوری و ثبت شده است، این برنامه نرم‌افزاری به ما کمک می‌کند تا ببینیم سواحل از چه مواردی پاکسازی و تمیز می‌شوند.

در ادامه فهرست 15 مورد از چیزهایی که بیشتر در سواحل جمع‌ شده است، ذکر خواهیم کرد. با دیدن این فهرست، متوجه می‌شویم همه ما روزانه حداقل هفت مورد از آن‌ها را استفاده می‌کنیم. این هفت مورد که پررنگ‌تر نوشته شده‌اند، تقریبا یک‌سوم موارد ثبت‌شده را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین حذف کامل آن‌ها از زندگی یا پیدا کردن جایگزین غیرپلاستیکی برای آن‌ها، یک تغییر کلان به‌وجود خواهد آورد.

1- میکروپلاستیک
2- درپوش بطری
3- تکه تور
4- پلی استایرین
5- تکه‌های پلاستیک سخت
6- بطری نوشیدنی
7- طناب
8- میکروبیدهای پلاستیکی
9- نی نوشیدنی و ظروف غذاخوری پلاستیکی
10- پاکت چیپس و شیرینی
11- گوش پاک‌کن
12- نخ ماهیگیری
13- کیسه پلاستیکی
14- دستمال یا پد مرطوب
15- ابرو اسفنج
 
به فهرستی که در بالا ذکر شد نگاه کنید. کدام سه مورد از هفت موردی را که برای محیط زیست زیان‌آورتر بودند، از همین فردا می‌توانید از زندگی خود حذف کنید؟ این کار را انجام دهید.»
 
نخستین چاپ کتاب «نه به پلاستیک بیشتر» با ترجمه ریحانه عسگری در 104 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی نشر خزه راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها