شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
ورود اداره مالیات به حوزه نشر و آغاز نگرانی‌ها

مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره لزوم پرداخت مالیات ناشران کمک درسی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها را در میان اهالی نشر به‌همراه داشته‌است و این انتظار وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله ورود کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته‌ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری و انتشارات کمک درسی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کردند. این خبر موجی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها را در میان اهالی نشر و دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف فرهنگ به همراه داشت.
 
در جریان این موضوع، نمایندگان به بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده بخش درآمدی لایحه بودجه رای موافق دادند؛ زیرا برخی بر این باور بودند که انتشارات کمک درسی درآمد زیادی از فروش منابع درسی خود دریافت می‌کنند و نباید مشمول معافیت مالیاتی شوند. اما در مقابل، برخی معتقدند که دانشجویان و دانش‌آموزان به منابع کمک درسی نیاز دارند و اگر این معافیت مالیاتی در نظر گرفته نشود، این مالیات باید از جیب مردم پرداخت شود.
 

معافیت مالیاتی مشوقی برای بخش خصوصی است
در سال‌های اخیر، حجم گسترده تبلیغات منفی علیه فعالیت ناشران کتب‌های کمک درسی را شاهد بوده‌ایم، اما در مقابل، بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه با اشاره به عدم دریافت کاغذ یارانه‌ای و عدم مشارکتشان در طرح‌های یارانه‌ای و حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصویب این بند الحاقی را منصفانه نداستند.
 
در این زمینه هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به ایبنا گفت: در خبر اعلام شده مشخص نيست كه مبلغ سود مورد نظر است و يا گردش مالي. اما نكته مهم اين است که در حوزه كتب آموزشي، فعالان این حوزه معمولا سعي‌شان این است که قيمت را پايين نگه دارند. اين بخش از نشر از كاغذ يارانه‌اي بهره‌اي ندارد و به نظر مي‌رسد، اين اصل را نبايد فراموش كنيم كه باید از حوزه كتاب حمايت كرد و هرچه بيشتر سعي كنيم سرمايه خصوصي جذب آن شود.
 
وی افزود: ‌معافيت مالياتي، آورده سهم فرهنگي دولت است و مانند مشوقي عمل مي‌كند كه بخش خصوصي را به سرمايه‌گذاري بيشتر ترقیب می‌کند. اگر اين اصل فراموش شود و بخش خصوصی، تمايلی از طرف متوليان فرهنگ نبيند، سرمايه خود را به بخش‌هاي اقتصادي پربازده انتقال حواهد داد.
 
به گفته حسن‌پور، اگر اين تصميم مصوب شود، اثرات طولاني مدت خواهد داشت و قطعا به بُعد كيفي آموزش نیز كمكی نخواهد كرد.
 
 
وزارت ارشاد پیشقدم شود
مطابق بند ل ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم، همه ناشران، بدون دسته‌بندی از پرداخت مالیات معاف هستند و مصوبه مجلس برای لغو  این معافیت، موجب نگرانی دست‌اندرکاران این حوزه شده است. به همین بهانه، سراغ امین آصفی مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزش رفتیم. وی با اشاره به تاثیر این مصوبه توضیح داد: این موضوع در آینده نزدیک بر کار و فعالیت همه ناشران تاثیر خواهد گذاشت؛ زیرا الان ناشرانی داریم که هم در زمینه کتاب‌های کمک آموزشی و هم کتاب‌های عمومی فعالیت دارند و چنین مصوبه‌ای، بهانه‌ای برای پرداخت مالیات از سوی ناشرانی مي‌شود که شاید سالانه یک یا دو کتاب کمک آموزشی هم چاپ می‌کنند.
 
وی افزود: این مساله به‌مرور تسری پیدا می‌کند به کل ناشرانی که کتاب چاپ می‌کنند. ما از پیش‌دبستانی، کتاب‌هایی داریم که در وهله اول، در حوزه کودک تعریف می‌شوند و در وهله دوم، در دسته‌بندی کتاب‌های کمک‌اموزشی قرار می‌گیرند. بنابراین؛ تاثیرات این تصمیم، ابتدا متوجه این حوزه می‌شود، سپس حوزه کتاب‌های پیش‌دانشگاهی و دانشگاهی را نیز در بر می‌گیرد و در ادامه، ناشران عمومی که گاهی کتاب کمک آموزشی منتشر می‌کنند را نیز درگیر می‌کند.
 
آصفی با بیان اینکه چنین مصوبه‌ای موجب می‌شود اداره مالیات به حوزه کاری همه ناشران ورود پیدا کند، گفت: طبق این قانون آمده است ناشران کمک آموزشی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در آمد دارند! این درحالی است که اکنون برخی از ناشران حوز‌ه‌های مختلف درآمد سالانه‌شان خیلی بیشتر از این رقم است. پس می‌شود انتظار داشت که به‌مرور، اداره مالیات به سراغ ناشرانی که بیش از این مبلغ درآمد دارند هم برود.
 
به گفته وی، با این مصوبه، حوزه نشر کتاب‌های کمک‌آموزشی، منفذی شده‌است برای ورود مالیات به حوزه نشر شده است؛ درحالی که این موضوع مخالف بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم است که در آن ناشران معاف از مالیات هستند. چنین موضوعی، درصد زیادی از ناشران را در برمی‌گیرد. با این روند و به‌مرور طی سال‌های آینده تبصره‌های دیگری هم اضافه می‌شود و میزان درآمد‌ها را معیار این تبصره‌ها قرار می‌گیرند.
 
آصفی همچنین پیشنهاد داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه برای حمایت از حقوق ناشران قدم بردارد و در رایزنی با مجلس شورای اسلامی درخواست اصلاح این مصوبه را داشته باشد. البته ما در انجمن فرهنگی ناشران آموزشی نیز در این زمینه نامه‌ای آماده‌ کرد‌ه‌ایم و خواستار اصلاح این مصوبه شده‌ایم.
 
تبلیغات تلویزیونی، حمل بر پردرآمد بودن نشود!
وی با انتقاد از این باور که «چون ناشران آموزشی تبلیغ می‌کنند پس درآمد خوبی هم دارند» گفت: این‌روزها حتی برای پفک هم تبلیغ می‌کنند پس با این حساب باید مالیات فعالان این حوزه افزایش پیدا کند، درحالی که تبلیغات یکی از ترفندهای فروش و شرایط فروش کتاب‌های آموزشی است و اگر زیاد دیده می‌شوند، نشان‌دهنده درآمد خیلی بالای آن‌ها نیست.
 
آصفی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در این حوزه گفت: چنین مصوبه‌هایی دلگرمی فعالیت در کار فرهنگی و آموزشی را از بخش خصوصی می‌گیرد، ناشری که اگر سرمایه خود را در هر حوزه دیگری هزینه کرده بود قطعا سود بیشتری کسب می‌کرد در حالی که دلسردی و خروج ناشران از این حوزه تبعاتی در حوزه بیکاری دست‌اندرکاران و عوامل این حوزه می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در حوزه ناشران آموزشی تنها چهار – پنج ناشر بزرگ داریم، توضیح داد: بقیه ناشرانی که در این حوزه فعال هستند درآمد متوسط و حتی پایینی دارند و نگاهی به حساب و کتاب آن‌ها خیلی پایین‌تر از مبلغی است که اداره مالیات بخواهد به آن ورود پیدا کند. اما به‌مرور زمان، این مبلغ و چنین مصوبه‌ای ممکن است کمتر یا بیشتر شود و به‌نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند به این حوزه ورود پیدا کند و پیگیر حقوق ناشران باشد.
 
در پایان باید گفت به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری دولت در بخش فرهنگ و هنر است تا اهالی فعال در این حوز‌ه‌ها تشویق شوند که بیشتر فعالیت کنند و هر میزان معافیت مالیتی برای بخش فرهنگ اعمال شود، مدیران کشور می‌توانند نتیجه آن را در جامعه فرهنگی و هنری و به دنبال آن رفتار مردم مشاهده کنند.
 
درست است که گاهی تبلیغات پر سر و صدای یک یا دو ناشر آموزشی و کمک آموزشی در صدا و سیما و رسانه‌ها، جنجالی می‌شود و بعضا مخاطبان را هم کلافه می‌کند. اما آیا همه فعالان در حوزه نشر کتا‌ب‌های کمک‌درسی و آموزشی، صاحب سرمایه‌های کلان و بی‌پایان‌اند؟ آیا همه‌شان امکان تبلیغات تلویزیونی را دارند؟ آیا درآمد 200 میلیون‌تومان
در سال، با احتساب حجم فعالیت و تعداد پرسنل مشغول در دفاتر نشر و توزیع و فروش کتاب‌های کمک آموزشی، درآمد بالایی محسوب می‌شود؟ این‌ها سوالاتی است که حُکما قانون‌گذاران پیش از تصویب مشمولیت مالیاتی ناشران آموزشی، به آن‌ها پاسخ داده‌اند!
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها