پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
برگزیدگان دهه هنر فارس معرفی شدند/حضور 1400 هنرمند در رویدادی استانی

نخستین جشنواره «دهه هنر فارس» با معرفی برگزیدگان در شیراز به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس شامگاه چهارشنبه 6 اسفندماه 1399 در این مراسم که با حضور محدودی از برگزیدگان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تالار حافظ برگزار شد، گفت: روزهای ابتدای شیوع بیماری کرونا آنچه ذهن فرهنگوران را به خود مشغول کرده بود، مشکلات روحی و روانی پس از کرونا بوده است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از همان ابتدا تمام توان و تلاش خود را برای تاثیرات روانی دوران بیماری با ساخت و تولید برنامه هایی در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی با همکاری هنرمندان و فرهنگوران استان انجام داد.
 
وی افزود: محتواها در بیش از پانزده کانال ارتباطی و ده‌ها خبرگزاری و رسانه‎ های برخط تولید و بازنشر داده شد و توانست گوشه‌ای از بار روانی و اجتماعی فضای استان و شهرهای استان را تلطیف کند. کار در همان جا تمام نمی‌شد. با همه‌گیری برنامه‌ها در بسترهای مجازی تقریبا رویکرد برنامه‌های ارزشمند فرهنگی و هنری همه در همین مسیر قرار گرفت و نیاز همراهی مردمان را بیش از پیش نشان می‌داد.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان اینکه ظرفیت‌های شهرستان‌های فارس خود می‌توانست ما را در این مسیر قدرتمندتر جلوه دهد و فرصت‌های بیشتر و بهتری را برایمان فراهم آورد، اظهار کرد: باید تهدیدهای زمان کرونا را با استعانت از فرهنگ و هنر و همراهی فرهنگوران استان به فرصتی تبدیل می‎‎کردیم تا بتوانیم امید و نشاط را به جامعه برگردانیم. کار دشواری بود؛ ایجاد نشاط و شادی اجتماعی نیاز مردم زمان بود. فرهنگ و هنر می ‎توانست مهم ترین ابزار این روزها باشد، کارهای زیادی انجام گرفت که هرکدام به نوبه خود ارزشمند و قابل تامل بود. از طرح‎ های کتابخوانی گرفته تا کنسرت‌های مجازی و گالری‎ هایی که در فضاهای مجازی مردم را به امیدواری تشویق و ترغیب می‌کردند همه و همه بازوهای ما برای برنامه‌ریزی و اجرای طرحی نو و بزرگ بود که از ظرفیت‌های تمام شهرستان‌های فارس بهره‌مند می‎شد.
 
بزرگترین جشنواره فرهنگی و هنری را با همراهی 10 شهرستان فارس
به گفته سهرابی، بر همین اساس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بر آن شد تا بزرگترین جشنواره فرهنگی و هنری را با همراهی 10 شهرستان فارس به عنوان دبیرخانه‌های همراه با مرکز استان اجرایی کند. این جشنواره با عنوان «جشنواره استانی فرهنگی و هنری فارس» نامگذاری شده و با هدف ارایه و شناساندن هنرمندان از ارائه آثار هنری در دوره شیوع بیماری کرونا و همچنین با زنده نگاه داشتن خاطرات هشت سال دفاع مقدس در سالی که مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و در سال جهش تولید، راه اندازی شد.
 
وی با بیان اینکه شیراز به عنوان دبیرخانه مرکزی کار ارتباط بین شهرستان‌ها را دنبال می‌کرد، به معرفی دیگر دبیرخانه‌ها بدین شرح پرداخت:
- جشنواره داستان‌نویسی و داستانک، دبیرخانه: لارستان
- جشنواره خوشنویسی، دبیرخانه: ارسنجان
- جشنواره فیلمنامه کوتاه و جشنواره نقاشی، دبیرخانه: کازرون
- جشنواره شعر، دبیرخانه: جهرم
​​​​- جشنواره عکس، دبیرخانه: مرودشت
- جشنواره بازیگری(تک بازیگر)، دبیرخانه: اوز
- جشنواره گرافیگ، دبیرخانه: داراب
- جشنواره نمایشنامه‌نویسی، دبیرخانه: شیراز
- جشنواره تذهیب و گل و مرغ، دبیرخانه: اقلید 
 
سهرابی یادآوری کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اداره‎ های شهرستان‌ها به عنوان دبیرخانه‌های همراه در استان با ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و هنری راه را برای رسیدن آثار هموار کرده و جریانی بزرگ و فرهنگی راه اندازی کردند تا بتوانند نشاط و امید را به جامعه بازگردانند. امروز که در پایان این راه قرار گرفته ایم، بیش از هزار و سیصد هنرمند از سراسر استان فارس با همراهی و همدلی دبیرخانه‌ها، در جشنواره با ارائه آثارشان همراه و همدل شدند و بیش از هزار و چهارصد اثر به دبیرخانه‌ها ارسال کردند که در نوع خود بی‌نظیر است. آثار رسیده نشان از یک نشاط اجتماعی نسبی در میان اهالی فرهنگ و هنر و بازتاب آن در فضاهای مجازی خواهد داشت.  
 
وی اظهار کرد: امید آن داریم که با همراهی و همدلی هنرمندان و فرهنگوران در همه دوره‌ها بتوانیم جهانی شاد و آباد داشته باشیم و ره‌آورد متعالی فرهنگ و هنر را بیشتر از پیش در جامعه استان فارس نمایان کنیم و لبخندها و سرزندگی را به مردمان زمان هدیه دهیم. از خداوند برای همه کسانی که ما را در این راه همراهی کردند، آرزوی سلامتی و شادکامی داشته و آسمانی آرام در زندگی شان آرزومندم.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دهه هنر فارس در سال 1400 به شکل منطقه‌ای و در دوره‌های آینده به رویدادی ملی تبدیل شود.
 
در ادامه این مراسم معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در پیامی تصویری، گفت: اهتمام جدی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای برگزاری این جشنواره در دوران کرونا نشان از دلسوزی مسئولان فرهنگی و هنری دارد.
 
ایجاد فضای نشاط و سرزندگی در دوران خانه نشینی
 
احمد احمدی زاده، افزود: این جشنواره توانست به ایجاد فضای نشاط و سرزندگی در دوران خانه نشینی یاری برساند.
 
وی با بیان اینکه قشر هنرمند در تعامل با کادر درمان به واسطه این جشنواره به ارایه آثار ارزشمندی پرداختند، افزود: ادامه این مسیر، کمک به امیدآفرینی خواهد کرد.
 
معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس از تلاش ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها و اصحاب فرهنگ و هنر در این دوران سخت سپاسگزاری کرد.
 
در بخش داستان و داستانک نخستین جشنواره دهه هنر فارس که به میزبانی لارستان برگزار شد، 136 اثر در 2 بخش ویژه و کرونا به دبیرخانه رسید که در نهایت 7 برگزیده داشت. همچنین در بخش نمایشنامه‌نویسی که به میزبانی شیراز برگزار شد، 20 اثر در مجموع شرکت یافت که 5 برگزیده و 3 تقدیر داشت. این در حالی بود که در بخش شعر 150 اثر به دبیرخانه این بخش در شهرستان جهرم ارسال شد که پس از داوری، 3 نفر در بخش کرونا و 3 نفر در بخش دفاع مقدس برگزیده شدند.
 
یادآور می‌شود: در پایان این مراسم که بر بستر فضای مجازی و به شکل محدود با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار، جوایز برگزیدگان اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها