جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
باقری: بانک اطلاعاتی زبان فارسی در سال 1400 راه‌اندازی می‌شود

معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور گفت: تاکنون برای علاقه‌مندان زبان فارسی بانک اطلاعاتی وجود نداشت و در تلاش هستیم تا پایان سال ۹۹ نسخه اولیه این بانک را در سایت بار‌گذاری کنیم و در ماه آخر تابستان۱۴۰۰ این بانک تکمیل شده و دوستداران زبان فارسی در هرجای گیتی می‌‍‌توانند با مراجعه به این سایت اطلاعات زبان فارسی را دریافت کنند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، بهادر باقری معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، در سومین روز از پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن زبان و ترویج ادب فارسی در نشستی مجازی بیان کرد: هدف از تاسیس بانک اطلاعاتی زبان فارسی ارائه مقالات، کرسی‌های زبان و مواد درسی زبان فارسی برای علاقه‌مندان این رشته در جهان است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا در زمینه آموزش مجازی زبان فارسی گام‌های مثبتی برداشته شده است، افزود: با شیوع کرونا توانستیم در فضای مجازی فعالیت‌های تاثیرگذاری در دانشگاه‌های مراکز آموزش زبان فارسی، برای دانشجویان خارج از کشور ایجاد کنیم.

 این پژوهشگر نمونه دانشگاه خوارزمی با توجه به آمار بالای دانشجویان غیر ایرانی زبان فارسی تشریح کرد: هم اکنون بیش از ۲۳۰۰ دانشجوی غیر ایرانی مراحل آموزش زبان فارسی را می‌گذرانند که این تعداد رقم امیدوار کننده‌ای است. اما با شیوع ویروس کرونا این دانشجویان به کشورشان برگشته و امکان تحصیل در ایران را ندارند. به کوشش استادان زبان فارسی در سیستم مجازی در حال آموزش زبان فارسی هستند.

 نویسنده اثر "شهر بی شهرزاد "تعداد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی یا شهرشناسی جهان را  بیش از ۲۰۰  کرسی برشمرد و گفت: از این تعداد کرسی ۶۰ الی ۷۰ کرسی با ما ارتباط مستقیم دارند و همچنین در معاونت گستره زبان فارسی سی پست سازمانی برای اعزام استاد در زمینه  کوتاه مدت ، بلند مدت و آزمایشی  به خارج از کشور  وجود دارد.

 وی ادامه داد: برای اعزام استاد، تعدادی کرسی‌ در چند دانشگاه در نظر گرفته و کرسی‌های آموزش مجازی زبان و ادبیات فارسی را به این دانشگاه‌ها سپردیم و شیوه نامه‌ آماده برای ارسال به این دانشگاه‌ها است و در حیطه بلندمدت  درصدد هستیم تا یک بستر مجازی واحد  در علوم برپا کنیم.

پژوهشگر افسانه‌های پهلوانی بازنگاری سرفصل های درسی زبان ادبیات فارسی در کشورهای متعدد را از جمله اقدامات مرکز گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور   اعلام کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم این مرکز، تشکیل چند کارگروه با حضور استادان با سابقه در کشورهای مختلف برای بازنگاری سرفصل های درسی زبان فارسی ، ادبیات فارسی و ایران‌شناسی است.

معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور عنوان کرد:  با توجه به اینکه خیلی از سرفصل‌های زبان فارسی قدیمی  و تناسب چندانی با فرهنگ امروز نداشتند ؛ بر همین اساس در این کارگروه‌ها توانستیم سرپرست های جدید درسی زبان فارسی را طراحی و به تمام کرسی های جهان اعلام کنیم که اگر علاقه‌مند هستند سرفصل های جدید را اجرا کنند.

باقری تاکید کرد : معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور تاکنون چند کتاب چاپ کرده و نیز تعدادی کتاب به صورت دیجیتال در  دست انتشار دارد کتاب "پرفا" ۶ جلدی در سطح پایه، میانی و پیشرفته به همت خانم دکتر میردهقان استاد شهید بهشتی و با همکاری معاونت گسترش زبان فارسی منتشر شده است و  کتاب دیگر با عنوان "آزمون سازی برای مدرسان زبان" به همت دکتر امیررضا وکیلی فرد چاپ شد.

باقرپور  با اشاره به مقالات و آثار ارائه شده توسط امیررضا وکیلی فرد بیان کرد: تعداد 2000 موضوع برای گفتگو در کلاس زبان به همت دکتر وکیلی فرد ترجمه و در معاونت گسترش زبان فارسی منتشر شده  و همچنین کتاب ۱۰ جلدی فارسی نامه از دیگر آثار وکیلی فرد که شامل جدیدترین آموزش های زبان فارسی در پنج سطح فراپایه ، فرو میانی، میانی، فرا میانی و یک سطح پیشرفته برای رشته های علوم پزشکی ، انسانی ، مهندسی و غیره است که امیدواریم تا پایان سال منتشر شود  و در اختیار علاقه‌مندان سراسر جهان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور در ۴۲ سال اخیر موفق به اعزام تعداد 300 استاد به اقصی نقاط جهان شده هرچند تاکنون  دستاوردهای این استادان معرفی و گردآوری نشده  است اما امید داریم در سایت بانک اطلاعاتی این دستاوردهای ارزشمند در قالب کتاب یا منابع دیگر در اختیار  علاقه مندان قرار گیرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها