سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
آغاز به کار «یار مهربان ۱۰» در شمیرانات/ عرضه  2000 هزار جلد کتاب قالب کتابخانه سیار

کتابخانه سیار «یار مهربان ۱۰» سه‌شنبه (۲۸بهمن‌ماه) در کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات با هدف دسترسی مردم منطقه به کتاب و امر کتابخوانی و گسترش فضاهای فرهنگی افتتاح شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین افتتاح کتابخانه سیار «یار مهربان ۱۰» با حضور مهدی ساداتی، فرماندار شمیرانات؛ محمدهادی ناصری‌طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، عبدالرضا علی‌پناه، سرپرست اداره ارشاد شهرستان شمیرانات و شمال تهران؛ پروین بینشیان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات و اعضاء انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سه‌شنبه (۲۸بهمن‌ماه) ساعت 9 و نیم صبح در کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات برگزار شد.

این کتابخانه سیار که در قالب یک مینی‌بوس درحال فعالیت است با یک کتابدار در تمامی مناطق شهرستان شمیرانات و شمال تهران خدمات کتابخانه‌ای خود را ارائه می‌کند. 17 قفسه با 2000 هزار جلد کتاب در تمامی ژانرها در این کتابخانه قرار دارد که مخاطبان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 

در فضای بیرون این کتابخانه سیار، میز و صندلی‌هایی برای کتابخوانی در زیر سایه‌بان این مینی‌بوس قرار خواهد گرفت تا مراجعه‌کنندگان بتوانند با فراغ‌بال کتاب‌های کتابخانه را مطالعه کنند. کتاب‌های کتابخانه سیار «یار مهربان ۱۰» همواره به‌‌روز رسانی خواهند شد و کتاب‌های جدید به این مجموعه تزریق می‌شود تا مردم این منطقه به جدیدترین کتاب‌ها دسترسی داشته‌باشند. 
افتتاح کتابخانه سیار تاثیر مثبتی در دسترسی مردم منطقه به کتاب و امر کتابخوانی دارد
پروین بینشیان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات در حاشیه این رویداد،با بیان اینکه افتتاح کتابخانه سیار «یار مهربان10» اتفاقات خوبی را در امر ترویج کتابخوانی در شهرستان شمیرانات رقم می‌زند، گفت: با توجه به پتانسیل‌ خوب و شرایط جغرافیایی منطقه شمیرانات می‌توانیم خدمات کتابخانه‌ای خوبی را به‌صورت سیار به مردم این منطقه ارائه کنیم؛ چراکه کتابخانه‌های منطقه شمیرانات بسیار کم است و امیدواریم افتتاح این کتابخانه سیار گوشه‌ای از این خلاء را پر کند و بتوانیم خدمات بیشتری به مخاطبان‌ کودک، نوجوان و بزرگسال ارائه کنیم.
 
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات افزود: کتابخانه‌ سیار «یار مهربان10»، حدود 2000 جلد کتاب به‌روز در تمامی ژانرها را در خود جای داده است. این مینی‌بوس هم خدمات کتابخانه‌ای و هم خدمات فرهنگی سیار همچون ارتباط با مدارس سطح شهر و روستا، برگزاری نشست‌های کتابخوانی مدرسه‌ای را به مخاطبان ارائه می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه افتتاح کتابخانه سیار تاثیر مثبتی در دسترسی مردم منطقه به کتاب و امر کتابخوانی دارد، توضیح داد: کتابخانه سیار به مردم مناطقی که هیچ کتابخانه ثابتی ندارد، خدمات مناسبی ارائه می‌کند. امیدوارم بتوانیم کتابخانه‌های سیار بیشتری با حمایت و مشارکت نهادهایی همچون شهرداری افتتاح کنیم.  

بینشیان اشاره کرد: کتابخانه سیار طبق برنامه و در هر روز هفته در مناطق مختلف حضور پیدا خواهد کرد و در هر نقطه نیم ساعت تا یک ساعت توقف خواهد داشت تا بتواند خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی به مردم ارائه کند.

افتتاح کتابخانه سیار، راهی برای قطع‌نشدن زمینه فرهنگ کتابخوانی در جامعه است
مهدی ساداتی، فرماندار شهرستان شمیرانات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به اینکه افتتاح کتابخانه سیار «یار مهربان 10» اقدامی درخور توجه و تاثیرگذار است، بیان کرد: با توجه به ایام کرونا و شرایطی که امکان حضور مردم در کتابخانه‌ها فراهم نیست، حرکت ابتکاری مینی‌بوس کتابخانه سیار در نهاد کتابخانه‌های عمومی شمیرانات با همراهی و مشارکت مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران فراهم شده‌ است. بیش از 2000 جلد کتاب در حوزه‌های مختلف در این کتابخانه قرار داده شده است و براساس برنامه‌ریزی از پیش‌ تعیین‌شده، مردم می‌توانند در مناطق مختلف شهرستان از امکانات مینی‌بوس سیار کتابخوانی بهره‌مند شوند.
 
وی ادامه داد: قطعا یکی از راه‌های اصلی برای ترویج کتابخوانی، رسیدن به چنین روش‌هایی برای در دسترس‌ قراردادن کتاب برای مردم است و افتتاح کتابخانه سیار «یار مهربان10» قطعا یکی از راه‌های مفید برای قطع‌نشدن زمینه فرهنگ کتابخوانی جامعه در ایام کرونا است.
 
گامی موثر در گسترش فضاهای فرهنگی کشور
در ادامه، عبدالرضا علی‌پناه، سرپرست اداره ارشاد شهرستان شمیرانات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: هرچه فضاهای فرهنگی توسعه پیدا کند، قطعا بزهکاری‌های اجتماعی نیز به‌تناسب آن کاهش پیدا می‌کند. با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی برخی از کتابخانه‌های کشور، پروژه کتابخانه سیار می‌تواند گامی موثر و قوی در گسترش فضاهای فرهنگی باشد. حضور کتاب در محلات و میان مردم، موجب می‌شود تا کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برای کتاب و کتابخوانی سر ذوق بیایند و این تاثیرگذاری قطعا بر سرانه مطالعه تاثیر چشم‌گیر و مهمی خواهد داشت.
 
سرپرست اداره ارشاد شهرستان شمیرانات عنوان کرد: امیدوارم افتتاح کتابخانه سیار «یار مهربان 10» نقطه آغازی باشد و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای توسعه این اقدام به کمک بیاید. امیدوارم از امروز به بعد، شاهد افتتاح کتابخانه‌های سیار دیگری نیز باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها