دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
نوآوری در خاقانی‌پژوهی و حافظ‌شناسی از ویژگی‌های بارز نصرالله امامی است

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در آیین نکوداشت نصرالله امامی استاد پیشکسوت زبان و ادبیان فارسی این دانشگاه، نوآوری و خلاقیت در خاقانی پژوهی و حافظ شناسی را از ویژگی‌های بارز امامی دانست.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، ‌آیین نکوداشت نصرالله امامی به پاس چهل سال خدمات علمی و فرهنگی این استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه و با همکاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه‌ خوزستان)، انجمن علمی نقد ادبی ایران، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی و انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی، عصر یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات دانشگاه شهید چمران در اهواز برگزار شد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، در این آیین که ضمن بیان ویژگی‌های این استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تصریح کرد:  استاد امامی در شمار نسلی از استادان دانشگاه است که جدیت و اهمیت کار آموزشی را با پژوهش، خلاقیت و نوآوری با هم درآمیخته‌اند.

غلامحسین خواجه ادامه داد: استاد امامی با مسئولیت‌پذیری و دلسوزی بیش از چهار دهه از عمر شریف خود را در راه تربیت شاگردان و تحقیق در زبان و ادبیات فارسی صرف کرده‌ و امروز بسیاری از شاگردان او در کسوت استادی دانشگاه یا معلمی در دبیرستان‌ها راه استاد فرزانه‌ی خود را ادامه می‌دهد.

وی پژوهش‌های آرام، پیوسته و تحقیقات متنوع استاد امامی را که شامل چاپ بیش از بیست جلد اثر تألیفی و ترجمه‌ای است، بسیار ارزشمند دانست و اضافه کرد: بیشتر  آثار ارزشمند امامی در قالب کتاب‌های درسی در دانشگاه‌های سراسر کشور از منابع آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی هستند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با مروری بر کارنامه موفق استاد امامی، عنوان کرد: کوشش‌های مستمر علمی و آموزشی، در سال ۱۳۷۶، دکتر امامی به عنوان پژوهشگر فعال نظام آموزش عالی و برگزیده شدن وی در سال ۱۳۷۸ به عنوان استاد نمونه کشور، مایه مباهات جامعه دانشگاهی شهید چمران اهواز است.

خواجه، همکاری استاد امامی در دوره‌ای با دانشگاه شهید چمران اهواز با مشغله‌های امور علمی و پژوهشی‌اش از جمله تلاش‌های تاثیرگذار این استاد فرزانه برشمرد و گفت: احساس مسئولیت در جایگاه مدیریت گروه، معاونت پژوهشی دانشکده، عضویت در هیئت‌ ممیزه، شورای انتشارات و دیگر شوراهای علمی دانشگاه از دیگر خدمات ارزنده اوست. 

وی در ادامه به دیگر خصوصیات استاد امامی پرداخت و اضافه کرد: شاگردی در محضر استادان بزرگ زبان و ادبیات فارسی و خوشه‌چینی از خرمن دانش و معرفت این بزرگان، تسلط علمی بر جوانب گوناگون زبان و ادبیات فارسی، برخورداری از روحیه و وجدان علمی، توجه هم‌زمان به ابعاد آموزشی، پژوهشی و مسئولیت‌پذیری، نظم و انضباط شخصی و جدیت در کار علمی و پژوهشی و اداری، کوشش و تکاپوی همیشگی برای روزآمدن بودن آگاهی‌های علمی و ... هماهنگی با تحولات علمی و... از جمله ویژگی‌هایی است که همه همکاران دانشگاهی و دانشجویان او بر آن‌ها متفق‌اند.

خواجه تاکید کرد: در یکی دو دهه گذشته که بسیاری از استادان گروه زبان و ادبیات فارسی بازنشست یا به دانشگاه‌های دیگر منتقل شدند، اما با پایمردی استاد امامی، چراغ این رشته در دانشگاه شهید چمران اهواز فروزان ماند و اکنون شاگردان او بار این مسئولیت خطیر را بر دوش گرفته‌اند که امید است با تأسی به منش نیک و رفتار علمی این پیشکسوت والامقام، نام و راه استاد امامی را به نیکویی بپویند. 

یادآوری می‌شود، در پایان این آیین از مهرنامه‌ی استاد دکتر امامی با عنوان «پرنیان صبح» که با خواست و اشراف دکتر محمود فتوحی و همکاری دکتر داوود پورمظفری و دکتر قدرت‌الله ضرونی تدوین شده است، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها