چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
رونمایی از مجموعه شعر «شهید سعید» درباره شهید سلیمانی در قزوین

همزمان با دهمین روز از دهه فجر، نشست رونمایی از کتاب «شهید سعید» مشتمل بر اشعار شاعران استان قزوین درباره شهید قاسم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، مطالعه تاریخ هنر در تمام دنیا نشان از این دارد که همواره هنرمندان، نویسندگان و شاعران صدای درونی جامعه بوده و آثار تولید شده در هر بازه زمانی تبلوری است از هرآنچه که در دل جامعه رواج داشته است. از این رو اتفاقات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌صورت مستقیم در آثار تولید شده از سوی هنرمندان تاثیرگذار است.

ادبیات پایداری ایران اسلامی شاهد بزرگی بر این مدعاست چرا که طی سال‌های مبارزه، پیروزی انقلاب اسلامی و در پی آن دفاع مقدس نمونه‌های ارزشمند متعددی از اشعار، داستان‌ها، و محتوای مرتبط توسط هنرمندان در تمامی بخش‌های هنری تولید و به جامعه عرضه شد که شاید امروز بتواند فضای روانی حاکم بر آن روزها را به جامعه نشان دهد.

شهادت سردار سلیمانی سردار بزرگ اسلام، تاثیر شگفت‌انگیزی در روند تولید آثار در حوزه ادبیات پایداری داشته است؛ تا جایی که در مدت زمان کوتاهی پس از شهادت ایشان، آثار هنری، کتاب‌ها، فیلمنامه‌ها، اشعار و موسیقی‌های مرتبط فراوانی، تولید شد.

«شهید سعید» تبلور اندیشه شاعران قزوینی در خصوص شهید سلیمانی
اسماعیل سکاک و سیدمحمدحسین ابوترابی از شاعران محقق و پژوهشگر قزوینی در این ایام با جمع‌آوری و دسته‌بندی اشعار تولیدشده شاعران قزوینی مرتبط با شهید سلیمانی، روز گذشته از کتابِ آن با عنوان «شهید سعید» رونمایی کردند.

ابوترابی از مولفین این کتاب در مراسم نقد و بررسی این کتاب که به مناسبت دهه فجر و با حضور مجازی علاقمندان به شعر استان قزوین برگزار شد، گفت: این کتاب به‌منظور جمع‌آوری و حفظ آثار تولید شده در حوزه شعر در خصوص شهید سلیمانی تالیف شد و تلاش کردیم تا آثاری که در این حوزه تولید شده است در قالب یک محتوای فرهنگی ماندگار برای جامعه گردآوری شود.

این پژوهشگر گفت: شهادت شهید سلیمانی تاثیر زیادی را بر اقشار مختلف مردم داشت و هر شخصی در هر جایگاهی که بود، تلاش کرد تا گامی در جهت تقدیر از زحمات ایشان بردارد، از این رو شاعران استان قزوینی نیز همراه با این موج ایجاد شده تلاش کردند تا بخشی از رشادت‌ها و فداکاری‌های این شهید بزرگ را در اشعار خود به تصویر بکشند. این کتاب نیز مجموعه 51 قطعه شعر از 33 شاعر قزوینی درباره شهید سلیمانی است.

ابوترابی عنوان کرد: مناسبت‌های مختلف و رویدادهای متفاوتی که در جامعه رخ می‌دهد، بر آثار تولیدشده هنری در یک مقطع زمانی اثرگذار است؛ اما بخشی از این آثار به‌دلیل اینکه گردآوری و یکپارچه نشده است، دچار فراموشی می‌شوند؛ ما تلاش کردیم از این اتفاق در مورد اشعار مرتبط با شهید سلیمانی جلوگیری کنیم که در نهایت با همکاری بسیج هنرمندان استان قزوین این مجموعه به چاپ رسید.

انقلاب به ایدئولوژی و جهان‌بینی هنرمندان جهت داد
ابراهیم سکاک، محقق و پژوهشگر قزوینی و دیگر مولف این اثر هم در سخنانی در این نشست، گفت: یکی از برکاتی که انقلاب اسلامی داشت، جهت دادن به ایدئولوژی و جهان‌بینی هنرمندان و جریان‌سازی در تولیدات هنری بود که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب در آثار تولید شده این جهت‌دهی و تمایل به حضور فعال در رویدادهای اجتماعی را مشاهده کرد.

وی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که شاعران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌صورت ویژه به آن پرداختند، ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی بود؛ عناصری که در اوایل انقلاب و دهه 70 به‌شدت در آثار تولیدشده هنری به چشم می‌خورد و می‌بینیم که پیروزی مستضعفان بر مستکبران در روح آثار تولیدشده دیده می‌شود.

این شاعر قزوینی ادامه داد: ایستادگی در برابر استبداد یکی از بحث‌هایی بود که در شعر شاعران انقلاب جلوه کرد، چراکه مفاهیم ارزشی دینی و اسلامی نیز توانست در این اشعار جای خود را باز کند.

سکاک افزود: امروز هم اگر شاعران ما از برخی از مشکلات اجتماعی در اشعار خود گله دارند، به این دلیل است که انقلاب ما با مفاهیم ارزشی شکل گرفت؛ مولا علی که رهبر جامعه و متولی اداره حکومت بودند، زندگی اشرافی نداشتند ولی در جامعه برخی درچار تجملات و تشریفات شدند و امروز وظیفه شاعران و هنرمندان است که به وضعیت اعلام نارضایتی کنند که در آثار تولید شده نیز این نارضایتی مشاهده می‌شود.

وی گفت: فراموشی یاد شهیدان، دچار روزمرگی شدن و دوری از آرمان‌های انقلاب مسائلی است که شاعر احساس می‌کند و در اشعار خود تلاش می‌کند که این مسائل را یادآور شود.

سکاک افزود: ساله گذشته مجموعه شعر سرود «سرخ سپیدار» با مشارکت گسترده شاعران قزوینی در یش از 200 صفحه جمع‌آوری شد و توانست جایگاه شعر پایداری استان قزوین را به تصویر بکشد و قطعا این رویه برای حفظ آثار شاعران قزوینی ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها