چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
از نخستین کتابخانه خیّرساز زنجان چه می‌دانیم؟

كتابخانه عمومی حاج احمد مهدوی، نخستین کتابخانه خیّرساز زنجان است که با داشتن قریب به 3 هزار عضو، هم‌اکنون شیفت شب نیز در آن راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «احمد مهدوی» خیّر زنجانی است که در سال 1297 متولد شده و در دوران حیات خود اقدامات خیرخواهانه زیادی شامل ساخت یک درمانگاه، اورژانس و آزمایشگاه تخصصی بیمارستان شهید بهشتی، مشاركت در ساخت دانشگاه پیام‌نور، احداث دانشگاه علوم پزشكی زنجان در 12 هزار مترمربع، كمک به احداث مركز درمانی علوی تهران، و مركز سالمندان كهریزک را انجام داد.

با هدف تداوم فعالیت‌های عام‌المنفعه زنده‌یاد مهدوی، فرزندان وی نیز اقداماتی را از جمله احداث یک هنرستان و یک کتابخانه عمومی را به انجام رسانده‌اند.

كتابخانه عمومی حاج احمد مهدوی که امروز اعضای بسیاری از خدمات آن استفاده می‌کنند، درواقع نخستین کتابخانه خیرساز زنجان است که در مساحت 1390 مترمربع و با زیربنای 1440 مترمربع ساخته شده و در سال 1388 به بهره‌برداری رسیده است.

این كتابخانه دارای بخش‌های مختلفی از قبیل مخزن، كودک و نوجوان، اداری، سالن مطالعه خواهران و برادران به‌صورت مجزا، كافی نت، سرایداری و خانه كتابدار است. از دیگر بخش‌های این کتابخانه بخش دفاع مقدس، نشریات، خدمات اینترنتی، نمایه مقالات و نشریات، تازه‌های كتاب، محققین، زنجان‌شناسی، دیداری - شنیداری و کانون ادبی است.

این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه مجزا جهت استفاده خواهران و برادران با گنجایش هر سالن 200 نفر است که به‌صورت شبانه‌‌روزی اداره می‌شود.

كتابخـانه عمومی حاج‌احمد مهدوی دارای 19 هزار و 150 نسخه کتاب، 900 لوح فشرده، 87 عنوان نشریه (ماهانه) است و تعداد اعضای فعال آن قریب به 3000 نفر است.
 

 
مسئول کتابخانه خیّری حاج احمد مهدوی درباره فعالیت این کتابخانه به خبرنگار ایبنا گفت: کتابخانه مهدوی یکی از مجهزترین کتابخانه‌های زنجان است و حتی در ایام کرونا نیز اعضا استقبال خوبی از برنامه‌های آن داشتند.

مرضیه خیبری گفت: در شرایط عادی طبق برآورد انجام شده ماهیانه 13 هزار و 345 جلد کتاب در این کتابخانه به امانت داده می‌شود که شامل موضوعات مختلف در حوزه کودک، دانشگاهی، آموزشی و سایر موارد است.

وی با اشاره به برنامه‌های جانبی کتابخانه مهدوی، گفت: فعالیت‌های فوق برنامه از قبیل حافظ‌خوانی، كارگاه‌های داستان‌نویسی، فن شعر، شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی، قصه گویی، كتابخوانی و نمایش خلاق ازجمله برنامه‌هایی است که در این کتابخانه‌ اجرا می‌شود؛ هرچند که به خاطر کرونا برنامه‌های حضوری تعطیل شده و بیشتر به‌صورت مجازی دنبال می‌شود.

خیبری با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های پرطرفدار این کتابخانه، بخش کودک و نوجوان آن است که دارای 6 هزار نسخه کتاب است، اضافه کرد: اعضای این بخش بیش از 400 نفر است که به‌صورت مستمر در برنامه‌های کتابخانه ازجمله قصه‌گویی، نقاشی، نمایش عروسكی، نمایش خلاق، بازی‌های فكری، شاهنامه‌خوانی، قرآن، نهج‌البلاغه و بررسی اشعار مولانا شرکت می ‎کنند.
 

 
وی یادآور شد: کتابخانه خیّرساز حاج احمد مهدوی در دوران شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی از فضای مجازی برای تداوم ارتباط با اعضای کتابخانه‌ها و ترویج برنامه‌های فرهنگی کتابخانه، استفاده کرد و در این مدت برنامه‌ها و تولیدات فرهنگی در کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات مجازی را به اشتراک گذاشتند.

مسئول این همچنین از اجرای طرح «كتاب من» در آن نیز خبر داد و گفت: در این طرح اعضا اطلاعات کتاب درخواستی خود را در سامانه مربوط ثبت کرده و پس از بررسی کتاب مورد نظر را دریافت می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز درباره فعالیت کتابخانه خیرساز حاج احمد مهدوی به خبرنگار ایبنا گفت: این کتابخانه یکی از مجهزترین و غنی‌ترین کتابخانه‌ها در حوزه منابع است و دارای بخش‌های مختلف برای استفاده عموم اعضا است و حتی در ایام کرونا نیز بخش‌های مختلف این کتابخانه خدمات بسیار خوبی به اعضا ارائه کردند.

امیرعلی نیک‌بخش با اشاره به وجود 100 کتابخانه عمومی در استان زنجان بیان کرد: از این تعداد 10 کتابخانه به‌صورت خیّرساز ساخته شده است که تعدادی در شهرها و تعدادی نیز در روستاها واقع شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: یکی از کتابخانه‎های خیّرساز زنجان، کتابخانه عمومی سید افضل موسوی است که در واقع بزرگترین کتابخانه خیرساز کشور است.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه هم اکنون به ازای هر 10 هزار نفر در استان زنجان، یک کتابخانه عمومی وجود دارد، گفت: در تلاش هستیم که سرانه فضای مطالعه در استان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در راستای ساخت کتابخانه صورت گرفته است، اضافه کرد: با توجه به اینکه مناطق روستایی در این باره امکانات کمتری دارند، از همین رو سیاست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، توجه بیشتر به مناطق محروم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها