سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
رونمایی از کتاب «ترکش دوست‌داشتنی»/ تلاوت قرآن در کشور هنوز شناخته شده نیست

احمد ابوالقاسمی در پنجاه‌وهفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با اشاره به کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» گفت: ضرورت شناسایی این اثر بیشتر بخاطر نفعی است که در ترویج فرهنگ قرآنی بویژه بین نسل جوان و نوجوان دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجاه‌وهفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز، نهم دی‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
این جلسه با تلاوت آیاتی از کلام وحی از سوی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد. سپس عبدالهادی فقهی‌زاده، دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به شرح سه پیش‌دستور جلسه که شامل رونمایی از سه محصول قرآنی بود، پرداخت.
 
در ابتدا احمد ابوالقاسمی، به بیان توضیحاتی در مورد کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» که در آن به زندگی‌نامه او پرداخته شده است، اشاره کرد و گفت: نویسنده کتاب، محمد خسروی‌راد است که نویسنده و مدرس کارگاه‌‎های تاریخ شفاهی و نویسنده است و ۳۱  جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس و تاریخ شفاهی نوشته و در دو نوبت نیز کتاب‌هایش صاحب عنوان کتاب برگزیده سال بوده است.
 
وی در ادامه به بیان دو خاطره، تلاوت در سفارت آمریکا و تلاوت سه قاری بین‌المللی در محفلی با حضور دو مستمع پرداخت و اظهار کرد: تلاوت قرآن کریم‌ در کشور هنوز شناخته شده نیست و چندان جدی گرفته نمی‌شود، در حالی که می‌تواند تأثیرات مهمی بر افرادی که شناختی از اسلام ندارند، بگذارد.‌
 
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن در رابطه با سامانه «سبد» گفت: سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی کشور که با واژه مخفف «سبد» عنوان شده، کار مشترک بین دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت قرآن و عترت است که سال گذشته تصویب و برای تولید به دفتر واگذار شد.
 
وی افزود: مأموریت این سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی کشور، معرفی دستاوردها و فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی است. در فاز نخست، نسخه تحت وب و نرم‌افزار موبایلی آن رونمایی می‌شود.
 
نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن افزود: در این سامانه، تولیدکننده، محصول خود را معرفی می‌کند. امکان دسترسی به دستاوردها در قالب لینک‌، از دیگر خدمات این سامانه است که از طریق آن می‌توان کتاب‌های حوزه قرآن و مواردی از این دست را بارگذاری کرد. قسمت فیلترینگ وجود دارد که هر شخص یا نهادی وارد می‌شود به تناسب موضوعات و قالب‌ها که لازم دارد انتخاب می‌کند و دستاوردها را فیلتر کرده و به نمایش می‌گذارد. همچنین امکان دسترسی به دستاوردها در قالب لینک وجود دارد، یعنی کتاب اگر در کتابخانه دیجیتال باشد یا مقاله در سایتی باشد در اینجا لینک دارد.
 


وی بیان کرد: فاز دو را پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم مقدمات آماده‌سازی آن برای رمضان سال بعد فراهم شود. در این فاز داشبورد گزارش‌گیری برای مدیران فراهم خواهد شد تا بتوانند گزارش‌گیری کنند و آمار دستاوردها را به تفکیک محور، رشته و قالب داشته باشند. امکان اضافه شدن محصولات تولید شده در جشنواره‌های قرآنی نیز در این فاز وجود خواهد داشت. همچنین امکان اضافه شدن زبان عربی و انگلیسی نیز در این فاز، لحاظ خواهد شد.
 
قطبی افزود: مأموریت اصلی سامانه، معرفی دستاوردهایی است که دسترسی به آن سخت خواهد بود. این سامانه در درون خود سامانه فعالان قرآنی را هم شکل خواهد داد. چون همه کسانی که دستاورد ثبت می‌کنند به طور مستقل می‌توان آنها را شناسایی کرد.
 
وی عنوان کرد: امیدواریم با دو مصوبه‌ای که امروز اتفاق می‌افتد این سامانه بتواند مأموریت اصلی خود را انجام دهد و در این راستا، پیشنهاد اول این است که تصویب شود تمام مراکز قرآنی و نهادها و کسانی که تولیدکننده آثار هستند، اثرشان را در این سامانه ثبت کنند. مصوبه دوم اینکه اگر این اتفاق بیافتد به مصوبه اول کمک می‌کند و استفاده کامل از این سامانه که از این به بعد نهادهای دولتی اعتباراتی که به مؤسسات و مجامع مختلف برای تولید محصول گزارش پایانی تولید را بر اساس این سامانه قرار دهند.
 
در ادامه این جلسه سیدعلی سرابی، رئیس مرکز طبع و نشر قرآن کریم گفت: آنچه برای رونمایی آماده شده دو موضوع هست. یکی رونمایی از قلم‌ مصحف شریف و دیگری رونمایی از فایل کامل قرآن کریم برای استفاده عموم است که البته قلم رایانه‌ای از اواسط دهه 70 حضور داشته و مصاحف بسیار زیادی با این قلم رایانه‌ای آماده‌سازی و تولید شده اما از سال گذشته این اقدام فراهم شده که در اختیار عموم قرار گیرد.
 
وی عنوان کرد: همچنین فایل کامل قرآن کریم بر اساس همین قلم رایانه‌ای در نظر گرفته شده که برای آن هم امکانات خوبی تدارک دیده شده که قابل استفاده برای ناشران و پژوهشگران است.
 
در ادامه این جلسه، عبادی، طراح فونت رایانه‌ای قرآن کریم نیز به برخی ویژگی‌های این فونت اشاره کرد و گفت: این دو اثر که امروز رونمایی می‌شود فونت رایانه‌ای است که براساس استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است و قابلیت‌های ویژه و خاصی دارد و در حروف‌چینی آن برای مصاحف و کتب ادعیه کاربرد بسزایی دارد. یک سری ویژگی‌ها که در فونت‌های دیگر نیست، در این فونت وجود دارد که یکی از آنها ویژگی منحصرش در اعراب‌گذاری است.
 
وی اظهار کرد: این فایل هم می‌تواند برای افراد در نشر دیجیتال و هم برای آنها که در نشر مکتوب فعالیت می‌کنند مهم و اثرگذار باشد. این فونت مشتمل بر ۱۲۴۰ کاراکتر است که ۵۳۳ نگاره آن ترکیبی و ۴۰۳ نگاره، مفرد است. سایر نگاره‌ها نیز خاص این فونت است. همچنین این فونت امکان درج شکل‌های متفاوتی از حروف ترکیبی را دارد. امکان استفاده از این فونت در نرم‌افزارهای مختلف موبایل و موارد رومیزی وجود دارد. همچنین قابل آمارگیری بودن فونت، ویژگی مهم دیگر آن است.
 


در ادامه این جلسه رونمایی از آثار انجام شد. اولین رونمایی در این جلسه مربوط به کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» بود که بر محور شخصیت و فعالیت‌های گسترده فرهنگی و قرآنی احمد ابوالقاسمی تدوین شده و ضرورت شناسایی این اثر بیشتر بخاطر نفعی است که در ترویج فرهنگ قرآنی بویژه بین نسل جوان و نوجوان دارد.
 
کار دیگر که رونمایی شد سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی بود. این اثر در حوزه‌های متعدد فعالیت‌هایی را پوشش می‌دهد و اثری است که به صورت مشترک با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت قرآن و عترت راه‌اندازی شده است.
 
سومین رونمایی مربوط به رونمایی از فونت رایانه‌ای مصحف بود که به همت مرکز طبع و نشر قرآن و با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم تهیه شده این اقدام گام بلندی است که از محل اعتبارات کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی تدوین شده است.
 
در این جلسه همچنین علاوه بر انتخاب ولی یاراحمدی به عنوان عضو حقیقی کمیسیون تبلیغی و ترویجی، کلیات آیین نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به تصویب رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها