یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
رشد 63 درصدی در آمار شرکت‌کنندگان بخش مجازی جشنواره کتابخوانی رضوی

دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به حذف بخش مکتوب این جشنواره برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت اصل صرفه جویی، از رشد 63 درصدی شرکت‌کنندگان در بخش الکترونیک خبر داد.

به گزراش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مراسم اختتامیه این جشنواره که امروز در رواق شهید مطهری آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: یکی از موثرترین ابزار صحیح پیوند با کتاب و از مهم‌ترین بخش‌های موضوعی، جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است؛ چراکه علاوه بر کمک به ترویج و گسترش فرهنگ فاخر رضوی، موجب می‌شود ایرانیان فرهنگ‌مدار و دوستدار اهل بیت (ع)، هم‌زمان با کتابخوانی به رشد معنوی و روحانی و آشنایی دقیق‌تر با سیره تربیتی و اخلاق عملی امام رضا (ع) و دیگر کریمان اهل بیت (ع) دست یابند؛ سبک و سیره‌ای مشحون از رهنمودهای راهگشای اخلاقی و نکات شاخص تربیتی که همراه خود دانش، بینش، بصرت و فضیلت را به ارمغان می‌آورد.
  
دبیر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: منابعی در خصوص تاریخ و سیره ائمه هدی (ع) که توفیق خدمت به ساحت مقدس آنها کمتر فراهم شده است به این جشنواره افزوده شده است. بدین ترتیب در دوره نهم، حضرت جواد (ع) و در دوره دهم، حضرت هادی (ع) به جشنواره افزوده و منابع مناسب با این حضرات معصوم (ع) به مخاطبان معرفی شد.
 
وی اضافه کرد: تنوع موضوعی و دسترسی آسان به نسخه‌های الکترونیک و گویای منابع، تنوع رشته‌های جشنواره متناسب با گروه سنی، امکان شرکت بدون محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان در تمامی بخش‌ها، افزودن دو رشته جدید داستانک‌نویسی به رده سنی بزرگسال و فعالیت گروهی به رده سنی کودک و نوجوان، افزایش تعداد جوایز در سطح کتابخانه و استان (بیش از ۵۷۰۰ نفر)، همکاری با پیام‌رسان گپ به منظور تسهیل شرکت و مشارکت استان‌ها در فرایند قرعه‌کشی و صحت سنجی، از مهم‌ترین ویژگی‌های متمایز این دوره با سال‌های گذشته بود.
 
این مقام مسئول یادآور شد: افزایش قابل ملاحظه‌ آمار شرکت‌کنندگان در بخش الکترونیک و رشد ۶۳ درصدی (با توجه به حذف بخش مکتوب به دلیل حفظ سلامت عزیزان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت اصل صرفه جویی) نسبت به سال گذشته، از دیگر نتایج قابل ملاحظه در این دوره بوده است.
 
در بخش دیگری از این برنامه حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، گفت: در بحث کتاب و کتابخوانی باید به تعبیر دانشمندی اشاره کنم که گفته بود، «اتاق بدون کتاب مانند انسان بدون روح است» و دانشمند دیگری گفته بود که: کتاب پنجره ای است به سوی روشنایی که اگر نباشد اتاقی تاریک نصیب ما خواهد شد.
 
این خطیب کشوری تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ مرتبه کلمه «کتاب» در قرآن تکرار شده که این نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی نزد پروردگار است. همچنین در حدیثی که از امام صادق (ع) نقل شده، آن بزرگوار کتاب را یکی از نعمت‌های الهی عنوان می‌کند
 
وی بیان کرد: کتاب وسیله‌ای است که از طریق آن اخبار گذشتگان به آیندگان انتقال پیدا می‌کند. در نقل دیگری از امیرالمومنان(ع) آمده است که «خرد انسان های عاقل را از قلم شان بشناسید» و در جای دیگر فرموده‌اند «چه خوب گوینده‌ای است، کتاب».
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: با اینکه مطالعه شیرین و زیبا است اما متاسفانه فرهنگ مطالعه در کشور ما نیاز به گسترش و تقویت دارد که باید راهکار مناسب آن را پیدا کرد.
 
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: دوستانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال هستند، باید محتوای مناسب را بر اساس نوع نیاز جوانان و نوجوانان امروز ارائه کنند. مثلا اگر داستان حضرت زهرا در قالب رمان و در کتاب‌های کوچک و جمع و جور با قلم روان ارائه شود بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.
 
وی در پایان گفت: بسیاری از بزرگان و علمای ما که درجه فقاهت داشته‌اند، آثار متعددی برای ارائه نشانه‌هایی از شناخت خدا، نه از باب برهان صدیق، بلکه از طریق نگارش داستان‌هایی ساده ارائه کرده‌اند تا بتوانند بر اساس میزان درک و روحیه مخاطب خود مردم را با خدا بیشتر آشنا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها