شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
«الا تی تی» و کودکانی که می‌خواهند هر روز انسان‌های بهتری بشوند

«شادی بسارندی»، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «الا تی تی» در رشت که شعارش «هر روز انسان بهتری خواهم بود» است، تلاش کرده پای کتاب را به زندگی کودکان باز کند و دنیای بهتری را پیش روی آنان بگذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گیلان، جام باشگاه‌های کتابخوانی که از شروع فعالیتش در کشور چند سالی بیش‌تر نمی‌گذرد، تاکنون نتایج مثبتی به‌دنبال داشته است؛ هرچند نتیجه آن، بدون شک در چند سال آینده مشخص خواهد شد؛ کسی که در کودکی یا نوجوانی در باشگاه کتابخوانی عضو می‌شود، درست مثل کسی که به باشگاه ورزشی می‌رود، هر روز با تمرین‌ها و فعالیت‌های متنوع، ذهن، مغز، تفکر و اندیشه‌اش را ورزیده‌تر و آماده‌تر می‌کند؛ گویی که در یکی تن ساخته می‌شود و در دیگری عقل.

همچنین همانطور که در باشگاه ورزشی، مربی، نقش بسزایی دارد، در باشگاه کتابخوانی نیز تسهیلگر، نقش راهنما و تقویت‌کننده روحیه کار تیمی را دارد و به‌همین خاطر بیراه نیست که بگوییم جام باشگاه‌های کتابخوانی نقطه عطفی است برای ارتباط موثر و استوار کودکان با کتاب و کتابخوانی.
 
«الا تی تی» که در گویش گیلکی به معنای ماه است، نام یکی از باشگاه‌های کتابخوانی در رشت است؛ باشگاهی که تسهیلگر آن می‌گوید در اواسط آبان 1397 با فراخوان جام باشگاه‌های کتابخوانی آشنا شده است و با 37 عضو در رده‌های سنی 7 تا 17 سال در قالب 3 گروه (پایه اول تا سوم، پایه چهارم تا ششم و مقطع دبیرستان) فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.

«شادی بسارندی»، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «الا تی تی» هر پنجشنبه جلسات باشگاه کتابخوانی خود را برگزار می‌کرد. او تمام تلاشش را به کار گرفت تا با همدلی و همکاری اعضای باشگاه، کتاب‌های متنوع و بیشتری را مطالعه کنند. به گفته بسارندی آن‌ها حدود 100 عنوان کتاب را مطالعه و بررسی کردند؛ از کتاب «این وبلاگ واگذار می‌شود» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «دخترک کوچولو، فرمانده سیبیلو و مامان کله دودکشی» از الهام مزارعی، «کرم شلوارپوش» از احمد اکبرپور گرفته تا «خانه درختی» از تام گیتس، «شازده کوچولو»، «شش قصه از اسکار وایلد برای بچه‌ها» و ....
 

شادی بسارندی، کارشناس ارشد رشته روانشناسی و شاغل در اداره بهزیستی است و هدفش از این کار چیزی جز زیباتر کردن دنیای کودکان محله «معلولین» شهر رشت و ارتقای دانش، و داشتن زندگی بهتر نیست، شعار آن‌ها نیز از همین نگرش سرچشمه می‌گیرد؛ «هر روز انسان بهتری خواهم بود» شعاری که چیزی فراتر از همین چند واژه است و برای آن‌ها نویدبخش تغییری است برای بیشتر ارزش قائل شدن برای خود و دست‌یافتنی دیدن خوشبختی و موفقیت.

تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «الا تی تی» در مورد روند فعالیت‌های این باشگاه می‌گوید: ما طبق مرامنامه‌ی باشگاه، هر هفته، روزهای پنجشنبه، ساعت 10 صبح کنار هم جمع می‌شویم تا کتاب بخوانیم و از این طریق بچه‌ها با شخصیت‌های داستان همذات‌پنداری کنند، با قهرمانان کتاب‌ها همراه شوند و درباره آن‌ها بیاموزند و در جهت رشد فکر و فرهنگشان قدم موثری بردارند.

کتاب وسیله‌ای بود برای داشتن دنیایی بهتر، آن هم برای کودکانی که به‌دلیل جبر جعرافیایی ساکن محله‌ای شده بودند که نام «محروم و کم‌برخوردار» بر زندگی آنها سایه انداخته بود اما، کتاب و جلسات کتابخوانی باعث شده بود تا آنها کار گروهی را یاد بگیرند و برای هدفی مشخص تلاش کنند و حتی در خانواده‌هایشان نیز تاثیرگذار باشند؛ اتفاقی که با مهربانی و دلسوزی مثال‌زدنی خانم بسارندی میسّر، و به ماهی در آسمان تیره و تار کودکان بدل شده بود.
 

باشگاه «الا تی تی» توانسته بود باعث شکوفایی خلاقیت فردی و جمعی اعضایش شود. آن هم اعضایی که به گفته خود وی، همگی از افراد ساکن در بخش حاشیه شهر و در منطقه‌ی ضعیف اقتصادی بودند اما، آن‌ها با اتکا به خلاقیت و ایده‌های ابتکاری خود اقدامات زیادی را انجام دادند مانند، روزنامه دیواری مصور و برجسته‌ای که یکی از اعضا از روی کتاب «اسلاک» نوشته‌ی «دیوید آلموند» تهیه کرده و تمامی شخصیت‌ها را با کاغذ و به‌صورت متحرک ساخته بود. اجرای طرح «یار مهربان» و اهدای کتاب به اهالی محل و همچنین حضور در نمایشگاه‌های مناسبتی کتاب و اجرای برنامه‌های گوناگون در نمایشگاه، حول محور کتاب، از دیگر اقداماتی بود که این باشگاه فعال و خوش‌ذوق انجام داده بود.
 
باشگاه «الا تی تی» که هر روز بزرگ‌تر و وسیع‌تر می‌شد، کم کم به تعداد 65 عضو رسید و جلساتش را در پایگاه اجتماعی محله برگزار می‌کرد. این باشگاه سرانجام با 25 فیلم کوتاه موبایلی از معرفی اعضای باشگاه به‌همراه 20 نامه به نویسنده و تهیه مستنداتی از کارنامه فعالیتش، در چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد. شادی بسارندی خود در این مورد می‌گوید: تمامی فعالیت‌های جام باشگاه کتابخوانی را دلی و بدون هیچ چشم‌داشتی به‌صورت مستمر ادامه دادم و خُب کاری که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.
 

باشگاه شایسته تقدیر برای «شادی بسارندی» و تیم کتابخوانی‌اش یک عنوان پُرطُمطراق محسوب می‌شود و انرژی آن‌ها برای ادامه مسیر را دوچندان می‌کند. به گفته خانم بسارندی برنامه آن‌ها در ادامه این راه، تلاش و کوشش جهت شناخت ظرفیت‌های بومی منطقه «معلولین» رشت و ایجاد بستری برای توسعه توجه به امر کتاب و کتابخوانی و بروز خلاقیت‌ها است تا اینگونه فعالیت‌ها، در شهر تکثیر شود و سیمای شهر و منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
 
هرچند امروزه در مسیری که با شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی کرده است، اهالی باشگاه کتابخوانی «الا تی تی» نمی‌توانند جلساتشان را به‌صورت حضوری برگزار کنند و به‌ناچار انتخابی جز فضای مجازی با وجود مشکلات آن ندارند؛ اما، باز هم هر پنجشنبه جلسات کتابخوانی در شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود و این تسهیلگر کتاب به معرفی و پرسش و پاسخ در مورد کتاب‌ها و نویسندگان می‌پردازد.
 

در انتهای این گفت‌وگو، شادی بسارندی، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «الا تی تی» متذکر می‌شود: تمامی موفقیت‌های کسب شده تا به امروز را متعلق به خود نمی‌دانم و از تمامی افراد و سازمان‌هایی که برای باشگاه زحمت کشیده‌اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم؛ آنان که حمایت‌های مادی و معنویشان همیشه همراه ما بوده تا در آینده شاهد نسلی باشیم که برای کتاب ارزش قائل‌اند و برای زندگی بهتر تلاش بیشتری می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها