سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
پژوهش‌های دفاع مقدس در پاسخ به سؤال و حل مسأله‌ باشد

سردار بهمن کارگر در آیین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی با تأکید بر اینکه پژوهش‌های دفاع مقدس باید در پاسخ به سؤال و حل مسأله باشد، گفت: وقتی می‌توانیم برای نسل آینده درباره دفاع مقدس صحبت کنیم که گذشته ایران را برای آنها تشریح کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ آیین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس همزمان با «روز پژوهش» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
 
سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در در آیین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس ضمن گرامیداشت هفته پژوهش بیان کرد: تاریخ شفاهی دفاع مقدس یک فرایند پژوهشی فکری است که  اساس آن مصاحبه با افرادی است که سهیم در وقایع دفاع مقدس هستند و به عنوان منبع دست اول می‌تواند به صورت مکتوب و شنیداری مورد توجه قرار گیرد. هرچند که جنگ یک پدیده اجتماعی و اجتناب ناپذیر و دارای حوادث و رویدادهای تلخ و شیرین است و سن او همزاد با بشر و دارای قدمت طولانی است، اما دفاع مقدس ما دارای تفاوت‌های بسیار زیادی با سایر جنگ‌هاست و تفاوت آن در مردمی و اعتقادی بودن آن است.
 
وی روایت دقیق و صحیح دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های آن به نسل‌های آینده را وظیفه‌ای مهم عنوان کرد و افزود: بخش‌های عظیمی از خاطرات در حافظه ایثارگران است که فراموشی و پیری آنها را تهدید می‌کند و ممکن است ما را از داشتن این اطلاعات محروم کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید خاطرات از ذهن‌ها خارج و مکتوب و ماندگار شود.
 
سردار علاماتی عنوان کرد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در سه سال گذشته با سیاستگذاری راهبری و نظارت بر فعالیت‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس در نیروهای مسلح، اقداماتی را انجام داده است که این اقدامات شامل تشویق و نهادینه‌سازی فعالیت‌ها به صورت مشترک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای 1400 نفر با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر استان‌ها، مصاحبه با ایثارگران در حدود 17 هزار ساعت و پیاده‌سازی 190 هزار صفحه از مصاحبه‌های انجام شده، چاپ و نشر 300 عنوان کتاب (که 80 عنوان آن امروز رونمایی می‌شود) و آماده‌سازی و چاپ و نشر 70 عنوان کتاب برای رونمایی در سوم خرداد 1400 است.
 


وی در ادامه به اقداماتی که استان‌ها در طول 9 ماه انجام دادند، اشاره کرد و گفت: در طول این مدت، 5 هزار و 718 ساعت مصاحبه با ایثارگران انجام شده که نقش استان‌های همدان، سیستان و بلوچستان، فارس، اردبیل، قم، گلستان و سمنان بیشتر از سایر استان‌ها بوده است و در مورد چاپ کتاب‌ها تاکنون 105 عنوان کتاب چاپ شده که از 80 عنوان آن  امروز رونمایی می‌شود.
 
رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تصریح کرد: درمورد کتاب‌های اسنادی بر اساس هدفگیری که صورت گرفته و با در اختیار داشتن بالغ بر 25 میلیون سند دفاع مقدس، مقرر شده است، کتاب‌هایی در این رابطه چاپ و نشر شود. امسال 13 عنوان از کتاب‌های اسنادی آماده شده است و استان‌های خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان و آذربایجان بیشترین تلاش را در بین استان‌ها داشته‌اند.
 
در ادامه این مراسم با حضور سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از 80 عنوان کتاب پژوهشی رونمایی شد.
 


سردار  بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران و همه افرادی که در این عرصه زحمت می‌کشند بویژه کسانی که در عرصه دفاع مقدس و جبهه مقاومت جهانی زحماتی را متحمل می‌شوند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در 31 شهریور امسال فرمودند که کارهای ارزشمند بسیاری در حوزه دفاع مقدس انجام شده، ولی کم است. باید بیشتر کار کرد و فرمودند: «صد سال دیگر موضوع دفاع مقدس را می‌توانیم در کشور داشته باشیم و مردم لذتش را ببرند. همانطور که مردم هنوز سرشکستگی معاهده ترکمانچای را حس می‌کنند باید مسأله دفاع مقدس را برای نسل فعلی تشریح کرد.»
 
وی اظهار کرد: ما نباید پژوهش را برای پژوهش انجام دهیم. پژوهش‌های ما باید در پاسخ به سؤال و حل مسأله‌ای باشد. اینکه می‌گوییم دفاع مقدس از افتخارات ایران و اسلام است شکی نیست. اما وقتی می‌توانیم برای نسل آینده درباره دفاع مقدس صحبت کنیم که گذشته ایران را برای آنها تشریح کنیم، اگر صد سال قبل از دفاع مقدس را بررسی کنید، می‌بینید که چه وضعیتی داشتیم. در معاهده گلستان، ترکمانچای، جنگ جهانی اول و دوم و در دوران پهلوی دوم وقتی نگاه می‌کنید در درگیری‌ها یا خاک داده‌ایم یا آبرویمان رفته است. اما در دفاع مقدس در حالی که رژیم بعثی عراق با پشتوانه شرق و غرب و همراهی 36 کشور دنیا به کشور ما حمله کرد، حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن واگذار نکردیم.

سردار کارگر عنوان کرد: در جنگ جهانی اول، جمعیت 20 میلیونی ایران 10 میلیون نفر می‌شوند و پس از جنگ نیز اجازه ندادند که حتی این وقایع ثبت شود و همه این‌ها بخاطر این بوده که کشور توسط انگلیس و روسیه به اشغال در می‌آمده و به دنبال آن وضعیتی در ایران به وجود می‌آوردند که هنوز داریم تاوان آن زمان را پس می‌دهیم و این‌ها باید برای جوانان بیان شود.
 
وی افزود: امروز اگر افتخاراتی در هر بعدی از جمله علوم، ادبیات و اقتدار نظامی، داریم از دفاع مقدس است. شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده متولد دفاع مقدس هستند. در هر موضوعی که وارد شوید دفاع مقدس اثر خود را گذاشته و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، دشمن به دنبال این است که دفاع مقدس را تحریف و بدنام کند، لذا دفاع مقدس فقط متعلق به نظامی‌ها نیست و متعلق به همه مردم است. شأن دفاع مقدس شأن امام(ره) است و کسی نباید دفاع مقدس را مصادره کند.
 


در ادامه، اشرف سادات بروجردی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بیرون کشیدن دانش و خاطرات رزمندگان که در حادثه حضور داشتند کار بسیار بزرگی است. این کار یادآور ایثار و فداکاری آنها است که مهمترین سرمایه خود یعنی جانشان را در طبق اخلاص نهادند.
 
وی ادامه داد: تاریخ تکرارپذیر نیست. افرادی که خاطرات خود را برای ما روایت می‌کنند در حقیقت اسنادی را از خود باقی می‌گذارند که تاریخ را خواهد ساخت. تدوین تاریخ شفاهی یک کار پژوهشی است و صرفاً به مصاحبه محدود نمی‌شود. ما باید آن دانش را با روش‌هایی علمی تدوین و راستی‌آزمایی کنیم.

بروجردی با تأکید بر اینکه صرف حضور یک شخص در حادثه کفایت نمی‌کند توضیح داد: در این زمینه باید به مسائل جانبی مرتبط با حادثه و حضور افراد اهمیت قائل شویم.در همین راستا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بنا به دستور ریاست جمهوری از کتاب «نقش دولت در دفاع مقدس» رونمایی خواهد کرد. به احتمال زیاد این اثر در دهه فجر رونمایی شود.
 
معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: تصور نمی‌کنم ملتی تجربه ملت ما را در جنگ داشته باشد. اخلاص، ایمان و صداقت ملت ما یک الگو است. ما در جنگ شاهد جانثاری و فداکاری آحاد جامعه در همه عرصه‌ها بودیم.

در پایان از نویسندگان و فعالان این حوزه تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها