دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
آغاز عملیات تخریب بازارچه کتاب مشهد/ آیا کاربری «گلستان» عوض می‌شود؟

پس از گذشت 500 روز از تخیله بازار کتاب گلستان در مشهد، عملیات تخریب غرفه‌های این بازارچه به دلیل آنچه مسئولان «غیر مقاوم بودن غرفه‌ها» اعلام کرده‌اند، آغاز شد؛ با این حال همچنان بر کاربریِ فرهنگیِ این مکان در آینده و پس از اتمام مراحل بازسازی و بهسازی بازارچه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، اول خردادماه 98 در گزارش مفصلی نوشتیم که بازارچه کتاب گلستان تخیله شده است و خبرهای تاییدشده و نشده‌ای از آینده مبهم این پاتوق فرهنگی شهر حکایت دارد. آن زمان بر اساس اعلام رسمی مسئولان شهری در مشهد، بر حفظ هویت فرهنگی بازار کتاب گلستان در آینده تاکید شد.

دی‌ماه پارسال پس از اینکه حدود 7 ماه از تخیله‌ی به‌نوعی اجباری کتابفروش‌ها توسط شهرداری از این بازار گذشت، این سوژه را که برای اهالی کتاب مشهد دارای اهمیت است، پیگیری کردیم و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان اینکه «بازارچه کتاب گلستان» با قرار گرفتن در منطقه تاریخی و فرهنگی شهر و اتصال آسان به بافت مرکزی شهر، ظرفیت ایجاد و تشکیل یک هسته فرهنگی را دارد، وعده احیای این محل را داد؛ وعده‌ای که پس از یک سال از اعلام آن، خبری از تحقق‌اش نبود.

با این وجود، همچنان در وعده‌ها، موضوع «عدم تغییر کاربری این بازارچه» کاملا مشهود و سخن رسمی مسئولان بود.

ماه‌ها گذشت و این محفل کتاب‌دوستان مشهدی خاک‌ها خورد اما رسانه‌ها همچنان پیگیر موضوع بودند. «ایبنا» پس از چند گزارش پیگیرانه، چهارم آذرماه امسال نیز در گزارشی هشدار داد که «بازارچه کتاب بیش از 500 روز است که خاک می‌خورد و وضعیت آینده‌اش مبهم است». در آن گزارش هم مسئولان امر وعده داده بودند که پس از انجام کارهای فنی و مقاوم‌سازی بازار، سال آینده فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کتاب در بازار کتاب گلستان شروع می‌شود.

هجدهم آذرماه هم نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در گفت‌گوی کوتاهی با خبرنگار ایبنا درباره سرانجام پروژه بازار کتاب گلستان، اظهار کرد: این موضوع در دستور کار سال گذشته کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد قرار داشت و از جمله پروژه‌هایی بود که از نظر اجرایی مطابق گفته کارشناسان به‌دلیل قرار گرفتن روی کال قره‌خان نیاز به مقاوم‌سازی داشته است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد تاکید کرد: هیچ‌گونه تغییر کاربری برای این فضا در نظر گرفته نشده است و بعد از اتمام کار عملیاتی دوباره شاهد حضور فعالان فرهنگی در این بازارچه خواهیم بود.

ابنیه غیرمقاوم بازارکتاب گلستان تخریب شدند
حالا و از روز گذشته، انتشار تصاویری از ورود ماشین‌آلات سنگین ساختمانی به این بازار مجددا نگرانی اهالی کتاب را به دنبال داشته است. تلاش‌های ما همچنان برای گفت‌وگو با «امیرسیاوش حجازی» مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد بی نتیجه ماند اما مهدی نعمتی خیرآبادی، رئیس اداره سرمایه‌گذاری‌های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره ورود ماشین‌آلات سنگین و تخریب‌های صورت گرفته، گفت: این علمیات در ادامه موضوع مقاوم سازی بازار است.


وی با بیان اینکه عملیات‌های در نظر گرفته شده برای بازسازی و مقاوم‌سازی بازار کتاب گلستان در سه بخش پیش بینی شده است، افزود: بخش اول مربوط به مرمت و جمع‌آوری آب‌های سطحی کال قره‌خان بود که رفع آسیب و ایمن شده است و در واقع بخش اول پروژه به اتمام رسیده است. بخش دوم  مربوط به موضوعات بستر خاکی، روسطحی و ابنیه است که در حال حاضر مشغول آن هستیم و بخش سوم نیز مربوط به مسائل زیرسطحی است.
 
رئیس اداره سرمایه‌گذاری‌های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون وارد کارهای روسطحی و ابنیه شده‌ایم، افزود: بخشی از ابنیه بازار کتاب گلستان به‌شدت ناپایدار هستند که به همین دلیل تخریب‌هایی از روز گذشته آغاز شده است. در این فضاها، سازه‌های سبک جانمایی می‌شود.

نعمتی خیرآبادی با اشاره به اینکه عملیات فنی طبق طراحی مشاور پروژه در حال انجام است، یادآور شد: در بخش جنوبی بازار قسمت‌هایی وجود دارد که کمترین آسیب را دیده و بهسازی انجام شده است و به همین صورت باقی می‌مانند.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری‌های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد که بارها بر کاربری فرهنگی بازار گلستان تاکید کرده و وعده داده بود که کتاب در کاربری این بازار جایگاه ویژه‌ای دارد، کتاب را داده بود، بار دیگر تاکید کرد: کاربری بازار گلستان قطعا فرهنگی است که عنصر کتاب نیز در آن به صورت ویژه دیده شده است.


وی وعده داد: پیش بینی شده است پایان امسال و همزمان با جشن باستانی نوروز افتتاح این گذر با کاربری فرهنگی و نگاه ویژه به کتاب را شاهد باشیم.

یادآوری می‌شود، بازار گلستان در تقاطع فرهنگی و ادبی و دانشگاهی کلان شهر مشهد، ظرفیت گسترده‌ای در تبدیل شدن به یک نمایشگاه دائمی کتاب را دارد و امید است که کتاب در آینده این بازار کمرنگ نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها