یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
فیلسوفی که با کشف طبیعت به دردسر افتاد

ولتر در کتاب «اسب و سگ» فیلسوفی را به تصویر می‌کشد که با کشف رازهای طبیعت به دردسر می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اسب و سگ» کتابی است که ولتر، نویسنده فرانسوی، برای کودکان و نوجوانان نوشته و به تازگی با ترجمه غلامرضا امامی در قالب مجموعه «نویسندگان بزرگ، خوانندگان کوچک» از سوی نشر گویا راهی کتابفروشی‌ها شده است.
 
در این کتاب داستان مردی به نام «زند» بیان می‌شود که بعد از متارکه با همسرش «عذرا» متوجه می‌شود در جهان هیچ‌کس همچون فیلسوفی که طبیعت، کتاب بزرگ خدا را می‌خواند، خوشبخت نیست و به کشف عمیق‌ترین واقعیت‌های جهان دل می‌بندد و به پرورش روانش توجه می‌کند و به مطالعه ویژگی‌های حیوانات و گیاهان می‌پردازد. اما ناگهان سگ ملکه و اسب پادشاه گم می‌شوند و او را دچار دردسر می‌کنند.
 
 
غلامرضا امامی

غلامرضا امامی درباره نویسنده این کتاب به ایبنا می‌گوید: ولتر از نویسندگان و فیلسوفان شهیر فرانسوی است که در زندگی پربارش در جست‌وجوی دادگری و آزادی‌خواهی کتاب‌های بسیاری نوشته است. او به قصه‌های قدیمی ایرانی و حکمت‌های باستانی دلبسته بود و کتاب «اسب و سگ» را باالهام از نقاشی‌ها و مینیاتورهای ایرانی نوشت و با مطالعه «اوستا» کتاب مقدس پیامبر پارسی، اشو زرتشت و زند به تفسیر این کتاب پرداخت.
 
این نویسنده و مترجم در ادامه می‌افزاید: «اسب و سگ» داستانی زیبا و آموزنده و روایتی است از قصه ایرانی کهنی برای نسل جوان. ولتر در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه یک مرد عارف با دقت و کنکاش در طبیعت و تیزبینی می‌تواند از روی رد پا و سایر مشخصات، ویژگی‌های حیوان‌هایی که هرگز ندیده است را بازگو کند.

او درباره سایر کتاب‌های این مجموعه نیز توضیح می‌دهد: این کتاب به همراه کتاب دیگری به نام «کره اسب آتشین» با ترجمه محمد قاضی در قالب مجموعه کتاب‌های «نویسندگان بزرگ، خوانندگان کوچک» از سوی نشر گویا منتشر شده است. چهار عنوان کتاب دیگر این مجموعه با عنوان‌های «بلبل امپراطور چین» نوشته هانس کریستین اندرسن، «زیبای خفته» اثر شارل پرو، «قدرت جهانی شش مرد» نوشته برادران گریم و «گربه شیطان» نوشته جیمز جویس، پیش از این از سوی نشر پرتقال منتشر شده بود و چهار عنوان دیگر این مجموعه از نویسندگان بزرگی مانند امبرتو اکو، مارک تواین، تولستوی و جیم جویس نیز به زودی از سوی نشر پرتقال منتشر خواهد شد.

وُلتر از نامدارترین فیلسوفان و نویسندگان فرانسوی عصر روشنگری است. شهرت او به خاطر ذکاوت خارق‌العاده‌اش، مخالفت‌هایش با کلیسای کاتولیک، حمایتش از آزادی مذهب، آزادی بیان، و جدایی دین از سیاست و شجاعتش در بیان نظریات بی‌پرده است. تمام شور زندگی او در جست‌وجوی عدالت بود. ولتر در تمام سبک‌های ادبی و نوشتاری از جمله نمایشنامه، شعر، رمان، مقاله، و نوشته‌های تاریخی و علمی دست داشت. او بیش از ۲۰ هزار نامه و بیش از ۲ هزار کتاب و کتابچه نوشت. او مانند بسیاری از متفکران عصر روشنگری دئیست بود و در آثارش اغلب به نقد عدم مدارا، تعصب مذهبی و ساختار قدرت در فرانسه عصر خود می‌پرداخت.

نشر گویا، کتاب «اسب و سگ» را با شمارگان 500 نسخه و قیمت 28 هزار تومان منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها