جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
چرا قوانین برای دسترسی معلولان به کتاب اجرایی نمی‌شود؟!

کارشناسان در نشست «فقدان حمایت و نشر کتاب افراد دارای معلولیت (راهکارها و پیشنهادها)» اجرای قوانین موجود برای حمایت بیشتر از معولان به‌ویژه افزایش دسترسی به منابع مطالعاتی با توجه به ظرفیت‌ جامعه معلولان را ضروری دانستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست «فقدان حمایت و نشر کتاب افراد دارای معلولیت (راهکارها و پیشنهادها)» با حضور منصور برجیان، رئیس انجمن علمی و آفرینش‏‌های هنری معلولان ایران و منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور جمعه(30 آبان‌ماه)، در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.  
 
شادکام با بیان اینکه افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد جامعه به کتاب و کتابخوانی و همچنین نویسندگی علاقه دارند گفت: از چند منظر می‌توان به مقوله کتاب برای معلولان نگاه کرد. سال 1394 در قانون حمایت از معلولان به موضوع دسترسی این افراد به منابع مطالعاتی پرداخته شده‌است. این قانون بعد از تصوب در هیات وزیران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ و این نهاد را مکلف کرد تا فرصت برابر دسترسی به منابع مطالعاتی را برای جامعه معلولان را فراهم کند اما متاسفانه این فرصت ایجاد نشده‌است.
 
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور افزود: نزدیک به 5000 دانشجوی نابینا و کم‌بینا در مقطع کارشناسی و 1000 دانشجوی در مقطع کارشناسی‌ارشد از این جامعه در کشور مشغول تحصیل هستند که نشان توانایی و استعداد آن‌هاست. با توجه به آمار مشارکت نابینایان و کم‌بینایان در دو دوره جشنواره کاما نزدیک به 100 نویسنده نابینیا و کم بینا مشارکت داشتند.    
     
نویسندگان توانمند نابینا نیازمند حمایت هستند  
وی درباره ضرورت تامین امکانات برای نوشتن کتاب به قلم معلولان، افزود: افراد معلول ثابت کرده‌اند برای نوشتن کتاب، در مقایسه با سایر افراد از نظر خلاقیت و نوآوری عقب نیستند و فقط به تجهیزات برای نوشتن نیاز دارند. شاید نزدیک به 100 نویسنده نابینا و کم‌بینا توان چاپ کتابشان را ندارند اما با ذوق و علاقه به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اگر فرد بینا برای چاپ کتاب 6 ماه زمان نیاز داشته باشد، نابینایان نویسنده به یک‌سال زمان نیاز دارد. حمایت از تولید کتاب بریل در قانون حمایت از معلولان نیامده است و موجب شده تا از ضمانت اجرایی لازم را نداشته باشد.               
 
شادکام درباره مشکلات چاپ کتاب افراد معلول ادامه داد: متاسفانه افراد نابینا برای چاپ و فروش کتاب‌هایشان با مشکلات متعددی مواجه هستند. یکی دیگر مسائل تامین منابع برای مخاطبان نابینیا و کم‌بینا، در دسترس نبود منابع موجود در بازار است که با تعامل با ناشارن سارسر کشور ایجاد می‌شود. براساس قانون، ناشران باید فایل کتاب‌هایی که سالانه در کشور منتشر می‌شود را برای تولید کتاب بریل و کتاب صوتی در اختیار مراکز مرتبط قرار دهند اما متاسفانه ناشران از انگیزه کافی برای این کار برخوردار نیستند و البته عامل مشوقی نیز وجود ندارد؛ علاوه‌براین نپیوستن ایران به قانون کپی‌رایت هم برای اجرای این قانون مانع ایجاد کرده‌است.
 
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور افزود: وجود برنامه مدون، هدفمند و تخصیص بودجه سالانه برای تولید کتاب بریل و گویا برای حمایت از معلولان برای دسترسی به منابع مطالعاتی ضروری است؛ همچنین برای ناشران علاقه‌مند امتیاز‌هایی قائل شوند تا رغبت لام برای عمل به مسئولیت اجتماعی فراهم شود. چاپخانه‌های تولید کتاب بریل با توجه به گرانی کاغذ از حمایت چندانی برای تولید کتاب بریل برخوردار نیستند در‌حالی‌که سالانه 100 هزار عنوان کتاب در کشور تولید می‌شود که افراد نابینا از‌آن‌ها محروم هستند.     
 
شادکام با بیان اینکه در دسترس نبودن کتاب برای افراد معلول با قوانین موجود داخلی و بین‌المللی مغایرت دارد، افزود: با تخصیص بودجه جزئی امکان تقویت فعالیت چاپخانه‌های تولید کتاب بریل در کشور فراهم می‌شود. کتاب‌های صوتی نیز برای نابینایان و کم بینایان از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست، بنابراین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی امر فرهنگ در کشور می‌خواهیم برای افراد دارای معلولیت برنامه مدون داشته باشد. بهره‌‌مندی از دیدگاه کارشناسان حوزه فرهنگ وهنر، سازمان فرهنگی شهرداری و البته افراد معلول تحصیل‌کرده برای تدوین قانون جامع، موثر و با تامین بودجه لازم برای رفع مشکلات این حوزه راهگشاست.  

وی افزود: نویسندگان معلول با مشکلات متعددی مواجه هستند وظیفه اصلی انجمن‌ها شناسایی افراد نخبه است و در برگزاری جشنواره ملی کاما سال گذشته 20 شایسته تقدیر و برتر و همچنین دوره نخستین این جشنواره 11 نویسنده نابینا و کم‌بینای برتر و شایسته تقدیر، معرفی و تقدیر شدند. آثار برتر جشنواره ملی کاما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شد اما تا به امروز حتی یک نسخه از آن‌ها خریداری نشده‌است.  

شادکام برای تقویت جریان حمایت از افراد معلول نویسنده بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این حوزه ورود کنند و دولت در هر وزارتخانه و سازمان و ارگانی یک نفر نماینده برای پیگیری اجرای قانون حمایت از معلولان در نظر بگیرد و گزار‌ش‌های منظم تدوین شود. کتاب بریل با بودجه اندک تولید می‌شود و از نظر کیفی با استاندارد‌های بین‌المللی فاصله دارد. کتاب‌های صوتی نیز از استاندارد مناسبت برخوردار نیستند و به جای افزایش تمایل مخاطب به کتابخوانی، گاهی به اصطلاح موجب دلزدگی می‌شوند.   
 
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور با اشاره به تاثیر منفی وابستگی نابینایان به کتاب‌های صوتی گفت: تولید کتاب صوتی در بریل لازم و ملزوم یکدیگر‌اند اما مزیت اصلی کتاب‌های بریل تاثیر آن بر افزایش توانایی دیکته افراد نابینا است و وابستگی این افراد به کتاب‌های صوتی موجب شده، حتی افراد تحصیل‌کرده در سطح دکتری جامعه نابینا در دیکته بسیار ناتوان باشند.  

مرکز روکی را به اداره کل بهزیستی استان تهران واگذار نکنید
شادکام درباره تصمیم سازمان بهزیستی در واگذاریس مرکز رودیکر به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز تولید کتناب بریل در کشور به اداره کل بهزیستی استان تهران بیان کرد: از مسئولان بهزیستی کشور خواهش می‌کنیم مرکز رودکی را به اداره کل استان تهران واگذار نکنند چراکه زمینه‌ساز مشکلات بیشتری در جریان تولید کتاب بریل خواهد شد به‌جای واگذاری این مرکز،‌ برای تقویت آن برنامه‌ریزی کنند.   

ارگان‌ها به مسئولیت اجتماعی خود در قبال افراد معلول توجه کنند
برجیان با اشاره به بی‌توجهی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به مسئولیت اجتماعی خود در قبال افراد معلول، بیان کرد: یکی از مشکلات عمده نویسندگان معلول به فروش نرفتن کتاب‌هایشان است؛ در‌حالی‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خرید کتاب‌های افراد برگزیده جشنواره ملی کاما خبر داده بودند اما خبری نشد. سازمان بهزیستی کشور نیز چندان به فعالیت نویسندگان افراد معلول توجه ندارد درصورتی که می‌دانیم توجه به کتاب و کتبخوانی رکن اساسی برای ارتقاء فرهنگ جامعه است.

وی درباره مناسب‌سازی کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: متاسفانه امکان ورود و حضور در کتاخانه‌های عمومی کشور وجود ندارد؛ علاوه‌براین بخش بریل برای افراد نابینا و کم‌بینیا دایر نیست در‌حالی‌که بسیار ضروری است همچنین افراد معلول برای استفاده از این کتابخانه‌های محق هستند چراکه این مکان‌ها با بودجه عمومی ساخته شده‌است. مناسب‌سازی فرهنگسرا‌ها نیز ضروری است.

برجیان یکی از دلایل اصلی اجرایی نشدن قوانین موجود برای معلولان را مطالبه‌گر نبودن ذی‌نفعان دانست و گفت: معلولان به دلیل درگیری با مسائل زندگی و معیشت چندان به تحقق قوانین موجود توجه نمی‌کنند؛ بنابراین معرفی یک نماینده در سازمان‌‌های مختلف برای پیگیری حقوق افراد معلول پیشنهاد قابل‌توجهی است.

رئیس انجمن علمی و آفرینش‏های هنری معلولان ایران افزود: توجه به معلولان بزرگترین اقدلیت کشور هستند  بنابراین خواهشمندیم قوانین موجود برای حمایت از این افراد اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها