جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
استمرار طرح‌‌ فروش فصلی با تخفیف به داغ ماندن تنور کتابفروشی‌ها کمک می‌کند

شیوع پاندمی کرونا در سال جاری نتوانست اجرای طرح پاییزه کتاب 99 را متوقف کند. در این دوره پاییزه کتاب توانست برخی از کاستی‌های خود را برطرف کند به گونه‌ای که اعتبار خرید مشتریان تا سقف 200 هزار تومان افزایش یافت و استمرار این طرح طی سال مطالبه برخی کتابفروشان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، طرح پاییزه کتاب 99 در حالی از 24 آبان آغاز و تا 30 آبان ماه ادامه داشت که استان قم با مشارکت 70 کتابفروشی در رتبه چهارم استان‌های شرکت کننده در طرح قرار گرفت. طرح فصلی فرصتی است که به کتابفروش و مخاطب کمک می‌کند به نحوی که هر دو طرف ماجرا به طرح‌های فصلی به عنوان یک مطالبه، توقع و رویه نگاه می‌کنند. بنابراین لازم است با توجه به شرایط پیش آمده متولیان این طرح نگاه جدی، عمیق و دقیق‌تری در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبار و حتی کیفیت برگزاری آن داشته باشند. کاستی‌ها و مزایای طرح پاییز کتاب 99 را از کتابفروشی‌های استان قم پیگیری کردیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
حمید خلیلی مدیر انتشارات شهید کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم درباره اجرای طرح پاییزه کتاب 99 گفت: این طرح برنامه‌ فوق‌العاده خوب و مفیدی است و در راستای بهبود و ترویج فرهنگ کتابخوانی گام برمی‌دارد. بویژه از زمانی که روش آنلاین به فرایند فروش اضافه شده و اگر مشتری درخواست خرید آنلاین را داشته باشد این زیرساخت فراهم آمده است.
 
وی به دومین ویژگی این طرح اشاره کرد و یادآور شد: اتفاق دیگری که در این دوره رقم خورد افزایش سطح خرید مشتری بود که قابل تقدیر و تشکر است.
 

مخاطب از طرح توقع دارد و به آن به‌صورت یک رویه نگاه می‌کند
خلیلی عنوان کرد: ما جز کتاب‌فروشی‌هایی بوده‌ایم که از روز نخست که این طرح آغاز شد در آن مشارکت داشتیم و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم. اما بهتر است این طرح طی سال استمرار داشته باشد و هر ایرانی بتواند یک مبلغی را از کتاب‌فروشی با تخفیف خرید کند و به صورت ثابت نباشد. در ادامه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران می‌تواند سالیانه یا ماهیانه کتاب‌فروشی‌ها را از نظر مالی پشتیبانی کند و اعتبار لازم را به آن‌ها تخصیص دهد. بنابراین برگزارکنندگان باید روی استمرار طرح طی سال فکر کنند. این طرحی است که مخاطب به عنوان یک رویه به آن نگاه می‌کند و توقع دارد هر بار بهتر از نوبت قبل اجرا شود.
 
این فعال حوزه کتاب به آسیب‌های این طرح هم اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه پس از اتمام طرح، مدتی رکود اتفاق می‌افتد اما ارزشش را دارد و مخاطب باید به این سمت حرکت کند و توسط این طرح تشویق به خرید شود.
 
وی اضافه کرد: برگزارکنندگان به جای این‌که طرح پاییزه یا تابستانه را اعلام کنند بهتر است اعلام کنند هر ایرانی طی سال می‌تواند به طور مثال 500 هزار تومان کتاب از فروشگاه‌های مختلفی که طرف قرارداد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند خرید کنند و مانند همین طرح، کد ملی بدهند و کتابشان را انتخاب و خرید کنند. این موضوع باعث می‌شود که به صورت مستمر کتاب‌فروشی‌ها پاخور و محل رجوع باشد و مردم هم رغبتشان به مطالعه بیشتر شود.
 
ثبت کتاب‌ها به زبان غیرفارسی در این طرح دیده نشده است 
معصومه نوری مسئول فروش انتشارات قاصدک با اشاره به اینکه ثبت کتاب‌ها به زبان غیرفارسی در این طرح دیده نشده توضیح داد: انتشارات قاصدک کتاب‌های کودک و نوجوان به زبان عربی را چاپ می‌کند و یکی از مشکلات این طرح این است که کتاب‌های به زبان غیرفارسی در این طرح دیده نشده و نمی‌توانیم در سامانه ثبت کنیم.
 
نوری اضافه کرد: ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی کاستی دیگر این طرح است چراکه بسیاری از مشتریان از اجرای این طرح بی‌خبر بودند و بعد از این‌که ما از آن‌ها استقبال ‌کردیم و شماره ملی آن‌ها را درخواست کردیم تعلل می‌کردند و دچار تردید می‌شدند.
 
مسئول فروش انتشارات قاصدک گفت: به عنوان اولین حضور در طرح فصلی کتاب تجربه مناسبی را کسب کردیم اما چون مشتریان اطلاع نداشتند و در روزهای آخر خریدهایشان را انجام دادند به اندازه کافی نتوانستیم از مزایای این طرح استفاده کنیم. امیدواریم در طرح‌های بعدی برخی از مشکلات به ویژه نادیده گرفتن کتاب‌های غیرفارسی برطرف شود.
 

اعتبار این‌گونه طرح‌ها افزایش یابد
علی حاجی‌تقی مدیر انتشارات «ارمغان طوبی» و عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان قم هم درباره مزایا و معایب پاییزه کتاب گفت: در این طرح با توجه به شیوع کرونا و قرنطینه‌ای که پیش رو داریم استقبال نسبتاً بهتر بود. در این طرح و طرح‌های قبل فروش مجازی چه از طریق فضای مجازی یا سایت داشته‌ایم و اگر درخواست کننده این تخفیف‌ها را اعلام می‌کرد تخفیف‌ها برایشان اعمال می‌شد.
 
وی افزود: در این دوره سامانه خوب عمل کرد و مشکلاتی که قبلاً داشت مرتفع شد اما بعضی نقاط در بعضی ساعات با کندی مواجه بودیم که درمجموع رضایت‌بخش بود. همچنین با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه‌های استانی نیاز است اعتبار خاصی به این‌گونه طرح‌ها اختصاص داده شود.
 
مدیر انتشارات «ارمغان طوبی» تاکید کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی که از قبل شده بود اکثر مشتریان اطلاع داشتند که کتاب‌فروشی تا ساعت 18 عملا باز است. اما اکثر مردم ساعت 7 یا 8 عصر تصمیم می‌گیرند از خانه بیرون بروند و خرید کنند بنابراین یک جور ناهماهنگی به وجود می‌آمد. ما به درخواست مشتری علاوه بر 20 درصد تخفیف طرح پاییزه 10 درصد هم خودمان پیش‌بینی کردیم و کتاب‌ها را با 30 درصد عرضه می‌کردیم.
 
عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان قم یادآور شد: کار ویژه دیگری که در این طرح اتفاق افتاد این بود که طرح قبل از اجرای قرنطینه دو هفته‌ای در کشور اجرا شد و بسیاری از مردم برای این‌که این دو هفته از کتاب برای سرگرمی بچه و خودشان استفاده کنند به کتابفروشی مراجعه کردند.
 
مشتری قبل از شروع طرح برای خرید کتاب مراجعه نمی‌کند
سید رضا حسنی زاده مدیر کتاب‌فروشی فرهنگ در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: اعتبار ما تمام شده بود اما بعد 300 هزار تومان حسابمان شارژ شد. این‌گونه طرح‌ها بسیار خوب و مناسب است و باعث می‌شود در اوضاع و شرایط کنونی تعداد مشتریان بیشتر شود اما با توجه این‌که مبلغ کتاب هر فرد و کد ملی افزایش داده شده بود ما تعداد کمتری را جواب‌گو هستیم.
 
حسنی زاده ادامه داد: مخاطبان تقریباً دو هفته قبل از شروع طرح برای خریدن کتاب مراجعه نمی‌کنند مگر در مواقع ضروری و از دو هفته پیش پرس‌وجو می‌کنند که طرح چه زمانی شروع می‌شود و خریدشان را موکول می‌کنند به اجرای طرح تا از تخفیف‌های آن استفاده کنند.
 
وی در ادامه پیشنهاد کرد تا پس از اتمام شارژ زمان فرایند شارژ مجدد تسریع شود چرا که زمان مراجعه مشتریان شرمنده آن‌ها می‌شویم. متاسفانه برخی از کتابفروشان دو سه روز قبل از اتمام طرح اعتبارشان تمام شد و مشتریان نتوانستند از تخفیف استفاده کنند.
 
مدیر کتاب‌فروشی فرهنگ تاکید کرد: به دلیل اینکه طی چند ماه اخیر قیمت کتاب‌ها افزایش پیدا کرده انتظار داریم مسئولان اعتبار و تخفیف بیشتری قائل شوند.
 

نسبت به اطلاع‌رسانی طرح زودتر اقدام شود
محمدصادق موسوی مدیر فروش نشر حبیب هم درباره کم و کیف اجرای این طرح توضیح داد: ما در کتاب‌فروشی‌مان بیشتر کتاب‌های عمومی و مذهبی عرضه می‌کنیم که به زبان عربی و فارسی هستند و از روزی که طرح اجرا شد، مشتریان برای خرید مراجعه کردند و طی دو روز اخیر مراجعات بیشتر هم بود.
 
مدیر فروش نشر حبیب بیان کرد: باتوجه به این‌که رفت‌وآمد مردم کمتر شده خریدوفروش کتاب‌ها نیز کمتر شده بنابراین به فروش اینترنتی روی آوردیم.
 
موسوی گفت: ما تنها در دو طرح فصلی فروش کتاب شرکت کردیم اما با توجه به همین دو دوره حضور باید گفت اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات کم صورت گرفته و اگر زودتر اطلاع‌رسانی درباره اجرای طرح پاییزه صورت گیرد بازخوردها نیز بهتر می‌شود چرا که بسیاری از کتابخوانان از شروع و آغاز طرح سوال می‌کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها