سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس برگزار شد

در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی و برگزیدگان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان فارس دوشنبه ۲۶ آبان 1399 به صورت مجازی و با حضور مهدی صباغ، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، برگزار شد.
 
در این مراسم از برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی شامل، کتابخوانان، کتابداران، خدمتگزاران، انجمن های شهرستانی و پیشکسوت برتر، همچنین برگزیدگان دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس تقدیر شد.
 
مشارکت بیش از ۷۸ هزار نفر در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی فارس
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این مراسم با اشاره به فعالیت های کتابخانه‌های عمومی در یک سال گذشته، گفت: اتفاق‌های خوبی در کشور برای فارس رقم خورد که حاصل همراهی و همدلی کتابداران و فعالان حوزه کتابخوانی و هم افزایی دستگاه های اجرایی بود و این ارتباط و همدلی و همراهی نتایج خوبی را برای استان داشت؛ کسب عنوان پایتختی کتاب شیراز، تمدید این عنوان برای سال ۱۴۰۰ و کسب عناوینی در جشنواره‌های عشایر و روستاهای دوستدار کتاب برای فارس و برگزیده شدن انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس به عنوان انجمن برتر کشوری از این دستاوردها است.
 
روح الله منوچهری اضافه کرد: در این مدت علی‌رغم تعطیلی فیزیکی کتابخانه‌ها و محدودیت‌ها برنامه‌های متنوع و جالب در سطح کتابخانه‌های عمومی برگزار شد و نقش کتابخانه‌ها به‌خوبی نشان داده شد.
 
وی با تصریح اینکه اصلاح بودجه نهاد و قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی در گفت‌وگو با ۱۵ نماینده از مجموع نمایندگان فارس دنبال شده است، گفت: در حوزه زیرساختی، کلنگ‌زنی دو پروژه کتابخانه مرکزی صدرا و کتابخانه شهر نورآباد نیز شروع شده است. آغاز بازسازی کتابخانه دستغیب و تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز نیز از مهمترین اتفاق‌های کتابخوانی در پایتخت کتاب شیراز است.
 
منوچهری با اشاره به توسعه کتابخانه‌ها در یک سال گذشته ادامه داد: افتتاح فاز اول کتابخانه عظیمی گراش، کتابخانه شهدای اینانلو شهر قره بلاغ فسا، کتابخانه شهدای سلامت در شهر صدرا، کتابخانه کودک و نوجوان شهروند فسا، کتابخانه مشارکتی پلیمر سپیدان، کتابخانه عمومی شهر مبارک‌آباد، ساختمان جدید کتابخانه شهر وراوی و اولین سالن مطالعه عمومی استان فارس از جمله این پروژه‌ها است؛ همچنین با همکاری اداره کل زندان ها، تمامی ۱۸ زندان فارس صاحب کتابخانه شدند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین از تجهیز کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌های اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: راه اندازی محفل قندپارسی، اجرای دو فاز طرح سفیر کتاب ویژه نوسوادان و مددجویان زندان، فاز دوم و سوم نسیم دانایی و طرح محیا برای ارسال کتاب به شهرستان‌هایی با منابع پایین‌تر از میانگین استان، از طرح‌هایی بود که در این مدت اجرا شد.
 
وی با اشاره به اینکه زیرساخت و تجهیزات لازم برای تمامی کتابخانه‌ها فراهم شده است، گفت: تجهیزات مشارکتی را در دو فاز ارسال کردیم که نیازهای اولیه کتابخانه‌ها رفع شود.
 
به گفته منوچهری فعالیت‌های ترویجی و آموزشی گسترده در حوزه فضای مجازی همچون کتابستانه، یک روز پس از کرونا، راه آبادی، نشست‌های کتابخوان، قصه‌گویی و کارگاه‌های آموزشی به همت کتابداران فارس انجام شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشارکت بیش از ۷۸ هزار نفر در دهمین جشنواره کتابخوانی در فارس، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با توجه به محدودیت‌ها،  کاملا به صورت مجازی برگزار شد.
 
منوچهری اضافه کرد: در این جشنواره ۶۴۷ نفر به صورت فردی و ۴۰ نفر هم به صورت خانوادگی برگزیده شدند.
 
فارس از استانهای برتر در حوزه کتابخانه‌های عمومی است
مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز که به صورت ویدئوکنفرانس مهمان این برنامه بود، عنوان کرد: بسیار علاقه‌مند بودم که می‌توانستم با حضور در جمع همکاران، یک سال تلاش، کوشش و جهاد را در عرصه فرهنگ، ادب و کتابداری را تبریک بگویم.
 
سیدمهدی صباغ با اشاره به اینکه کرونا باعث شده تا جلسه‌ها به صورت مجازی برگزار شود و همکاران تبریک این هفته را به صورت مجازی پذیرا باشند، یادآور شد: بزرگ‌ترین دانشگاه هر فرد، مجموعه کتاب‌های او است و داشتن کتاب را یک موهبت می‌دانم.
 
وی اضافه کرد: استان بزرگ فارس با ۳۶ شهرستان و ۱۱۰ شهر، ۱۹۵ کتابخانه نهادی و ۴۵ کتابخانه مشارکتی از استان‌های برتر ما در حوزه کتابخانه و کتابداری و برنامه‌های فرهنگی است.
 
صباغ با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های ترویجی در فضای مجازی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که این تهدید به فرصت تبدیل شود و با پررنگ کردن فعالیت‌های کتابخانه‌ای در فضای مجازی، فضا و جو کتاب و کتابخوانی را در جامعه و محیط خانواده‌ها زنده نگه داریم.
 
مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر ضرورت تولید محتوا برای تمامی گروهای‌های سنی تأکید و عنوان کرد: لازم است تلاش‌های بیشتری برای جذب مخاطب در فضای مجازی صورت گیرد. تعامل سازنده با سایر سازمان‌ها بسیار گره‌گشا است تا نتیجه بهتری داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه اهتمام لازم در استان فارس برای برگزاری جلسات انجمن‌های کتابخانه‌ها وجود دارد، گفت: برگزاری منظم جلسات انجمن‌ها، برگزیده شدن استاندار فارس عنوان استاندار برتر در کشور و دو انجمن شهرستانی فارس در جایگاه انجمن های برتر نشان از این است.
 
صباغ با بیان اینکه تلاش ما این بوده که با سرعت بخشیدن به رفع مشکلات حوزه منابع استانی، شرایط بهتری برای کتابخانه‌های عمومی انجام شود، تأکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به کمبودها و مشکلات حوزه قانون گذاری این سازمان، در تلاش است که هم با پیگیری افزایش ردیف بودجه دولتی نهاد در ۱۴۰۰ و هم از طریق اصلاح قانون نهاد از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس، بهترین شرایط برای جامعه بزرگ فرهنگ کشور در نهاد کتابخانه‌های عمومی با  ۷۵۰۰ کارمند فراهم شود.
 
در پایان از برترین‌های حوزه کتابخانه‌های عمومی فارس تقدیر شد. آمنه دردانه و افسانه مظفری از شهرستان نی‌ریز، کتابداران برتر در حوزه فعالیت‌های ترویجی؛ فریناز تورانی شهرستان اوز و لیلا خادمیان شهرستان خرامه، کتابدار فعال در فضای مجازی و محمدرضا شاکری از شهرستان فیروزآباد به عنوان پیشکسوت برتر معرفی و قدردانی شدند. در حوزه کتابخوانان برتر نیز از زهرا رجب زاده از شهرستان کازرون در رده سنی کودک؛ علیرضا جعفری از  روستای کدنج شیراز در رده سنی نوجوان و امین قربانی از شهرستان نی‌ریز در رده سنی بزرگسال و در حوزه خدمتگزار برتر از بهروز الهیاری شهرستان شیراز تجلیل شد.
 
همچنین انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سپیدان به ریاست جمال جوادی جهرمی، فرماندار و رئیس انجمن و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آباده به ریاست زین‌العابدین نیک مرام، فرماندار و رئیس انجمن، انجمن‌های برتر کتابخانه‌های عمومی استان فارس شناخته شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها