دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
منصوره اتحادیه: دانشجویان با نگاه انتقادی کتاب بخوانند

آئین اختتامیه چهار رویداد علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی در بستر مجازی برگزار شد. گفتنی است در این برنامه، منصوره اتحادیه به‌عنوان استاد خادم کتاب و سید ضیا موحد به‌عنوان استاد راهنمای برگزیده معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آئین اختتامیه چهار رویداد علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی شامل «بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی» و «نخستین دوره مسابقه کتاب سه دقیقه‌‌ای»، «هجدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی» و  «چهارمین دوره از جشنواره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای»، عصر امروز (دوشنبه 26 آبان‌ماه) از سوی انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی با حضور حامد علی اکبرزاده؛ دبیر علمی این جشنواره‌ها و حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاد دانشگاهی در بستر مجازی و در قالب برنامه برخط برگزار شد.
 
منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌صورت برخط در این برنامه گفت: ارزش هر علمی با نافع بودن آن برای بشر سنجیده می‌شود. علومی مانند علوم پایه، علوم انسانی و هنر در مبانی علمی خود ممکن است به‌صورت مستقیم نفع آنی برای صاحب آن نداشته باشد؛ اما برای تقویت و توسعه پایه‌های دانشی و فراهم آوردن زمینه‌های فکری برای سایر علوم ضرورت قطعی دارد.
 
وی افزود: آنچه که مهم است، توجه به علوم و تفکیک منطقی آن‌هاست. در اینجا باید مراقب تفریط و افراط‌ها باشیم. در توجه به علوم کاربردی باید به موضوع کاربرد آن توجه کنیم. برگزاری پایان‌نامه‌های سال دانشجویی می‌تواند فرصت غنیمتی پیش‌روی دانش‌‌پژوهان جوان قرار دهد تا امیدوارانه به کسب دانش و ارائه راهکار برای حل معضلات بپردازند. گفتنی است، فضای فکری حاصل از نگاه کاربردی به تحقیقات می‌تواند محیط دانشجویی را به سمت حل مشکلات بخش‌های مختلف جامعه سوق دهد.
 
مشارکت 100 نفر در نخستین دوره مسابقه «کتاب سه دقیقه‌ای»
در ادامه حامد علی‌ اکبرزاده با ارائه آمار شرکت‌کنندگان در این چهار جشنواره گفت: مطالعات نشان می‌دهد با وجود فضای مجازی، کتاب در سبد دانشجویان قرار دارد. گفتنی است 70 درصد دانشجویان شرکت‌کننده در این چهار جشنواره افرادی بودند که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کرده‌اند.

وی افزود: در این دوره از جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، 615 نفر شرکت داشتند که از این میان 6 نفر به‌عنوان برگزیده و 16 نفر به‌عنوان شایسته‌تقدیر معرفی می‌شوند. همچنین چهارمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در 13 استان و  19 واحد جهاددانشگاهی سراسر کشور اجرا شد و مجموعا 480 شرکت‌کننده در این مسابقات به رقابت پرداختند.
 
به گفته علی اکبرزاده، نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه‌ای با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و خلاقیت‌های دانشجویان برگزار شد. این مسابقات ظرفیتی جدید در ترویج فرهنگ کتابخوانی به‌وجود خواهد آورد که در فصل تابستان قریب به 100 نفر مشارکت داشتند.
 
کتاب رموز علم را باز خواهد کرد
در بخش دیگری از این برنامه، منصوره اتحادیه که از سوی هیأت داوران به‌عنوان استاد خادم کتاب انتخاب شد، در ویدیویی ارسالی برای این نشست گفت: کمال افتخار را دارم که به جشنواره ملی سال کتاب سال دانشجویی دعوت شدم. به اعتقاد من دانشجویان، امید ما و در اصل چشم و چراغ کشور هستند. توصیه من این است که برای رسیدن به هدف راه میان‌بری وجود ندارد و باید راه طویل و پرفراز و ناهمواری را طی کنیم. درست مانند پدر و مادران.
 
وی اظهار کرد: اگر به هدف نرسیدید ناامید نشوید، چراکه راز موفقیت مطالعه است. در هر رشته از مطالعه عمیق غافل نشوید، چراکه کتاب است که رموز علم را باز خواهد کرد. در نتیجه مطالعه زیاد این احساس را خواهید داشت که عضوی از کیهان بی‌کران هستید. پی سراب نباشید و هدفمند زندگی کنید.
 
به بیان این استاد خادم کتاب؛ خوب است دانشجویان با نگاه انتقادی کتاب بخوانند به این دلیل که بدانند آیا نویسنده موفق بوده یا خیر و در نهایت نظرات خود را در یک کتابچه یادداشت کنند. ظرف مدت چند سال، این یادداشت‌ها به گنجینه تبدیل خواهد شد.
 
باید علم را از طریق خالقان آن مستند کنیم
در ادامه این برنامه مجازی، حمیدرضا طیبی گفت: امروزه در دنیا شاخصه‌ توانمندی هر  کشور توان آن در تولید علم، فناوری و نوآوری است که برون‌داد آن در ایجاد اقتدار اقتصادی و رفاه برای مردم و امینت داخلی و برون‌مرزی هر کشور بروز خواهد کرد.
 
وی افزود: امروزه سرعت توسعه علم در سراسر دنیا بسیار زیاد است و به ‌تبع توسعه فناوری و ارزش علمی که در جامعه ایجاد می‌شود هم نسبت به مواد اولیه موجود بالا رفته است. در گذشته در کشور ما تنها مواد اولیه نفت بود، اما با توجه به توسعه علمی و فناورانه صورت گرفته نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به سرعت جایگزین نیروگاه‌هایی شده‌اند که مواد اولیه آن نفت است.
 
طیبی اظهار کرد: از سال 1359 توان کشور را در جهاد دانشگاهی الگو‌سازی کردیم تا در راستای تولید علم گام موثری برداریم و در مرز فناوری حرکت کنیم؛ این را در حوزه‌های مختلف اثبات کرده‌ایم با توسعه مراکز آموزشی در کشور که تعداد زیادی دانشجو به فعالیت می‌پردازند، روزبه‌روز شاهد توسعه علمی هستیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: کتاب سال دانشجویی اهمیت زیادی برای فرهنگ جامعه دارد. ما باید علم را از طریق خالقان آن مستند کنیم. همچین سرعت انتشار علم بسیار کمک کننده به پیشرفت علم است. خوشبختانه تداوم این جشنواره باعث شده که در نهایت به رویداد مهم تبدیل شود.
 

دانشجویان نسبت به یک مسأله علمی دغدغه‌مند باشند
در ادامه این آئین اختتامیه، از استاد راهنمای برگزیده در هجدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی تقدیر به‌عمل آمد. گفتنی است که دکتر سید ضیا موحد؛ استاد راهنمای برگزیده این دوره از جشنواره بود.
 
موحد با ارسال ویدیویی از سخنان خود بیان کرد: کسی که پایان‌نامه می‌نویسد، باید دارای دل‌مشغولی و دغدغه علمی باشد. وقتی دانشجو دل‌مشغولی ندارد، چگونه می‌تواند بنویسد یا موضوعی انتخاب کند؛ بنابراین توصیه من این است که دانشجویان تلاش کنند نسبت به یک مسأله علمی دغدغه‌مند بوده و دل‌مشغولی داشته باشند.
 
گفتنی است در پایان این نشست برخط از برگزیدگان این چهار جشنواره علمی و فرهنگی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها